Het staat nu echt wel vast: een intrekbaar hard dak is niets voor Audi. Voorlopig toch niet. Na de A4 Cabriolet is het de beurt aan de nieuwe A3 om zich tot convertible te ontpoppen en de cabriofans blij te maken en weer kozen de ontwerpers voor een klassieke linnen kap. De markt bewijst dat de traditionele kap de voorkeur geniet: de Alfa Spider, de Mercedes CLK, de Jaguar XK en de BMW Serie 1 kiezen allemaal voor textiel. Dat succes is logisch, want een kap is niet alleen vaak eleganter, maar ook minder omvangrijk en vooral minder zwaar dan een intrekbaar hard dak.
...

Het staat nu echt wel vast: een intrekbaar hard dak is niets voor Audi. Voorlopig toch niet. Na de A4 Cabriolet is het de beurt aan de nieuwe A3 om zich tot convertible te ontpoppen en de cabriofans blij te maken en weer kozen de ontwerpers voor een klassieke linnen kap. De markt bewijst dat de traditionele kap de voorkeur geniet: de Alfa Spider, de Mercedes CLK, de Jaguar XK en de BMW Serie 1 kiezen allemaal voor textiel. Dat succes is logisch, want een kap is niet alleen vaak eleganter, maar ook minder omvangrijk en vooral minder zwaar dan een intrekbaar hard dak. Esthetisch gezien is de A3 cabrio een auto met veel allure in een dynamisch, compact ontwerp. De voorkant is die van de sedan maar de achterpartij is geïnspireerd door de nieuwe A4. Het effect is erg geslaagd, met een front dat de enorme grille met ringen overneemt die typisch is voor de nieuwe Audi's, nieuwe koplampen - inclusief led's - en vernieuwde stootranden. Zowel open als gesloten blijft het silhouet sensueel. Dat is in grote mate te danken aan de kap, die in twee versies verkrijgbaar is: vol-automatisch (optie) of gedeeltelijk automatisch. Onze testmodellen hadden een automatisch dak. Verbluffend! In slechts 9 seconden - een record - en tot 30 km/u rijdt u na een druk op de knop met de haren in de wind. Het dubbele dak zorgt bovendien voor een uitstekende geluiddemping, want volgens Audi is het met gesloten dak en met een snelheid van 140 km/u in de cabrio slechts 1 decibel luider dan in de sedan. We hebben het tijdens de test niet nagemeten, maar de demping was duidelijk uitstekend. Op het interieur valt niets aan te merken: het is mooi, keurig afgewerkt, goed uitgerust, onberispelijk. Zo gaat dat bij Audi. Er is volop plaats voor vier volwassenen en alleen lange mensen zitten achterin wat krap, omdat het dak vrij laag is. Ook de koffer van de A3 Cabriolet heeft ruimte genoeg, met een redelijke inhoud van 260 l standaard en 674 liter met de achterbank neergeklapt. Om in Europa te verkopen, heb je diesels nodig. Audi heeft dat goed begrepen, want de nieuwe cabrio laat ons kiezen tussen een 1.9 l TDI van 105 pk met 250 Nm koppel en een 2.01 l TDI van 140 pk met 320 Nm. De benzinemotoren worden vertegenwoordigd door een 1.8 l TFSI van 160 pk met 250 Nm koppel en een 2.0 l TFSI van 200 pk met 280 Nm. Wij hebben de 2.0 l TDI getest, met een manuele zesversnellingsbak. Een boeiende combinatie: optrekken, versnellen, koppel, topsnelheid, alles is op de afspraak. Slechts één punt van kritiek: de TDI-motoren zijn niet echt geruisloos. Wie de sensaties zonder het geluid wil, kan nog altijd de 1.8l TFSI kiezen. Wij hebben hem ook geprobeerd en deze viercilinder past de A3 Cabriolet als gegoten, zeker in combinatie met de gerobotiseerde S-Tronic met dubbele koppeling. Je rijdt rimpelloos, gewiegd door de weg en altijd met de juiste versnellingsverhouding. Maar een druk op het gaspedaal volstaat om het ritme krachtig op te drijven. Veilig, door het extra stijve chassis (45 % van het koetswerk bestaat uit hoogbestendig staal). De A3 Cabriolet komt in het vroege voorjaar in de winkel, met een prijskaartje van 27.600 euro voor de goedkoopste diesel en 29.800 euro voor een benzinemodel. n Arnaud Dellicour