De KIA Soul toont een verbazende cocktail: hij heeft het uiterlijk van een kleine terreinwagen (maar zonder vierwiel-aandrijving), de ruimte van een monovolume en de behendigheid van een stadsauto. In het autojargon heet dat een cross-over. Met zijn viriele stijl, zijn mooie rondingen en zijn opvallende profiel schept de Soul een nieuwe categorie, waarin hij het binnenkort zal opnemen tegen de Citroën C3 Picasso en de Toyota Urban Cruiser.
...

De KIA Soul toont een verbazende cocktail: hij heeft het uiterlijk van een kleine terreinwagen (maar zonder vierwiel-aandrijving), de ruimte van een monovolume en de behendigheid van een stadsauto. In het autojargon heet dat een cross-over. Met zijn viriele stijl, zijn mooie rondingen en zijn opvallende profiel schept de Soul een nieuwe categorie, waarin hij het binnenkort zal opnemen tegen de Citroën C3 Picasso en de Toyota Urban Cruiser. Een ding staat vast, de Koreaanse fabrikant toont met dit nieuwe, hypertrendy model dat hij scherp wil inspelen op de verlangens van de Europese markt. Wat verklaart waarom hij samenwerkt met een designstudio in Frankfurt en een onderzoeks- en ontwikkelingsbureau in Rüsselsheim. De ongeveer 242 500 auto's die KIA vorig jaar in Europa heeft verkocht (11 059 in België) bewijzen het nut van die investeringen. Terug naar onze Soul. Het interieur zit helemaal op dezelfde golflengte als de trendy, moderne buitenkant. De Soul is ruim genoeg voor vijf volwassenen en heeft een ergonomische bestuurdersplaats. De stoelen zitten hoog en ook achterin is er voldoende ruimte voor de knieën. Jammer dat de achterbank niet verschuifbaar is. Anderzijds was het een goed idee om alternatieven aan te bieden voor de traditionele zwarte aankleding, namelijk rood/zwart, roomwit/zwart en een graphite-afwerking met fosforescerend stoelbekledingen. Dat vrolijkt het interieur op. Ook aan de buitenkant heeft de auto excentrieke trekjes, met fantasietjes als een pied-de-poule-motiefje op de motorkap en de vijfde deur. Verder is het interieur hoogst aantrekkelijk, met een goed ingedeeld dashboard. De kofferruimte, met onder de vloer verstopte vakken, heeft 340 liter inhoud. Flink! En in de stad? De Soul doet het prima, met veel comfort en een uit-stekende manoeuvreerbaarheid, die onder meer aan een heel directe elektrische stuurbekrachtiging te danken is. Alleen de zichtbaarheid naar achter kon beter. Maar de Soul kan dan weer wel (als optie) uitgerust worden met een achteruitrijcamera waarvan het beeld op de binnenspiegel verschijnt. Een innovatie! Op lange ritten slingert de cross-over een heel klein beetje in de bochten en is zijn vering iets te stug. Niets om ons zorgen over te maken. Onder de motorkap vinden we twee 1600-motoren. De eerste is een diesel van 115 pk (225 Nm koppel), de tweede een (loodvrije) benzinemotor van 124 pk. Allebei krijgen ze een mechanische versnellingsbak met vijf verhoudingen mee. In de praktijk blijkt de diesel de aantrekkelijkste van de twee, met vooral boven de 1900 toeren stevige prestaties. Tegen het einde van het jaar zouden er bovendien 1400 cc-motoren met meer toegankelijke vermogens komen. Met de Soul bewijst KIA nog eens dat het goed weet wat Europeanen van een auto verwachten. Er zijn drie uitvoeringen met standaard dynamische stabiliteitscontrole, ABS, zes airbags, manuele airco enz. voor een instapprijs van euro14.990 voor de benzineversie en euro15.990 voor de diesel. Dit wordt een topper in de stad! Arnaud Dellicour