De Citroën C4 Cactus is ongetwijfeld een van de meest originele Citroëns van de voorbije jaren. Toch kan je hem geenszins met een deux chevauxtje vergelijken, want die twee hebben niets met elkaar gemeen. Behalve misschien hun eenvoud: de Cactus keert terug naar de bron en wil niet weten van de krachtpatserij die zoveel moderne auto's kenmerkt. Zijn lichte gewicht doet wonderen voor het brandstofverbruik, slimme snufjes zijn alomtegenwoordig en er is geen gebrek aan mogelijkheden om de Cactus te personaliseren. Kortom: hij is met geen enkele andere auto te vergelijken. Dat ge...

De Citroën C4 Cactus is ongetwijfeld een van de meest originele Citroëns van de voorbije jaren. Toch kan je hem geenszins met een deux chevauxtje vergelijken, want die twee hebben niets met elkaar gemeen. Behalve misschien hun eenvoud: de Cactus keert terug naar de bron en wil niet weten van de krachtpatserij die zoveel moderne auto's kenmerkt. Zijn lichte gewicht doet wonderen voor het brandstofverbruik, slimme snufjes zijn alomtegenwoordig en er is geen gebrek aan mogelijkheden om de Cactus te personaliseren. Kortom: hij is met geen enkele andere auto te vergelijken. Dat geldt niet alleen voor de aanpak maar ook voor de stijl, die misschien niet bij iedereen in de smaak zal vallen.Dat heeft dan weer te maken met de proporties - die van een SUV - en ook met de airbumps, een soort luchtkussens op de flanken, als bescherming tegen lichte schokken. Origineel, goed gevonden en exclusief: de techniek wordt beschermd door negen patenten! De airbumps zijn er in verschillende kleuren en kunnen worden vervangen als ze beschadigd zijn.De Cactus noemt zich wel een C4, maar vertrekt technisch van de C3 Picasso, die met 5 cm verlengd is om het interieur ruimer te maken. Een geslaagde ingreep? Jawel, want er is plaats in overvloed voor zowel passagiers als de koffer (ondanks de misschien wat hoge drempel). Er is één probleempje: de eenvoud waarvoor Citroën kiest, betekent dat de achterbank niet kan worden verdeeld. Dat mag dan wel 6 kg gewicht uitsparen, het doet de polyvalentie geen goed.Het interieur is origineel. Niet alleen het design maar ook tal van andere aspecten, zoals de passagiersairbag die naar het plafond verhuisd is om ruimte te maken voor een groter handschoenenvak. De afwerking is aanvaardbaar en dankzij de vele kleuren en materialen en het grote aanraakscherm die alle functies verzamelt, straalt het interieur zelfs een zekere chic uit. Navigatie, internet en apps zijn als optie verkrijgbaar. Niemand kan ontkennen dat de Cactus meegaat met zijn tijd.Het aanbod van motoren is ofwel modern, ofwel gemoderniseerd, zoals de 1.6 BlueHDi, die aan de Euro 6-normen voldoet en met 87g/km CO2 voor 100pk erg zuinig is. Dat is dan weer het gevolg van de besparing op het gewicht (volgens Citroën 200 kg). De benzine is ook van de partij, met een 1,2 van 75, 82 of 110pk.Wij hebben de 1.6 e-HDi met ETG6 gerobotiseerde versnellingsbak geprobeerd, goed voor 92pk en 92g/km CO2. Hij trekt flink op, heeft weinig last van vibraties en houdt zich stil. De ETG6 overtuigt echter niet altijd: ondanks technische verbeteringen is hij weinig soepel. Om de versnellingen vlot te laten werken, moet er rustig en vloeiend worden gereden. Die stijl past perfect bij de Cactus, die zich als een echte Citroën gedraagt: veilig en zacht. Dat geldt ook voor de bekleding, die recht uit een BX van de jaren 1990 lijkt te komen. Wat een pracht van een auto (vanaf €14.049)!Arnaud Dellicour (met O.M.)