Stevig, niet erg elegant en qua multimedia wat gedateerd, maar superzuinig en goed geprijsd.

De essentie zie je niet

Suzuki kiest voor een microhybride krachtbron om de CO2-uitstoot van zijn S-Cross te beperken. Die 1.4 boosterjet met elektromotor en kleine accu doet wonderen voor het verbruik.

De S-Cross van Suzuki maakte in 2013 zijn de-buut, kreeg drie jaar la- ter een make-over en is nu stilaan einde loop-baan. Maar hij geeft niet op, integendeel! Hij surft mee op de golf van de microhybride aandrijving, een prima oplossing om de CO2-uitstoot om- laag te krijgen. En Suzuki neemt daarbij geen halve maatregelen: het geeft zijn crossover een gloednieuwe 1.4 turbomotor mee. Die is minder krachtig dan zijn voorganger – 129 in plaats van 140 pk – maar maakt dat lagere vermogen goed met hybride technologie en de boost van de elektromotor (13,6 pk en 53 Nm).

HYBRIDE, MAAR...

Een hybride systeem vult de verbrandingsmotor aan, maar vervangt hem niet. Je rijdt dus nooit op enkel de accu, zelfs niet enkele meters met de verbrandingsmotor uit. Maar geen nood: het systeem doet je brandstofverbruik toch met 10% tot 20% dalen, afhankelijk van je rijstijl. En daar is het hem om te doen. Zoveel zuinigheid heeft bovendien geen invloed op de prestaties. Bij lage toerentallen voel je niets van de trage respons die een opgevoerde motor kenmerkt. De motor heeft kracht genoeg en reageert vinnig. Een laag verbruik en toch prettig rijden: de S-Cross speelt het klaar.

GEZINSVRIENDELIJK

Ondanks een vrij compacte lengte van 4,3 meter blijft de S-Cross een gezinswagen. Hij heeft meer dan genoeg plaats voor vier of zelfs vijf mensen aan boord en dat is een niet te verwaarlozen luxe, zeker in combinatie met een koffer van 430 liter – evenveel als die van de toch een pak grotere Nissan Qashqai. De afwerking is degelijk en stevig, maar helaas niet erg elegant te noemen.

De leeftijd van de S-Cross laat zich wel een beetje voelen. Vooral het multimediasysteem is minder ergonomisch dan de technologie van de nieuwe generatie. De interface met zijn weinig intuïtieve organisatie van menu’s en functies – die we al kennen sinds de Alpine A110 – overtuigt niet echt meer. Wat toch niet belet dat de S-Cross heel wat te bieden heeft. Met zijn knap ontworpen interieur – bergruimte, goed toegankelijke bediening enz. – wil hij op de eerste plaats functioneel zijn en lang meegaan. En dat zijn troeven die niemand in deze tijd onverschillig laten.

SEREEN

Op de weg komt de S-Cross prettig over. Hij gedraagt zich keurig, gedienstig en voldoende efficiënt voor wat van hem wordt gevraagd. Beter nog: hij rijdt echt comfortabel, ondanks een lichte neiging tot slingeren. Niet getreurd, dat foutje wordt meer dan goed gemaakt door de verhouding prijs/prestaties/kwaliteit/ruimte van deze Suzuki. Met een catalogusprijs van 22.990 euro en vijf jaar garantie is de S-Cross een vaste – maar jammer genoeg miskende – waarde van het moment!

Stevig, niet erg elegant en qua multimedia wat gedateerd, maar  superzuinig en goed geprijsd.
Stevig, niet erg elegant en qua multimedia wat gedateerd, maar superzuinig en goed geprijsd.
Stevig, niet erg elegant en qua multimedia wat gedateerd, maar  superzuinig en goed geprijsd.
Stevig, niet erg elegant en qua multimedia wat gedateerd, maar superzuinig en goed geprijsd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content