Checklist bij een bezoek aan een rusthuis

De aandachtspunten en de vragen die u bij uw bezoek zeker moet stellen.

Bij elk onderdeel kunt u positief of negatief aankruisen.

Positief Negatief

De eerste indruk: komt het rusthuis aangenaam over? Is er veel daglicht? Hoe is de begroeting? Wordt u vriendelijk geholpen? Hoe ruikt het er?

Het comfort van de kamer:

n Is de kamer ruim genoeg?

n Hoe vaak wordt er schoongemaakt?

n Uitzicht op de tuin? Voldoende buitenlicht?

n Is er een instapdouche?

n Is er ruimte voor eigen meubilair?

n Telefoon? Internetaansluiting?

n Domotica (automatische uitschakeling apparaten, zonwering...)?

Het verzorgende personeel:

n Hoe is de verhouding tussen het aantal verzorgenden en het aantal verpleegkundigen?

n Is er ’s nachts personeel aanwezig?

n Is er ’s nachts ook een verpleegkundige aanwezig?

n Hoelang duurt het eer een beloproep beantwoord wordt?

De privacy en de inspraak van de bewoner, de sociale contacten:

n Kan de bewoner vrij en op elk moment bezoek ontvangen?

n Kan hij zijn eigen dagindeling bepalen (opstaan, slapengaan, maaltijden, verzorging, aankomen, vertrekken...)?

n Kan de bewoner zijn kap(st)er en/of pedicuur houden?

n Is er een ruimte waar de bewoner samen met de familie iets kan vieren of vrienden kan ontvangen?

n Is er een bewonersraad?

n Bij wie kan de bewoner terecht met vragen en klachten?

n Kennen uw ouders bepaalde bewoners?

n Is er iemand die als tussenpersoon tussen de familie en de instelling fungeert?

n Wordt er geregeld een tevredenheidsenquête gehouden? Wat waren daarvan de jongste resultaten?

De maaltijden:

n Wat zeggen vaste bewoners over de kwaliteit van de maaltijden?

n Krijgt u de kans om een maaltijd mee te gebruiken, als test?

n Heeft de bewoner bij de dagelijkse maaltijden de keuze uit meerdere gerechten?

n Kan de bewoner extra’s bestellen?

n Mag de familie mee komen eten (op verjaardagen bijvoorbeeld)?

De animatie en de service:

n Wat gebeurt er aan animaties, uitstappen, activiteiten...?

n Zijn er voorzieningen die het leven aangenaam maken (cafetaria, internetruimte, hobbykamer, kapsalon, winkel, wellnesscentrum...)

n Heeft het rusthuis een eigen krantje?

n Kan de bewoner het centrum van de gemeente gemakkelijk bereiken

(belbus, vervoer door vrijwilligers...)?

n Biedt het rusthuis gespecialiseerde hulpverlening aan (een psycholoog, een jurist...).

De prijs, de wachttijd en de proef:

n Wat is de dagprijs?

n Wat is niet in de dagprijs begrepen?

n Hoe lang bedraagt de wachttijd op de actieve en de passieve lijst?

n Kan de kandidaat-bewoner hier een week of weekend op proef verblijven?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content