1. Hoe werkt een elektrische fiets?

De elektrische hulpmotor bestaat vandaag meestal uit een oplaadbare batterij en een systeem van elektromagneten. Een elektronische regeling zorgt ervoor dat de stroom van de batterij door de elektromagneten loopt. Die werken in op de beweeglijke kern van de motor en veroorzaken zo een cyclische beweging.
...

De elektrische hulpmotor bestaat vandaag meestal uit een oplaadbare batterij en een systeem van elektromagneten. Een elektronische regeling zorgt ervoor dat de stroom van de batterij door de elektromagneten loopt. Die werken in op de beweeglijke kern van de motor en veroorzaken zo een cyclische beweging. In grote lijnen heb je twee soorten motoren: zij die rechtstreeks op de trapas werken en zij die in de voor- of achternaaf van het wiel of de kettingbak zijn ingebouwd. Een trapsensor reageert op het draaien van de pedalen en activeert de motor. Bionx, Bosch, Panasonic en Thun zijn de belangrijkste producenten van elektromotoren voor fietsen. De meeste e-bikes hebben een vermogen van ongeveer 250 watt. Sportieve, duurdere exemplaren leveren een vermogen van 350 watt. Het Europese parlement heeft ermee ingestemd dat fabrikanten elektrische fietsen met een vermogen tot 500 watt mogen produceren. Heel wat instanties vinden dat deze verhoging elektrische fietsen gevaarlijk maakt omdat optrekken veel sneller en remmen moeilijker wordt. Het is afwachten of de Europese Commissie haar fiat zal geven. In elk geval zullen ook de krachtige e-bikes verplicht moeten zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer tot 25 km per uur. Ja. De fabrieksgarantie moet minimum twee jaar bedragen. Twee e-bikes die even veel wegen, met bijvoorbeeld een motor van 250 watt en een batterij van 36 volt, rijden niet altijd even snel een helling op. Het koppel van de motor maakt het verschil. Een hoger koppel leidt tot betere hernemingen en krachtiger acceleraties. De kracht van een batterij wordt uitgedrukt in volt en in ampère/uur. Bijvoorbeeld 36V/10Ah. Dat betekent dat de accu een maximum vermogen van 36 volt kan leveren gedurende één uur en 10 ampère kan vrijgeven gedurende dat uur. Goede elektrische fietsen zijn uitgerust met een lithium-ionbatterij. Deze batterijen zijn licht en dat heeft een gunstig effect op het gewicht van de fiets. Tussen lithium-ionbatterijen bestaan er echter verschillen. We hebben vaak de keuze tussen een compacte batterij (veelal onder de bagagedrager gemonteerd) en long range-batterijen die een langere actieradius bieden (meer dan 100 km). De oplaadduur is voor elke batterij anders en be-draagt twee tot acht uur. De eerste keer kan de oplaadtijd oplopen tot meer dan tien uur. Sommigen beweren dat we moeten wachten tot de lithiumbatterijen helemaal leeg zijn om ze weer op te laden. Dat zou de levensduur bevorderen. Anderen zeggen dat we op elk moment kunnen bijladen. U leest dus best de gebruiksaanwijzing grondig door. Sommige e-bikes hebben twee batterijen aan boord. U kunt dan met een schakelaar de ene accu uitschakelen en de andere activeren. Dat is nooit goed te voorspellen omdat een resem factoren een rol spelen: het vermogen van de batterij, de hoeveelheid trapondersteuning die u hebt ingesteld, uw eigen gewicht, het gewicht van de fiets en de aard van het terrein. Hoe meer en hoe langer het traject bergop gaat, hoe sneller de batterij uitgeput geraakt. Ook de (tegen)wind is een belangrijke factor. Elektrische fietsen moeten verplicht zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer. Bij 25 km/uur stopt de elektrische trapondersteuning automatisch. Reken op een maximale kruis-snelheid van 23 km/uur. Ja, maar niet met elk model. Een sportieve, lichte e-fiets met een motor met een hoog koppel en een sterke batterij die minimum 48 volt levert, is een eerste vereiste. Verder zult u voldoende trapondersteuning moeten geven. Stoppen onderweg en daarna opnieuw bergop accelereren kost veel energie van de batterij. Alle merken beweren dat dit geen problemen oplevert. Sommige fabrikanten raden wel af de fiets in regen en wind te laten staan. Reinigen met overvloedig water is niet aangewezen. Als de motor in het frame of de kettingkast is ingewerkt, stelt een lekke band geen probleem. U haalt het wiel eraf zoals van een gewone fiets. Als de motor in het voor- of achterwiel is ingebouwd, wordt het allemaal wat ingewikkelder. Veel merken voorzien de banden van hun elektrische fietsen daarom van antilekstroken. Rekenen dat een e-bike ongeveer 7 tot 8 kg meer weegt dan een gewone stadsfiets. Vraag u eerst af waarvoor uw e-fiets moet dienen. Voor korte tochten, woonwerkverkeer en boodschappen (ongeveer 30 km per dag) kunt u genoegen nemen met een fiets met een compacte batterij. Wilt u vooral langere tochten (80 tot 120 km) maken op alle soorten terreinen, dan hebt u een lichte e-fiets nodig met een sterke batterij, voorzien van de allernieuwste technologie. Een sportieve, lichte fiets met een sterke batterij kost al snel euro 2.000 en meer. Voor een exemplaar met minder technologie en dus met een kleinere actieradius moet u rekenen op een prijs tussen euro 1.200 en euro 1.800. Erwin Kennis