Terwijl BMW de cabriolets van zijn Serie 3 en Z4 een zwaar, wegklapbaar hard dak meegeeft, blijft Audi voor zijn nieuwe A5 cabrio trouw aan de kap van textiel. Het is de ideale oplossing om de sensuele, gespierde lijnen van de A5 coupé, waarop het model gebaseerd is, te respecteren. De fabrikant uit Ingolstadt mikt op traditie, wat niet belet dat de A5 cabrio met de nieuwste technologieën uitpakt. Ook voor de kap, want die is gemaakt van diverse lagen textiel met een uitstekende geluiddemping. Wie het nog stiller wil, kan als optie een ultra-isolerend element kiezen (euro363)...

Terwijl BMW de cabriolets van zijn Serie 3 en Z4 een zwaar, wegklapbaar hard dak meegeeft, blijft Audi voor zijn nieuwe A5 cabrio trouw aan de kap van textiel. Het is de ideale oplossing om de sensuele, gespierde lijnen van de A5 coupé, waarop het model gebaseerd is, te respecteren. De fabrikant uit Ingolstadt mikt op traditie, wat niet belet dat de A5 cabrio met de nieuwste technologieën uitpakt. Ook voor de kap, want die is gemaakt van diverse lagen textiel met een uitstekende geluiddemping. Wie het nog stiller wil, kan als optie een ultra-isolerend element kiezen (euro363) dat de auto zo geruisloos als een limousine maakt. Om van het allerkleinste zonne-straaltje te kunnen profiteren, heeft de A5 cabrio een volautomatisch mechanisme dat in amper 15 seconden het dak opent en de raampjes laat zakken (en dat allemaal tegelijk). Een record! Openen en sluiten kan bovendien terwijl de auto rijdt, tot op een snelheid van 50 km/u. Het open dak maakt de kofferruimte natuurlijk kleiner, maar dat valt nog mee: van de 380 liter met gesloten dak blijft nog een royale 320 liter over. Genoeg om op weekend te vertrekken zonder bagage op de achterbank te moeten stouwen. En de veiligheid? Pico bello! Hij heeft verstevigingen die de carrosserie stijver maken, aangevuld met 6 airbags, elektronische rijhulpjes en twee rolbeugels. Met deze A5 cabrio bewijst Audi eens te meer dat het zijn wereld kent. De afwerking is uitzonderlijk voor een cabrio. De uitrustingsmogelijk-heden zijn uitgebreid: een interieur van het fijnste leer, een hypermodern navigatiesysteem, een prestigieuze geluidsinstallatie en vooral de nieuwe nekverwarming, die dankzij een opening in de rugleuning van de stoelen warme lucht in de nek blaast. Omdat het een zo groot mogelijk publiek wil aanspreken, stelt Audi een uitgebreid palet van motoren voor, met 3 benzinevarianten (2.0l TFSI 211 pk, 3.2l FSI 265 pk, S5 V6 333pk) en 3 diesels (2.0l TDI 170 pk, 2.7l TDI 190 pk, 3.0l TDI 240 pk). Wij zijn ervan overtuigd dat de 2.0l TDI in ons land met de meeste stemmen aan de haal zal gaan. Hij ontwikkelt 170 pk en 350 Nm koppel, meer dan voldoende om de Duitse cabrio de nodige schwung te geven. Een auto met een gewicht van 1700 kg trekt natuurlijk niet op als een sportwagentje, maar deze 4-cilinder doet perfect wat hij hoort te doen en is even prettig als zuinig. U kunt dit nieuwe model bovendien met en schoon groen geweten kiezen, want het is de eerste Audi met een Start&Stop-systeem, dat het verbruik en dus ook de uitstoot beperkt. Kortom, de A5 heeft het allemaal: een betoverende vormgeving, een onberispelijke afwerking en motoren voor elke smaak, soms met de uitstekende nieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. De prijs was bij het ter perse gaan nog niet bekend, maar om u een idee te geven: de 2.7l TDI kost euro44.375. Liefde kent geen prijs, zullen we maar zeggen... n Arnaud Dellicour