Beter zoeken = sneller vinden op het internet

Iets vinden op het internet? Met een zoekmachine zoals Google is dat toch kinderspel! Inderdaad, maar... hebt u zich nog nooit vastgereden in 2 miljoen zoekresultaten? Dankzij enkele trucjes van specialisten kan het een stuk sneller en efficiënter.

Wie vroeger informatie wilde verzamelen over een bepaald onderwerp bracht meestal heel wat tijd door in biblio-theken. Tegenwoordig kunt u massa’s informatie raadplegen zonder de deur uit te gaan, gewoon thuis voor uw computer. Helaas is de omvang van de informatie die het internet biedt zo gigantisch dat menige surfer er het noorden bij verliest. Hoe u dit probleem relatief eenvoudig oplost? Door de meest ideale zoekmethode te gebruiken en haar een handje te helpen!

Zoekmachine versus internetgids

Google, Yahoo!, AltaVista,... u kent de zoekmachines die voor u (een stukje van) het internet afgrazen op zoek naar informatie. Het resultaat is een lijst van meer of minder relevante websites waarop uw zoekterm te vinden is.

We kunnen het makkelijk vergelijken met de laadjes vol steekkaarten in de vroegere bibliotheken. De zoekmachine overloopt al deze steekkaarten voor u. Maar om dat te kunnen doen, moeten de laadjes eerst gevuld worden met steekkaarten. Dat gebeurt bij een zoekmachine door een computer, zonder menselijke tussenkomst. En daar schuilt het grote verschil met de internetgidsen. Gidsen maken gebruik van een lijst internetadressen (de steekkaarten in de laadjes) die geheel of gedeeltelijk door mensen werd samengesteld.

Beide systemen hebben hun voor- en hun nadelen. Een zoekmachine beschikt over miljarden steekkaarten waardoor ze zeer geschikt is om feiten op te zoeken. Een internetgids bevat minder steekkaarten (websites) maar die zitten overzichtelijk op onderwerp geklasseerd, in diverse categorieën. Een internetgids bevat, dankzij de menselijke tussenkomst, bovendien veel minder slechte websites. De geringere kwantiteit tracht men te compenseren door hogere kwaliteitseisen te stellen voor de koppelingen (hyperlinks) die worden aangeboden.

Sommige zoeksites bieden zowel een zoekmachine (www.google.com bijvoorbeeld, of www.yahoo.com) als een internetgids (directory.google.com of dir. yahoo. com) aan.

Zoekmachines een handje helpen

Iedere zoekmachine heeft specifieke kenmerken en opdrachten. Maar er zijn ook een aantal elementen die voor alle zoekmachines gelden: de Booleaanse operatoren die u altijd in hoofdletters ingeeft.

n AND vertelt de zoekmachine dat ze rekening moet houden met beide woorden die u hebt ingetikt. Typt u dus in het zoekveld horloge AND wijzer, dan leidt de zoekmachine u naar websites waar zowel horloge als wijzer op voorkomt.

n OR is vergelijkbaar met AND. Maar nu zoekt de zoekmachine naar websites waarop ofwel het woord rechts ofwel het woord links van OR voorkomt, of beide. Deze opdracht is bijvoorbeeld handig wanneer u de schrijfwijze van een woord niet precies kent of er verschillende spellingsvarianten van bestaan.

n NOT vertelt de zoekmachine dat het resultaat een bepaald woord absoluut niet mag bevatten. Zoekt u bijvoorbeeld informatie over Ibiza, maar niet over dit type wagen in het Seatgamma, dan geeft u de opdracht Ibiza NOT seat.

n NEAR, een helaas een beetje in onbruik geraakte opdracht, zegt niet alleen dat twee woorden op de websites moeten voorkomen zoals bij AND het geval is, maar ze moeten ook dicht bij elkaar staan.

n Wildcards of jokers. Het symbool * wordt gebruikt om een ontbrekend of variabel deel van een zoekopdracht in te vullen. Heel handig als u een concreet woord vergeten bent, bijvoorbeeld hoe het spreekwoord precies luidt (iemand een * onder de riem steken).

