Brillen: de stille revolutie

Bent u een ‘headmover’ of een ‘eyemover’? Groot of klein? Leest u boeken of zit u liever voor de computer? Het zijn factoren waarmee opticiens en fabrikanten nu ook rekening houden bij het ontwerpen van uw bril op maat. Dankzij de nieuwste (r)evolutie(s) in de technologie ziet u beter, én ziet u er beter uit!

Stéphan de Jong is opticien en prothesespecialist in het Universitair Ziekenhuis Leuven. Hij ervaart elke dag dat brillenglazen steeds functioneler worden, steeds beter en gebruiksvriendelijker. De belangrijkste vernieuwing is er bij de progressieve glazen: die houden nu bijvoorbeeld ook rekening met de leesafstand die de gebruiker het vaakst nodig heeft. “Vroeger werden de glazen gemaakt in functie van de bril die je koos, nu komt er een belangrijke individuele dimensie bij. De leesafstand is immers bij iedereen anders. Iemand van 1,90 meter gaat zijn boek op een andere afstand houden dan iemand van 1,50 meter. De opticien kan dit nu exact meten, en de glas-fabrikant kan die gegevens in de glazen verwerken. Dit kan uiteraard alleen maar omdat progressieve glazen het mogelijk maken de verschillende correcties die iemand nodig heeft in één glas samen te voegen. Dat gebeurt door de kromming aan te passen.”

Headmovers, eyemovers

Ook Vincent Bruegelmans, manager bij Oogmerk, een organisatie voor en door opticiens, is enthousiast over deze spectaculaire evolutie. “Met de computer kunnen we nu de volledige oppervlakte van het glas berekenen en het in functie daarvan laten frezen. Dit betekent dat elk glas in principe geïndividualiseerd kan worden. En dat we dus ook rekening kunnen houden met een parameter zoals de manier waarop de persoon zijn hoofd en ogen beweegt. Er bestaan immers zogenaamde headmovers en eye-movers. Ook kunnen we inspelen op andere persoonlijke kenmerken: gaat het om iemand die veel boeken of tijdschriften leest of zit hij vaker achter zijn pc? Dan kunnen we die zone in de bril meer accentueren en zo het comfort verhogen.”

Schuurpapier: de ultieme test

De keerzijde van de medaille? Aan een op maat gemaakt progressief glas hangt een stevig prijskaartje: de kostprijs (per glas) schommelt in de buurt van de 300 euro, en dat is niet mis. In ruil krijgt u een sterk verbeterd, maar ook een gebruiksvriendelijker product. Met name het onderhoud verloopt een stuk makkelijker dan enkele jaren geleden. “Er zijn meerdere coatings zoals een kraswerende laag, een ontspiegelende laag en één die het reinigen gemakkelijker maakt. De combinatie van deze drie factoren komt het onderhoud ten goede”, zegt Stéphan de Jong. Bovendien is een ontspiegeling nu kleurloos – vroeger was ze vaak groen of blauw – en toch doeltreffend. “Zo krijg je minder weerkaatsing waardoor je meer ziet. Er gaat immers minder informatie voor de ogen verloren.”

Ook de kraswerende laag wordt almaar beter, wat de levensduur van de glazen vergroot. Sommige fabrikanten leveren zelfs – als bewijs van de degelijkheid van hun product -... schuurpapier mee. Zo zeker zijn ze ervan dat hun glazen zelfs deze ultieme beproeving probleemloos zullen doorstaan.

Samen in een badje

Het schoonmaken van brilglazen is eenvoudiger dan ooit, besluit Vincent Bruegelmans. “Nu zijn ze niet alleen stofwerend en hydrofoob, wat betekent dat waterdruppels en damp sneller van de glazen verdwijnen. Maar de nieuwe coatings zorgen ook voor een beter vetafstoting. En je kunt je hele bril nu een badje geven: glazen, montuur en scharnieren tegelijk. Dat gebeurt met een soort doosje waarin je de bril stopt. De meeste opticiens bieden dit als bijkomende service aan. “Een gewoon zeepsopje gebruiken, op grootmoeders wijze, kan natuurlijk ook. U hoeft er dan alleen op te letten dat het water niet te heet is en dat je een zachte handwaszeep gebruikt. Zelfs een gewoon afwasproduct kan te agressief zijn.”

Goed zien en goed gezien worden

De glazen mogen nog zo degelijk zijn, iedereen wil er ook mooi uitzien met zijn bril. Het is voor veel mensen een accessoire waarmee ze hun persoonlijkheid willen onderstrepen. Sommige modefreaks maken er zelfs geen probleem van hippe monturen te dragen met glazen zonder correctie! Is het een oorzaak of een gevolg? Hoe dan ook hebben zowat alle grote couturiers – kijk maar naar Chanel, Dior, Ralph Lauren, Dolce & Gabbana,...- een eigen collectie waarin ze de nieuwe trends ten volle tot hun recht laten komen. Dat doen ze bijvoorbeeld door zich te inspireren op de jaren 50 of 60.

Wat is momenteel in, en wat is out? Brede, rechthoekige, eerder kleine en platte brillen zijn out, stelt Vincent Bruegelmans. Vandaag moet het ovaal, rond, soms hoekig en oversized zijn. De couturiers combineren scherpe vormen met meer organische en verzachtende lijnen. Met een rechthoekige bril en een lichtjes afgeronde montuur bent u dus helemaal mee. De vintagestijl die de vorige seizoenen opgang maakte, houdt stand. En dan zijn er nog de vlindermodellen die het bijzonder goed doen dankzij hun fiftiestintje en hun humoristische knipoog naar het prototype van de ideale secretaresse. Zij zijn vooral top als Mad Men-trend!

Maar ook elders in de herencollecties is de originaliteit nooit ver weg. Zo is de beeldbuisbril met glazen als vierkante vensters een topper. Wie dat overdreven vindt, kiest voor een advocatenbril: stijlvol en iets minder opvallend. Ook helemaal in zijn pilotenbrillen. In 2011 wordt deze retrostijl (denk aan Top Gun) nog een tikje meer uitgesproken en uitbundiger dan vorig jaar.

Met andere woorden: meer dan ooit is het mogelijk met uw bril een statement te maken wat uw looks betreft. Wie een bril draagt, zal beter zien, maar vooral beter gezien worden! Zelfs de nieuwste technologieën helpen daarbij door nieuwe materialen te gebruiken zoals gerecycleerde petflessen, carboncomposiet, afgeleiden van cellulose en superlichte metaallegeringen zoals titanium en aluminium. Logisch gevolg: ze wegen niet meer als lood en zakken nooit meer af. Goed gezien!

Hilde Pauwels

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content