Comfort op vier wielen

De Audi A3 is een haast onveranderlijk model met een stijl die je onmiddellijk herkent. Maar zijn echte schoonheid zit vanbinnen, want deze hightech compact geeft veel van zijn concurrenten het nakijken.

Verwacht geen esthetische revolutie van deze vierde generatie A3’s. Ondanks zijn wat agressievere en meer dynamische look, vooral vooraan en opzij, mikt het model nog altijd op discretie en evenwichtige proporties. De A3 is voor Audi een bestseller, waar al meer dan vijf miljoen stuks van verkocht zijn. En als een formule aanslaat, morrel je daar beter niet aan, of toch niet te veel. De nieuwe versie blijft dan ook handig compact en is met 4,30 m amper 3 cm langer geworden. Ook in de breedte komt er 3 cm bij, tot 1,82 m. Die afmetingen veranderen niets aan de binnenruimte, want het platform is hetzelfde als dat van de vorige generatie. Dat merk je trouwens ook aan de kofferruimte, die ongewijzigd blijft: 380 tot 1.200 liter, een gemiddelde voor dit gamma.

Comfort op vier wielen

MEER HIGHTECH

Maar wanneer je instapt, beland je in een andere wereld, met een compleet hertekend dashboard. Net als in de andere nieuwe realisaties van het merk is dat wat hoekiger en minder soft. Het centrale bedieningsscherm klapt niet meer weg en is groter geworden: 10,1 inch. De instrumenten zijn uiteraard digitaal, om het premium hightech karakter van de A3 in de verf te zetten. De nieuwe indeling maakt de bediening ook beter toegankelijk, maar de afwerking blijft een van de sterkste troeven van deze auto. En dan zijn er nog de nieuwe rijhulp, een head-up display en Car-to-X, een systeem om met andere chauffeurs en infrastructuur te communiceren.

SCHOON EN WELDRA HYBRIDE

De look van de nieuwe A3 mag dan, zoals gezegd, bijna identiek zijn aan die van zijn voorganger, de aandrijving werd wel flink onder handen genomen om het comfort te verbeteren. Bij de motoren start het aanbod met vier versies: een 1 l driecilinder (116 pk) en een 1,5 l (150 pk) TFSI voor wat benzine betreft en verder een 2 l diesel TDI met 116 of 150 pk vermogen. Straks komen daar ook nog lichte hybride versies (48 V, 1.5 TFSI.

Nu benzine zo populair is, doen we een testrit met de 1.5 TFSI van 150 pk. Dit is duidelijk de perfecte motor voor deze auto, met ruim voldoende kracht en reserve. Hij reageert vlot en soepel en laat nauwelijks van zich horen. Beter nog: de turbo jaagt het verbruik niet langer de hoogte in. Reken bij gemengd gebruik op 7 l/100 km. Buiten de stad is de A3 wellicht nog zuiniger.Op de weg is het comfort merkbaar verbeterd: het weggevoel is subtieler en beter gefilterd en op de efficiëntie valt niets aan te merken.

Met andere woorden, de A3 blijft wat hij altijd is geweest: een niet super dynamische, maar wel een heel veilige en degelijke compact car. Hij heeft niet zomaar een facelift ondergaan, maar is op zoveel punten verbeterd, dat je bijna van een nieuwe versie kan spreken. Het model is volwassener geworden, zonder de troeven uit het oog te verliezen die de vorige generaties tot een succes hebben gemaakt. Kortom, een prima lichting!

Vooral binnenin kan je spreken van een geslaagde updrade.
Vooral binnenin kan je spreken van een geslaagde updrade.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content