De alchemie van het lange leven

Peugeot viert zijn tweehonderdste verjaardag en maakt van de gelegenheid gebruik om zijn industriële verhaal van twee eeuwen te illustreren met modellen uit het museum.

Misschien wist u het niet, maar de naam Peugeot bestaat al sedert 1810, het embleem – de leeuw – verscheen voor het eerst in 1858 op zagen, gereedschap, hoepelrokken, koffiemolens, en later ook op fietsen, motorfietsen en auto’s. “In elke fase van zijn bestaan heeft ons bedrijf de logica van de eeuw gevolgd. Het is geëvolueerd met zijn tijd. Dat is het geheim van zijn succes”, zegt marketing-directeur Xavier Peugeot met terechte trots.

Mannen met visie

De legendarische Armand Peugeot was een van de sterke persoonlijkheden die het merk hebben gemaakt tot wat het vandaag is. Omdat hij besefte dat de XXste eeuw die van het individuele transport zou worden en omdat het bedrijf dankzij het werk van Jean-Pierre en Jean-Frédéric Peugeot de staaltechnologie helemaal onder de knie had, produceerde hij in 1886 de Grand Bi, een fiets met een voorwiel van 1,35 m diameter, snel gevolgd door rijwielen met normale wielen zoals de Lion uit 1890: een traditionele, elegante en lichte fiets. In 1970 piekte de fietsenverkoop van Peugeot op 400 000 stuks. Na het succes van de fiets en – sedert 1891 -van de auto stortte Armand zich in 1898 in het avontuur van de motorfiets. Dat was in de Franche-Comté, in Beaulieu, de wieg van het merk. Al in 1904 kaapte Peugeot legendarische overwinningen weg. En in het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw ruimde de motor plaats voor de bromfiets, met het bekende succes als gevolg. “Van om het even welk product vertrekken, het laten evolueren, het emotie en allure meegeven. Dat zijn de sleutels van ons succes. Peugeot is trouwens nog nooit zo jong geweest als op zijn 200ste verjaardag. Dit is het begin van weer een nieuwe bloeiperiode”, zegt Xavier Peugeot.

Een museum vol verhalen

Het Musée de l’Aventure Peugeot, dat collecties stalen objecten, tweewielers en auto’s aan het publiek voorstelt, heeft ons ook de kans gegeven om historische auto’s en motoren van Peugeot te testen. Conclusie: we waren een beetje bang om te starten, want sommige motoren leken op het eerste gezicht onhandelbaar, maar wat een ongelooflijk rijplezier! Elke kilometer was een feest!

Meer info: Musée de l’Aventure Peugeot, Carrefour de l’Europe, 25600 Sochaux, Frankrijk.

www.muséepeugeot.com,% 00 33 381 99 42 03. Alleen groepsbezoeken (20 pers.): euro

Arnaud Dellicour

Partner Content