De Colt wordt dakloos

Mitsubishi gaat mee met de trend en presenteert zijn sympathieke Colt in een coupé-cabrioletversie. Een charmante vondst van de ontwerpers van Pininfarina!

Met zijn vriendelijke snoet en rondingen is de Colt cabriolet een schatje. Hij straalt een zachtheid uit die onvermijdelijk bekoort. Maar dat betekent niet dat hij geen pit zou hebben. Naast de 1.5 l benzinemotor van 109 pk is er een 1.5 turbocompressor van 150 pk, waarmee de Colt CC de krachtigste van zijn segment is. Voor deze nieuwkomer mikt Mitsubishi dus op sportiviteit. Is dat een slim marketingargument om het ontbreken van een dieselmotor goed te praten? Mitsubishi antwoordt op die vraag met cijfers. Blijkt dat in het B-segment waarin het actief is -en waar de cabriolets slechts 12 % van de verkoop vertegenwoordigen – 72 % van de cabrio’s een benzinemotor heeft, met een gemiddeld vermogen van 110 pk. De Japanse constructeur heeft dus met zijn motor van109 pk heel scherp gemikt. Hij weet bovendien te vertellen dat een dieselmotor mogelijk was geweest maar niet in de positionering van deze auto zou passen.

Tweeëntwintig seconden

Vergeleken met sommige concurrenten verschijnt de Colt CC relatief laat op de markt. Is het dan een revolutionaire auto? Niet echt. Hij heeft vooral veel charme te koop. Tussen twee haakjes, wist u dat er al in 1962 een Colt cabrio bestond? Echt waar, de Colt 600. Maar dat is zo lang geleden dat haast niemand het zich nog herinnert. Voor de ontwikkeling van hun sympathieke CC zijn de ingenieurs vertrokken van het onderstel van zijn grote broer met 5 deuren, dus niet de 3-deursversie. De bijkomende centimeters achteraan zijn onmisbaar om het dak in weg te schuiven wanneer u met de haren in de wind wilt rijden. Het schuift open in 22 seconden.

De lengte (3,88 m) volstaat voor een achterbank waarop u allerlei spullen kunt meenemen, of twee kleine kinderen. De royale maten komen vooral de inhoud van de koffer ten goede, die met zijn 460 l (met gesloten dak) 3 liter groter is dan die van de Nissan Micra CC en zelfs 50 liter groter dan die van de Peugeot 206 CC. Met het dak open neemt de inhoud echter af tot 190 l, nog altijd 15 liter beter dan bij Peugeot maar 35 liter minder dan bij Nissan.

Voorin is het ruim en prettig zitten. Achter het stuur is het leuk dat het frame van de voorruit niet op ooghoogte komt, ook niet als u lang van gestalte bent. Het dashboard is dat van de vijfdeurs, dus modern en uitstekend afleesbaar. En op de afwerking valt helemaal niets aan te merken.

Stilte, alstublieft...

Het valt niet mee om een kleine cabriolet te vinden waarin u met open dak tot 130 kilometer per uur met uw passagier kunt praten zonder voortdurend te moeten schreeuwen. In dit opzicht heeft de Colt ons verbaasd. Het lukte echt, weliswaar met het windscherm naar omhoog. De auto bekoorde ons ook met zijn erg prettige wegligging en zijn beperkte, goed gecontroleerde slingering. Net als veel moderne auto’s toont hij in extreme situaties een licht onderstuur, maar dat blijft redelijk. Slechts één zwak punt: de turbo komt kracht te kort onder de 1800 t/m, zodat we in de smalste haarspeldbochten van de streek rond Nice af en toe naar eerste moesten terugschakelen om de vaart erin te houden – de auto heeft overigens een prettige vijfversnellingsbak. Maar als de pittige motor eenmaal op snelheid is, levert hij kracht in overvloed.

De versie van 109 pk hebben we niet kunnen testen. Ze is beschikbaar in vier afwerkingsniveaus, met een meer dan aanvaardbare instapprijs van euro16.999 voor een redelijk royale basisuitrusting. En de Turbo? Met alles erop en eraan zal hij u euro22.999 kosten.

Samenvattend kunnen we stellen dat Mutsubishi met deze Colt, die 70 % van de vrouwen zou moeten verleiden, een heel prettige coupé presenteert met twee aantrekkelijke gezichten. Een auto om enthousiast van te worden! n

Arnoud Dellicour

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content