Tesla Model 3

De auto blijft een feest

Door de pandemie ging het Autosalon dit jaar niet door. Maar niet getreurd, de dealers hebben de fakkel overgenomen. Wat hebben ze zoal te bieden?

Het Autosalon is voor het tweede opeenvolgende jaar geannuleerd. De gezondheidscrisis heeft grote evenementen on- mogelijk gemaakt. Toch blijft de sector ondanks alles positief en kan het feest doorgaan, weliswaar binnen de dealernetten, die naar aloude gewoonte interessante kortingen aan- bieden. Dit is dus het moment om goed na te denken, ver van de drukte, en rekening te houden met de evolutie van de markt en vooral de overstap naar de elektrische auto. Want de salonvoorwaarden blijven tot minstens eind februari van kracht.

De beste elektrische auto’s Tesla Model 3

Tesla was een pionier in het elektrische segment en heeft nog altijd een flinke voorsprong. Dat geldt zeker voor de batterij en haar onderhoud, die een schoolvoorbeeld blijven met een echt grotere autonomie dan bij de concurrenten. De Tesla Model 3 heeft een nieuw pack met een ver- beterde autonomie (491 km). Dat betekent dat je er in werkelijkheid 350 km mee kan rijden zonder je zorgen te maken. Model 3, met een prijskaartje van 50.990 euro, geeft je bovendien toegang tot het uitstekende netwerk van snelladers van Tesla (de superchargers), die je tegen de laagste prijs op de markt naar om het even welke bestemming in Europa brengen.

Volkswagen ID.3

Het eerste échte (als dusdanig ontworpen) 100% elektrische model van Volkswagen, de compacte ID.3, zou de Golf van de 21ste eeuw moeten worden. De ID.3 onderscheidt zich met een royale binnenruimte en is verkrijgbaar met meerdere batterijvermogens en dus een optie voor verschillende budgetten. De versie van 58 kWh is goed voor 425 km, die van 77 kWh voor 544 km (officiële autonomie). Sterke punten? De functionaliteit, de prestaties en het rijcomfort van de ID.3. Wat beter kan? De mens-machine-interface, want die is te ingewikkeld en te traag om zelfs de elementairste functies, zoals de verwarming, te bedienen. Instapprijs: 37.225 euro.

Skoda Enyaq

SUV’s zijn in de mode en dus duiken ze ook op in het elektrische aanbod. Een van de interessantste is de Skoda Enyaq, een gezins-SUV met veel ruimte, een goede afwerking en een heel aantrekkelijk prijskaartje. De instapversie, de iV 60, kost 42.230 euro maar heeft met zijn 58 kWh vermogen een reële autonomie van slechts 250 tot 300 km (theoretisch 412 km). Dat is aan de magere kant voor chauffeurs die veel kilometers afleggen. Zij kunnen kiezen voor de iV 80 (534 km officiële autonomie) maar betalen daar wel 6.500 euro extra voor.

BMW i4

De i4 is de discrete elektrische auto bij uitstek. Wie niet beter weet, zou hem met de Reeks 3 verwarren. Ten onrechte, want alles aan dit model is uniek, behalve het typische BMW-rijplezier. Met een vermogen van 80 kWh is de i4 een kilometervreter. De batterij heeft een autonomie van 590 km, terwijl het oplaadvermogen via een ultrasnel laadstation met gelijkstroom tot 210 kW gaat! De batterij is dan in minder dan 30 minuten voor 80% opgeladen. Hij heeft ook veel praktische aspecten, waaronder de laadklep zoals die van de Reeks 4 Gran Coupé, die de toegang tot de koffer vergemakkelijkt. Maar alles heeft een prijs: 60.800 euro.

Dacia Spring

Dit is zonder twijfel de goedkoopste auto op de markt: de Dacia Spring kost slechts 17.290 euro. Voor die prijs moet je natuurlijk geen wonderen verwachten. Zo heeft de batterij slechts 27,4 kWh vermogen en is de autonomie beperkt tot iets minder dan 200 km. Het opladen is evenmin ideaal, met een lader van 6,6 kW (snellader van 30 kW als optie). Onthou ook dat de Spring zich als een kleine SUV voordoet, maar eigenlijk een stadsauto blijft, met relatief weinig ruimte en bescheiden prestaties: 0-100 km/u in 19,1 s en een topsnelheid van 125 km/u.

PLUG-IN hybrides, de tussenoplossing Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Plug-in 265

De Hyundai Tucson heeft niet alleen een originele look maar ook heel wat troeven. De oplaadbare hybride aandrijving met 1.6 l motor valt prima mee, met een gecombineerd vermogen van 265 pk. Dankzij 13,8 kWh batterijvermogen is de Tucson goed voor 62 km elektrische autonomie, beter dan de meeste concurrenten. Bovendien is de batterij heel snel opgeladen: in minder dan 2 uur met een lader van 7,2 kW. Nog een voordeel: vijf jaar garantie, ongeacht het aantal kilometers. Prijs: 45.449 euro.