Goochelen met Google

Google is wereldwijd de meest geliefde zoekmachine. Toch gebruiken de meeste mensen slechts een fractie van wat ze aankan. Zo biedt www.google.be de mogelijkheid om louter Nederlandstalige pagina’s weer te geven. Maar er zijn nog veel andere specialistentips in gedachten te houden. De tijdwinst die u bij al uw zoekopdrachten samen kunt maken, is gigantisch. Van googelaar tot goochelaar in 18 punten!

1. Tik zoveel mogelijk

zoekwoorden in

Een courante fout die onervaren internetzoekers maken is dat ze er geen rekening mee houden dat het aantal webpagina’s dat Google doorloopt, enorm is. Ze geven één of maximaal twee zoektermen in waardoor ze verloren lopen in de massa resultaten. Vaak is het beter 6 zoekwoorden in te geven en een beperkt aantal resultaten te krijgen, dan 2 zoekwoorden en daarna honderden pagina’s te moeten doorploegen. Vindt u het resultaat te beperkt, dan kunt u een term weghalen en de zoekopdracht herhalen. Google kan tot... 32 zoekwoorden tegelijk verwerken!

Redeneer bij het ingeven van uw zoektermen alsof u een tekst op het internet zou willen plaatsen. Stel dat u de geboortedatum van Albert Einstein zoekt, dan zult u er misschien komen door de woorden: albert einstein geboortedatum in te tikken, maar zeker is dat niet. De kans is echter groot dat iemand in een biografie over Einstein geschreven heeft Albert Einstein, geboren op... Om dit trucje toe te passen moet u zich dus verplaatsen in de gedachtegang van de schrijvers van webteksten.

2. Gebruik aanhalingstekens

Wilt u bijvoorbeeld meer informatie over fietsen in Limburg en typt u in het zoekveld fietsen in Limburg in, dan krijgt u als resultaat alle webpagina’s waarin de woorden fietsen en Limburg voorkomen (met het woordje in houdt Google geen rekening omdat het te vaak voorkomt). Typt u echter in het zoekveld “fietsen in Limburg” (tussen aanhalingstekens) dan zoekt Google letterlijk naar deze zinsnede.

3. Doorzoek de titels

Soms komt u bij het zoeken een heel stuk dichter in de buurt door alleen in de titels van webpagina’s te zoeken, net zoals u bij het doornemen van een krant eerst even alle titels bekijkt. Dat kan door in het zoekvenster van Google het commando allintitle: gevolgd door een spatie en uw zoekterm(en) in te geven.

4. Zoek in documenten

Google doorzoekt niet alleen webpagina’s maar ook documenten, pdf-bestanden, excelfiles, PowerPointpresentaties enz. Herinnert u zich dat u een specifiek gegeven waarschijnlijk kunt terugvinden in een worddocument van een spreker die in uw vereniging een voordracht heeft gegeven, dan kunt u enkel op worddocumenten zoeken door in het zoekvenster na de zoekterm het commando filetype: doc te typen. Hetzelfde geldt voor filetype: pdf of filetype: ppt, filetype: xls enz.

5. Gebruik het minnetje

Resultaten die u niet interesseren kunt u wegzuiveren door ze in het zoekveld in te brengen, voorafgegaan door een minteken. Zoekt u informatie over Ibiza maar niet over de Seat Ibiza, dan kunt u in het zoekvenster tikken: ibiza -seat

6. Gebruik drie puntjes

Bent u op zoek naar een tweedehandse wasmachine en bent u bereid daar tussen de 350 en de 400 euro aan te besteden? Dan maakt u gebruik van drie puntjes. U geeft in het zoekvenster in: wasmachine prijs 350...400 en Google zoekt voor u waar u dit koopje kunt vinden. Let op: de cijfers mogen geen spaties of puntjes bevatten: 20.000 wordt 20000.

7. Zoek in een site

Bent u op zoek naar iets waarvan u weet dat het zich op een bepaalde site bevindt die helaas geen zoekfunctie heeft, dan geeft u in Google in site: naamvansite.be (de www valt weg). Wilt u bijvoorbeeld zoeken in www.antwerpen.be dan typt u in het zoekvenster site: antwerpen.be

8. Zoek in een land

Met dezelfde opdracht kunt u het zoeken ook beperken tot de websites van een bepaald land. Bent u enkel geïnteresseerd in Belgische sites dan geeft u na de zoektermen de opdracht site: .be in. Let op: Google zoekt dan enkel naar websites die eindigen op .be en laat sites, die net zo goed Belgisch kunnen zijn maar eindigen op bijvoorbeeld .org links liggen!

