De Belgen voelen opnieuw de reiskriebels!

Na twee jaar thuiszitten hebben de Belgen de weg naar de luchthavens teruggevonden. Maar waar gaan wij deze zomer naartoe? Europa? Noord-Afrika? Nog verder? En welke landen moet u koste wat het kost bezoeken voor ze té modieus worden?

Eindelijk! Na een lange inzinking, het gevolg van de aanslagen van 11 september 2001 en de slechte internationale conjunctuur, krijgt de toeristische industrie weer hoop. De voorverkoop van georganiseerde reizen voor deze zomer is met 2,5 % gestegen. Als er geen catastrofe roet in het eten komt gooien, zou het seizoen van 2004 bijna even goed moeten worden als dat van 2001 (vóór de aanslagen, uiteraard). De toeristische sector is nog niet euforisch maar haalt wel opgelucht adem, nu alles weer normaal lijkt te worden.

Het vliegtuig is weer in

Frankrijk, Spanje en Turkije zijn deze zomer de drie toppers bij de boekingen. Dit naast Frankrijk dat jaar na jaar de favoriet van de Belgen blijft, terwijl Spanje weinig schade lijkt te ondervinden van de bloedige aanslagen in Madrid. Het lijkt wel of wij ons filosofisch beginnen op te stellen tegenover de onveiligheid in de wereld. Veel landgenoten hebben blijkbaar aanvaard dat je nergens veilig bent. De aanslagen in de Spaanse hoofdstad hebben dat idee alleen maar versterkt. Gevolg: bestemmingen die in 2003 na aanslagen op hun grondgebied werden gemeden (Turkije, Marokko, Tunesië) zijn dit jaar weer in trek. En dat is goed nieuws voor die landen, want de toeristische sector is vaak een van hun belangrijkste bronnen van inkomsten. De angst om te vliegen die veel Belgen na 11 september 2001 in zijn greep kreeg is niet helemaal verdwenen maar neemt af, want de boekingen van vliegvakanties zijn dit jaar met 8 % gestegen.

Meer dan eens per jaar

Naast de all-invakanties, die heel gegeerd zijn, zien we al verscheidene jaren een andere sterke trend: de explosie van de citytrips. Nooit hebben de Belgen zo vaak de trein of het vliegtuig genomen om gedurende een weekend of enkele dagen een Europese stad te bezoeken! Slechts enkele jaren geleden werden korte stadsvakanties als een luxe voor gefortuneerde mensen beschouwd, vandaag zijn ze democratisch geworden, vooral dankzij de komst van de goedkope luchtvaartmaatschappijen (Ryanair, EasyJet). Deze maatschappijen hebben zich in kleine regionale luchthavens gevestigd, niet ver van de grote steden, en zijn erin geslaagd om wat vergeten streken (Limousin, Languedoc-Roussillon, Poitou-Charentes) in de belangstelling te brengen en veel meer mensen dan vroeger naar steden als Barcelona, Rome en Firenze te lokken.

Hoewel de exacte cijfers voor de zomer van 2004 nog niet bekend zijn, weten we dat het aantal citytrips vorige winter in België met 15 % is gestegen. Parijs blijft de recordhouder, ondanks een lichte daling (-9 %) en Londen doet het schitterend (+32 %), dankzij de grootschalige reclamecampagnes en de lagere prijzen van de Eurostar. Algemeen bekeken is de toename van de korte vakanties een van de opvallendste signalen van een andere trend die zich de jongste jaren manifesteert: de verbrokkeling van de vakanties. Vroeger namen we één lange vakantie per jaar, bij voorkeur in de zomer. Tegenwoordig gaan we in de zomer minder lang weg en sparen we wat vakantiedagen voor de herfst en de winter. Zo kunnen we even uitblazen in de zon of in de bergen, als de dagen korter worden en de vermoeidheid haar intrede doet.

Altijd verder

Exotisme is troef. Verre bestemmingen hebben de wind in de zeilen. Kijk maar naar de Verenigde Staten, die na de aanslagen van 11 september niet veel toeristen meer konden bekoren, maar deze zomer een gigantisch succes kennen (+500 %). De sterke euro heeft daar ongetwijfeld veel mee te maken. Mexico en Jamaica krijgen dit jaar ook meer Belgische toeristen over de vloer, maar Azië blijft lijden onder de gevolgen van de SARS-epidemie (-56 % voor China). Alleen India en Sri Lanka mogen een goed toeristisch seizoen verwachten.

De weerslag van de Europese uitbreiding zou binnenkort voelbaar moeten worden, maar dan vooral in de vorm van korte vakanties. Praag, Boedapest, Krakau en Ljubljana zouden een nieuwe toestroom van bezoekers moeten krijgen, die zal worden bevorderd door de ontwikkeling van directe luchtverbindingen. Op de luchthaven van Charleroi hebben zich heel onlangs twee nieuwe luchtvaartmaatschappijen uit gewezen Oostbloklanden gevestigd: het Poolse Air Polonia dat direct op Warschau en Katowice vliegt en Wizz Air, een Hongaarse maatschappij die vanaf midden juli verscheidene keren per week op Boedapest zal vliegen. n

Karima Amrous

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content