De door de Hoge Gezondheidsraad aanbevolen dagelijkse dosis vitamines en mineralen (per leeftijdscategorie) en de belangrijkste voedingsmiddelen die ze bevatten (mcg = microgram, mg = milligram).
...

De door de Hoge Gezondheidsraad aanbevolen dagelijkse dosis vitamines en mineralen (per leeftijdscategorie) en de belangrijkste voedingsmiddelen die ze bevatten (mcg = microgram, mg = milligram). volwassen mannen volwassen vrouwen 60+ mannen 60+ vrouwen vit A margarine, olie, vlees, vis, ei, zuivel, groente en fruit700 mcg 600 mcg 700 mcg 600 mcg vit B1 brood, aardappelen, vlees, groente, graan1,1 mg 0,9 mg 1,1 mg 0,9 mg vit B2 zuivel, ei, vlees, groente1,6 mg 1,3 mg 1,6 mg 1,3 mg vit B3 vlees, vis, graan, groente, aardappelen18 mg 14 mg 18 mg 14 mg vit B5 (pantotheenzuur)* vlees, graan, groente, aardappelen, zuivel, ei3-12 mg 3-12 mg 3-12 mg 3-12 mg vit B6 vlees, brood, groente, aardappelen, zuivel1,7 mg 1,2 mg 1,7 mg 1,2 mg vit B8 (biotine)* ei, lever, melk, noten15-100 mcg 15-100 mcg 15-100 mcg 15-100 mcg vit B11/9 groene groente, fruit, brood, zuivel, vlees200 mcg 200 mcg 200 mcg 200 mcg vit B12 vlees, ei, zuivel, vis1,4 mcg 1,4 mcg 1,4 mcg 1,4 mcg vit C groente, fruit, aardappelen70 mg 70 mg 70 mg 70 mg vit D * margarine, olie, vis, vlees2,5-10 mcg 2,5-10 mcg 10 mcg 10 mcg vit E plantaardige olie, noten, groente10 mg 10 mg 10 mg 10 mg vit K groene groente, olie geen algemene aanbevelingen voor deze leeftijdscategorieën Fe (ijzer) vlees, brood, graan, groente9 mg 20 mg (8 zonder menstruatie)10 mg 10 mg Zn (zink) vlees, brood, noten, kaas, schelpdieren9,5 mg 7 mg geen algemene aanbevelingen Se (selenium) brood, graan, vis, groente70 mcg 70 mcg 70 mcg 70 mcg Ca (calcium) zuivel, groente, noten900 mg 900 mg (1200 na menopauze)1200 mg 1200 mg P (fosfor) zuivel, vis, vlees, peulvruchten800 mg 800 mg (1000 na menopauze)1000 mg 1000 mg Mg (magnesium) graan, zuivel, vlees, groente420 mg 330 mg (480 na menopauze)480 mg 480 mg Cu (koper) groente, fruit, zuivel, vlees1,1 mg 1,1 mg 1,1 mg 1,1 mg I (jodium) zeevis, zout150 mcg 150 mcg 150 mcg 150 mcg Mn (mangaan) graan, thee, groente2-5 mg 2-5 mg 2-5 mg 2-5 mg Mo (molybdeen) brood, graan, zuivel75-250 mcg 75-250 mcg 75-250 mcg 75-250 mcg * (niet aanbevolen maar aanvaardbaar)Alle aangeduide hoeveelheden slaan op de vorm waarin de vitamines en mineralen het vaakst in de voeding voorkomen (dus niet in voedingssupplementen!)