Bravissimo!

Met een even geslaagde look als de Grande Punto, wordt de nieuwe Fiat Bravo vast en zeker een succes bij het grote publiek. Ook omdat hij over een reeks motoren beschikt die zelfs de meest veeleisende chauffeurs blij zullen maken. Fiat is helemaal terug!

Ze kunnen weer lachen in Turijn. De verkoop van Fiat gaat opnieuw flink de hoogte in – dat is wel even anders gewerest!- en de geboorte van de nieuwe Bravo maakt iedereen enthousiast. De twijfels hebben plaatsgemaakt voor vastberadenheid. Als we het over de nieuwkomer in het gamma hebben en over de geest van het merk zelf, is niet evolutie maar revolutie het juiste woord! De Nuova Bravo is een prachtmodel dat in slechts 18 maanden ontwikkeld is en volgens Martin Rada, de grote baas van Fiat in België, op het ideale moment komt.

Italiaanse sensualiteit

“Wij gaan de fout die we met de Stilo hebben gemaakt, niet herhalen. Deze keer klopt de timing, willen onze dealers het echt over een andere boeg gooien en beschikken we over gloednieuwe showrooms met een compleet gamma voertuigen. We zijn dus helemaal operationeel, maar we willen niet overhaast te werk gaan. Daarom is ons target voor de Bravo in Europa 120 000 stuks in het eerste jaar, waarvan ongeveer 2000 in België. Het model wordt op 21 april officieel in ons land gelanceerd en voor de gelegenheid gooien we de deuren wijdopen!”

Het zelfvertrouwen druipt van de woorden van Martin Rada. Logisch, want nog los van de constant groeiende verkoop van Fiat in de jongste maanden, heeft de nieuwe Bravo een heleboel troeven om in de smaak te vallen bij een ruim publiek.

Tijdens de grote show naar aanleiding van de officiële presentatie in Turijn benadrukte Luca de Meo, de dynamische jonge topman van de firma, dat de nieuwkomer het aantrekkelijkste aanbod van het C-segment wordt. Wat de esthetiek betreft zijn we het daar helemaal mee eens. Maar er is meer: de nieuwe Italiaan ziet er niet alleen goed uit, maar heeft ook meer dan gulle afmetingen en dus een ruim interieur – wat uiteraard niet belet dat lange mensen voorin nog altijd makkelijker zullen zitten dan achterin. Ook de koffer profiteert van de royale afmetingen, met een inhoud van 400 liter, wat opmerkelijk is in dit segment. Wel is het jammer dat de laaddrempel vrij hoog is en de vloer vrij laag, wat het laden en lossen niet echt makkelijk maakt.

In het interieur ziet de bestuurder een overzichtelijk dashboard met veel aangename materialen en een knappe afwerking. De rijhouding is perfect, net als de leesbaarheid van de instrumenten. Het stuur ligt heerlijk in de hand en de brede stoelen zitten heel prettig. Aan het comfort van de chauffeur is duidelijk gedacht. Dat bewijzen ook de hebbedingen die het stressgehalte van een leven achter het stuur van een Bravo tot het minimum moeten beperken: cruisecontrole, regendetector, manoeuvreer- en parkeerhulp,...

Klein maar dapper

De motoren, vraagt u? Fiat pakt uit met twee 1.4 l benzinemotoren, de Starjet van 90 pk en de T-Jet met downsizing, beschikbaar in een versie van 120 pk en een tweede van 150 pk. Daarnaast is er een Multijet 1.9 l dieselmotor die 115 of 150 pk levert. Wij testten de diesel van 115 pk, die normaal gezien bij ons het populairst zou moeten zijn.

Met zijn koppel van 255 Nm vanaf 2000 t/m toont deze stille motor met twee kleppen per cilinder én met turbo met variabele geometrie een mooie dynamiek. Het kost hem geen enkele moeite om de 1320 kg van de Bravo te verplaatsen. Jammer dat hij geen manuele versnellingsbak met zes verhoudingen heeft gekregen.

De prijzen? Die zijn nog niet officieel bekend, maar er is sprake van een prijskaartje in de buurt van de euro15.600 voor de 1.4 l van 90 pk, het instapmodel, terwijl de 1.9 diesel van 90 pk ongeveer euro18.000 zou kosten. Voor die prijs hebt u echter geen roetfilter en geen ESP. Onthoud ten slotte dat deze bella machina in vier afwerkingen beschikbaar zal zijn (Active, Dynamique, Emotion en Sport) en vijf jaar garantie meekrijgt. n

Arnaud Dellicour

Partner Content