Checklist bij een bezoek aan een rusthuis
De aandachtspunten en de vragen die u bij uw bezoek zeker moet stellen.
Bij elk onderdeel kunt u positief of negatief aankruisen.
Positief Negatief
De eerste indruk: komt het rusthuis aangenaam over? Is er veel daglicht? Hoe is de begroeting? Wordt u vriendelijk geholpen? Hoe ruikt het er?
Het comfort van de kamer:
n Is de kamer ruim genoeg?
n Hoe vaak wordt er schoongemaakt?
n Uitzicht op de tuin? Voldoende buitenlicht?
n Is er een instapdouche?
n Is er ruimte voor eigen meubilair?
n Telefoon? Internetaansluiting?
n Domotica (automatische uitschakeling apparaten, zonwering...)?
Het verzorgende personeel:
n Hoe is de verhouding tussen het aantal verzorgenden en het aantal verpleegkundigen?
n Is er ’s nachts personeel aanwezig?
n Is er ’s nachts ook een verpleegkundige aanwezig?
n Hoelang duurt het eer een beloproep beantwoord wordt?
De privacy en de inspraak van de bewoner, de sociale contacten:
n Kan de bewoner vrij en op elk moment bezoek ontvangen?
n Kan hij zijn eigen dagindeling bepalen (opstaan, slapengaan, maaltijden, verzorging, aankomen, vertrekken...)?
n Kan de bewoner zijn kap(st)er en/of pedicuur houden?
n Is er een ruimte waar de bewoner samen met de familie iets kan vieren of vrienden kan ontvangen?
n Is er een bewonersraad?
n Bij wie kan de bewoner terecht met vragen en klachten?
n Kennen uw ouders bepaalde bewoners?
n Is er iemand die als tussenpersoon tussen de familie en de instelling fungeert?
n Wordt er geregeld een tevredenheidsenquête gehouden? Wat waren daarvan de jongste resultaten?
De maaltijden:
n Wat zeggen vaste bewoners over de kwaliteit van de maaltijden?
n Krijgt u de kans om een maaltijd mee te gebruiken, als test?
n Heeft de bewoner bij de dagelijkse maaltijden de keuze uit meerdere gerechten?
n Kan de bewoner extra’s bestellen?
n Mag de familie mee komen eten (op verjaardagen bijvoorbeeld)?
De animatie en de service:
n Wat gebeurt er aan animaties, uitstappen, activiteiten...?
n Zijn er voorzieningen die het leven aangenaam maken (cafetaria, internetruimte, hobbykamer, kapsalon, winkel, wellnesscentrum...)
n Heeft het rusthuis een eigen krantje?
n Kan de bewoner het centrum van de gemeente gemakkelijk bereiken
(belbus, vervoer door vrijwilligers...)?
n Biedt het rusthuis gespecialiseerde hulpverlening aan (een psycholoog, een jurist...).
De prijs, de wachttijd en de proef:
n Wat is de dagprijs?
n Wat is niet in de dagprijs begrepen?
n Hoe lang bedraagt de wachttijd op de actieve en de passieve lijst?
n Kan de kandidaat-bewoner hier een week of weekend op proef verblijven?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier