Chevrolet cruzeEen gezinsauto tegen de crisis

Neen tegen de crisis, ja tegen de koopkracht! Met de Cruze toont Chevrolet een efficiënte, betaalbare auto met een goede basisuit-rusting. Een voorproefje van de toekomst.

De meeste mensen denken bij de naam Chevrolet aan zware terreinwagens, V8-motoren, pick-ups. In de VS klopt dat, maar in Europa niet. Of was u vergeten dat Chevrolet in 2002 het Koreaanse Daewoo heeft overgenomen om er Chevrolet Europe van te maken en auto’s op mensenmaat op de markt te brengen? Dat doet het in eerste instantie door het bestaande gamma van Daewoo te moderniseren.

Hoewel de Koreaanse modellen onder het nieuwe merk goed verkopen (de verschijning van het beroemde embleem van de Bow Tie op de Aziatische radiatorroosters heeft de verkoop met 15% doen stijgen), wilde Chevy Europe zijn eigen auto hebben, een specifiek voor de Europese steden ontwikkeld model. Die auto is de Cruze. Het heeft zeven jaar gekost, maar het wachten loont de moeite. Hij is buitengewoon aantrekkelijk, dankzij een dynamische look, een prettig rijgedrag en een meer dan royale standaarduitrusting. En dat allemaal voor een ongewoon lage prijs voor een gezinsberline: vanaf euro16.999 met 1.6 l benzinemotor van 113 pk en euro18.499 met een 2.0 l diesel TCDi van 125 pk. Er is ook een diesel van 150 pk, uitsluitend in de luxeversie, de LT, met een prijskaartje van euro20.999.

Deze 4-deurs met koffer is ongeveer zo duur als een compact, maar dat is niet ten koste van de kwaliteit gegaan. Het comfort is meer dan behoorlijk (een royale koffer van 450 l), het sportieve design van het dashboard is oogstrelend en op de ergonomie valt niets aan te merken. Alleen sommige plastic onderdelen zullen niet iedereen gelukkig maken.

Sober verbruik

Ook op de weg is de Cruze geen wit product! Hij gedraagt zich veilig en aangenaam, zeker in de bochten. Dat laatste is te danken aan een vrij stroeve vering, met het nadeel dat het comfort op slecht wegdek wel eens te wensen overlaat. Op de snelweg verslindt de Chevy moeiteloos zijn kilometers, vooral in de dieselversie, al is hij vrij lawaaierig.

Onder de motorkap verkiezen wij de 4-cilinder dieselmotor met 320 Nm koppel. Hij is wat sloom onder de 1500 t/m maar maakt dat goed in de middelhoge en hoge toerentallen. Er hoort een manuele 5-versnellingsbak bij, met verhoudingen die sommige chauffeurs te lang zullen vinden. Maar het verbruik heeft daar baat bij, met ongeveer 6 l/100 km. Een opmerkelijk resultaat voor een 4,06 meter lange berline van 1427 kg!

De Cruze ziet er goed uit, hoeft zich op de weg nergens voor te schamen en bekoort ook met zijn basisuitrusting, waaronder ESP, ABS, 6 airbags, achteruitrijdradar, manuele airco, 16″ aluminium velgen, 4 elektrische raampjes, een radio-cd-mp3-speler met 6 luidsprekers en een boordcomputer. U merkt het: de Chevrolet Cruze heeft alles erop en eraan, het bewijs dat de fabrikanten er nog altijd in slagen auto’s te maken die én leuk om te rijden én goedkoop zijn. In het huidige economische klimaat zal niemand dat erg vinden... n

Arnaud Dellicour

Partner Content