Mercedes Klasse A250

Klein maar dapper! Met zijn batterij van 15,6 kWh rijdt deze Mercedes 68 kilometer zuiver elektrisch. De Mercedes Klasse A 250e is in vijf uur opgeladen met een wandlader of in 7 uur met een huis-tuin-en-keukenstopcontact. De combinatie benzine/elektriciteit ontwikkelt 218 pk en heeft sportieve trekjes, met een topsnelheid van 235 km/u en 0-100 km/u in 6,7 seconden. Prijs: 41.745 euro.

Ford Kuga

Ford is een merk dat snel evolueert. En goed ook. Dat bewijst deze plug-in hybride Kuga, die een 2,5 l motor combineert met een elektrische aandrijving met 14,4 kWh vermogen, voldoende voor 56 km autonomie met zero uitstoot. Het grote voordeel van dit model? Zijn buitengewoon dynamische karakter. Rijplezier gegarandeerd. Prijs: 41.880 euro.

Fiat Tipo

Een mooie gezinsauto met heel veel ruimte voor een vriendenprijsje: dat is de Fiat Tipo. Hij wordt vaak over het hoofd gezien maar loont toch de moeite, vooral omdat er drie carrosserieversies beschikbaar zijn: een berline, een vijfdeurs en een break. Als je de 1.0 wat krap vindt (100 pk), ga je best voor de 1.6 Multijet diesel van 130 pk: krachtig en voorbeeldig zuinig. Instapprijs: 17.790 euro.

Toyota RAV-4

Toyota legt met de oplaadbare RAV-4 de lat weer hoger. Zijn 306 pk heeft een gecombineerd verbruik van amper 1 l/100 km (22 gr/km) dankzij een zware batterij van 18,1 kWh. Bij gemengd rijden is die goed voor 65 km autonomie en 98 km in de stad, waar de batterij beter kan regenereren (remmen, vertragen). De RAV-4 heeft ruimte in overvloed en is legendarisch betrouwbaar. Minpuntje: de 2,5 l motor wordt in Brussel en Wallonië beboet met een hoge BIV. Prijs: 51.850 euro.

Audi A3 45 TFSIe

Net als de Mercedes A250 heeft de Audi A3 45 TFSIe alles om te winnen: een 1,4 l motor, synoniem met een voordelig belastingtarief, bij een gecombineerd vermogen van 245 pk. De batterij van 13 kWh biedt een elektrische autonomie van 63 km. Dat is ruim voldoende voor de dagelijkse ritten, want die zijn meestal niet langer dan 40 km. Zijn troeven? De fabricagekwaliteit, de stijl, het rijplezier. Prijs: 45.020 euro.

Verbrandingsmotoren die (nog) de moeite waard zijn Renault Captur TCe100

Dit is een leuke maar ook heel degelijke kleine SUV. Renault heeft veel vooruitgang geboekt qua afwerking en uitrusting aan boord. De Captur bekoort vooral met zijn veelzijdigheid maar ook met zijn gespierde look en een erg aangename hoge zithouding voor de chauffeur. De 1.0 TCe van 90 pk is het meest geschikt voor het verkeer in en om de stad. Leg je langere afstanden af, dan is de TCe 140 een betere keuze. Prijs: 21.975 euro.

BMW Reeks 3

De BMW 3 is een topper. Argumenten zat: zijn standing, zijn afwerking en zijn prestaties. De meest recente generatie biedt nu ook meer dan voldoende ruimte, terwijl de 2 l dieselmotor met zijn kracht en buitengewone zuinigheid de referentie bij uitstek blijft (34.800 euro). Er is ook een plug-in hybride, maar daar hangt een prijskaartje van 50.200 euro aan vast. De prijzen blijven nu eenmaal de achilleshiel van BMW. Kwaliteit kost geld!

Peugeot 3008

Met de 3008 heeft Peugeot een bestseller in huis. Het kan nooit fout gaan met deze SUV van het middengamma, zo polyvalent als een break en zo comfortabel als een berline. Alles aan boord is goed ontworpen en komt prettig over, terwijl de displays ronduit indrukwekkend zijn. De 1.2 basisturbo van 130 pk (PureTech 96 kW) is de beste motor, heel veelzijdig en redelijk in het verbruik. Prijs: 33.880 euro.

Skoda Superb Combi

Skoda is niet langer het arme broertje van Volkswagen. De Superb bewijst dat met brio: een knappe afwerking, (enorm) veel ruimte en supercomfortabel. Een heuse kilometervreter, zeker met de 1.5 TSI van 150 pk, die niet alleen echt polyvalent is, maar ook verbazend zuinig op de snelweg (6,5 l/100 km reëel gemeten). Ga ervoor! Prijs: 34.435 euro.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq
BMW i4
BMW i4
Dacia Spring
Dacia Spring
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Plug-in 265
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Plug-in 265
Mercedes Klasse A250
Mercedes Klasse A250© Daimler AG
Fiat Tipo
Fiat Tipo
Audi A3 45 TFSIe
Audi A3 45 TFSIe
Ford Kuga
Ford Kuga
Toyota RAV-4
Toyota RAV-4
Renault Captur TCe100
Renault Captur TCe100
BMW Reeks 3
BMW Reeks 3
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Skoda Superb Combi
Skoda Superb Combi

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content