9. Haal verdwenen documenten

terug

Stel dat de zoekmachine een veelbelovend resultaat toont, maar wanneer u er op doorklikt krijgt u de melding ‘Page not found’ of ‘Error 404’ omdat de pagina intussen door de webmaster is weggehaald. Met Google hebt u een kans om de pagina toch nog te kunnen bekijken. Op het moment dat Google een webpagina bezoekt om ze te repertoriëren, maakt het een kopie voor zichzelf. Die kopie kunt u vaak nog opvragen. Dat doet u door op de vierde regel van het desbetreffende resultaat op de tekst In cache te klikken. Zoekt u op specifieke documenten (zie punt 4), dan klikt u op HTML-versie.

10. Gebruik Google

als woordenboek

Wat betekent tsunami nu ook alweer? Google zal het u vertellen. U geeft de opdracht define: tsunami en u krijgt een omschrijving van de ingegeven term.

11. Reken met Google

U wilt snel iets uitrekenen. Tik uw berekening in het zoekveld van Google. U wilt weten hoeveel 2+2 is? Typ het gewoon in! Als u een maalteken nodig hebt, gebruikt u * (asterisk). Ook voor het converteren van eenheden zit Google niet verlegen. Wilt u weten hoeveel graden Celsius 82 graden Fahrenheit is, dan typt u: 82 degrees Fahrenheit in degrees Celsius.

12. Zoek synoniemen

U wilt graag dat in uw zoekopdracht naar een Engelse term ook met synoniemen rekening wordt gehouden? Dan typt u voor het woord een tilde (~) zonder spatie gevolgd door het woord.

13. Zoek vergeten woorden

U herinnert zich dat Rubens met zijn voornaam Pieter heette, maar zijn tweede voornaam ontglipt u? Dan typt u Pieter * Rubens. U zult meteen kunnen lezen dat het om Pieter Paul Rubens gaat.

14. Sorteer op datum

Bent u alleen geïnteresseerd in informatie van de laatste 3 maanden dan typt u achter uw zoekterm(en) date: 3. Hetzelfde kunt u doen met date: 6 en date: 12 voor informatie van de laatste 6 of 12 maanden. Dat zijn de enige selecties die Google in staat is te maken. Bovendien kijkt Google enkel naar de datum waarop de informatie op het internet geplaatst is, dus niet naar de datum waarop het document is opgemaakt!

15. Vind soortgelijke pagina’s

Pagina’s met gelijkaardige informatie bevatten vaak een link naar elkaar. Daarom kunt u dikwijls een eind op weg raken door te zoeken naar die pagina’s die naar een bepaalde interessante site verwijzen. Dat doet u door de opdracht link: gevolgd door de website. Om bijvoorbeeld te zoeken naar websites die verwijzen naar www.plusmagazine.be typt u

link: www.plusmagazine.be

16. Vraag een kaart op

Snel een kaart van Mechelen nodig? Typ als zoekopdracht Mechelen. U zult bovenaan de lijst van antwoorden ook de optie “kaart van Mechelen” zien verschijnen.

17. Snor nieuwe bronnen op

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe informatie op het web in uw vakgebied, ga dan naar http://www.google.com/alerts. Kies een bepaald onderwerp en de optie web zodat u alleen verwittigd wordt als er iets nieuws op het web verschijnt. U kiest zelf of u telkens verwittigd wilt worden of éénmaal per dag of per week. U ontvangt dan een mailtje zodra Google nieuwe bronnen heeft gevonden.

18. Zoek gepersonaliseerd

Bent u als vogelliefhebber geïnteresseerd in het verenkleed van onze vliegende vrienden, dan interesseert het u niet om ook verwijzingen naar veren in een horloge of een trampoline te krijgen. dat kunt u duidelijk maken in http://labs.google. com/personalized. Maar let op: deze experimentele dienst werkt alleen nog maar met Engelse zoektermen. n

Leen Baekelandt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content