De grote verleiding

Hij lijkt nauwelijks veranderd, maar toch is de Renault Captur helemaal vernieuwd. Hij mikt daarmee op een hoger segment en lanceert een charmeofensief om die ambitie waar te maken.

Renault heeft goede zaken gedaan met zijn compacte SUV, de Captur. Er rijden meer dan anderhalf miljoen exemplaren rond van het in 2013 gelanceerde model. Hij is daarmee een van de meest rendabele modellen van het Franse merk. Maar het werd tijd voor een nieuwe generatie, want Renault wil een leider blijven in deze altijd groeiende markt. Het merk neemt daarbij geen echte risico’s, maar bouwt verder op de verworvenheden. Te beginnen met de stijl, die als twee druppels op die van het eerste model lijkt.

MAG HET WAT MEER ZIJN?

De Captur is wel groter geworden. Hij is zelfs flink gegroeid: 11 cm in de lengte (4,23 m) en bijna 2 cm in de breedte (1,8 m). Die afmetingen komen uiteraard de binnenruimte ten goede en ook de koffer, die met 536 l (met de achterbank op haar plaats) een van de meest royale van dit segment is. De dubbele vloer blijft van de partij en de achterbank kan 16 cm verschuiven om de benen of de bagage meer ruimte te geven.

De afwerking is er eveneens fors op vooruitgegaan. Naar het voorbeeld van de premiummerken, ziet alles er piekfijn uit en voelt het schuimplastic van het dashboard en de portieren prettig aan. Een heel verschil met vroeger! In de duurdere versies kan het interieur zelfs de vergelijking met de Volkswagen T-Roc doorstaan. Je kan naar hartenlust personaliseren en de uitrusting is hightech: digitale instrumenten, adaptieve snelheidsregeling, 360° camera, multimedia met een 9,3 inch scherm, updates op afstand...

DE HYBRIDE KOMT ERAAN

Bij de benzinemotoren vind je een driecilinder 1.0 Tce van 100 pk en een viercilinder 1.3 Tce van 130 pk, met handgeschakelde of automatische versnellingsbak, plus een versie van 155 pk die enkel als automaat verkrijgbaar is. De 1.5 diesel dCi 115 zal misschien minder in trek zijn, maar blijft een optie. De echte nieuwigheid komt er in 2020: een oplaadbare hybride, die een 1.6 benzinemotor combineert met twee elektrische motoren, samen goed voor 160 pk, en een batterij van 9,8 kWh.

Bij de test toont de Captur 2 zich meteen van zijn dynamische kant. Zijn comfort is een stuk verbeterd, met een zachte ophanging en een erg nauwkeurige stuurinrichting. Op de rijhouding valt niets aan te merken, al zullen lange mensen wat moeten zoeken voor ze prettig zitten. Kortom, we zijn best te spreken over het mooie interieur. De benzinemotor van 155 pk die we in handen kregen, is waarschijnlijk van het goede te veel: 130 pk volstaat ruimschoots om van de Captur een polyvalente, prettige SUV te maken, al mist hij wat soepelheid onder de 2.000 t/m. Deze motor combineren met de Intense-afwerking is een verstandige koop.

De tweede generatie van de Captur heeft alle troeven om het goed te doen in een buitengewoon competitief segment. Comfort, polyvalentie, uitrusting, afwerking: aan alles werd gedacht. Succes verzekerd!

De grote verleiding
De afwerking van de Captur 2 evenaart die van de premiummerken.
De afwerking van de Captur 2 evenaart die van de premiummerken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content