De aandachtspunten en de vragen die u bij uw bezoek zeker moet stellen.
...

De aandachtspunten en de vragen die u bij uw bezoek zeker moet stellen. Bij elk onderdeel kunt u positief of negatief aankruisen. Positief Negatief De eerste indruk: komt het rusthuis aangenaam over? Is er veel daglicht? Hoe is de begroeting? Wordt u vriendelijk geholpen? Hoe ruikt het er? Het comfort van de kamer: n Is de kamer ruim genoeg? n Hoe vaak wordt er schoongemaakt? n Uitzicht op de tuin? Voldoende buitenlicht? n Is er een instapdouche? n Is er ruimte voor eigen meubilair? n Telefoon? Internetaansluiting? n Domotica (automatische uitschakeling apparaten, zonwering...)? Het verzorgende personeel: n Hoe is de verhouding tussen het aantal verzorgenden en het aantal verpleegkundigen? n Is er 's nachts personeel aanwezig? n Is er 's nachts ook een verpleegkundige aanwezig? n Hoelang duurt het eer een beloproep beantwoord wordt? De privacy en de inspraak van de bewoner, de sociale contacten: n Kan de bewoner vrij en op elk moment bezoek ontvangen? n Kan hij zijn eigen dagindeling bepalen (opstaan, slapengaan, maaltijden, verzorging, aankomen, vertrekken...)? n Kan de bewoner zijn kap(st)er en/of pedicuur houden? n Is er een ruimte waar de bewoner samen met de familie iets kan vieren of vrienden kan ontvangen? n Is er een bewonersraad? n Bij wie kan de bewoner terecht met vragen en klachten? n Kennen uw ouders bepaalde bewoners? n Is er iemand die als tussenpersoon tussen de familie en de instelling fungeert? n Wordt er geregeld een tevredenheidsenquête gehouden? Wat waren daarvan de jongste resultaten? De maaltijden: n Wat zeggen vaste bewoners over de kwaliteit van de maaltijden? n Krijgt u de kans om een maaltijd mee te gebruiken, als test? n Heeft de bewoner bij de dagelijkse maaltijden de keuze uit meerdere gerechten? n Kan de bewoner extra's bestellen? n Mag de familie mee komen eten (op verjaardagen bijvoorbeeld)? De animatie en de service: n Wat gebeurt er aan animaties, uitstappen, activiteiten...? n Zijn er voorzieningen die het leven aangenaam maken (cafetaria, internetruimte, hobbykamer, kapsalon, winkel, wellnesscentrum...) n Heeft het rusthuis een eigen krantje? n Kan de bewoner het centrum van de gemeente gemakkelijk bereiken (belbus, vervoer door vrijwilligers...)? n Biedt het rusthuis gespecialiseerde hulpverlening aan (een psycholoog, een jurist...). De prijs, de wachttijd en de proef: n Wat is de dagprijs? n Wat is niet in de dagprijs begrepen? n Hoe lang bedraagt de wachttijd op de actieve en de passieve lijst? n Kan de kandidaat-bewoner hier een week of weekend op proef verblijven?