Betalen via het internet

Betalen via het internet kan zowel met een kredietkaart (zoals Visa) als met een debetkaart (Bancontact/Mister Cash).

Met een kredietkaart

U moet enkel wat gegevens van uw kaart ingeven, zelfs geen pincode. Toch blijft het kaartmisbruik meestal beperkt tot gestolen of verloren kaarten. Fraudegevallen zoals hacking vormen een kleine minderheid. En zodra u de kaart hebt laten blokkeren, kunt u niet meer aansprakelijk worden gesteld voor eventuele misbruiken.

Tip 1. Winkel zo mogelijk bij vertrouwde e-commercehandelaren en geef uw kaartnummer alleen als u werkelijk bestelt. Druk ook altijd een bewijs van uw betaling af.

Tip 2. Een veilige site herkent u aan het gesloten slotje in Microsoft Explorer of een volledig sleuteltje in Netscape Communicator, links onderaan uw computerscherm. Aan het internetadres wordt ook de letter s toegevoegd: https://www... in plaats van http://www... Als u de logo’s Verified by Visa en/of MasterCard Secure Code ziet, dan beantwoordt die site aan de strenge veiligheidsnormen van Visa en MasterCard.

Met een debetkaart

Sinds 2006 kunt u op een steeds groter aantal Belgische e-commercesites veilig betalen met uw Bancontact/Mister Cash-kaart. U hebt wel een abonnement nodig op de webbankingdienst van uw bank en u moet uw kaartnummer en de vervaldatum kennen. Die vindt u op de kaart of u kunt ze opvragen bij uw bank. Uw kaartnummer bestaat uit 17 cijfers en begint met 6703.

Hoe gaat u te werk? Op de site waar u iets wilt kopen, klikt u op het logo van Bancontact/Mister Cash. In een eerste scherm wordt gevraagd uw kaartnummer en de vervaldatum in te voeren. Dan komt u terecht op een scherm van uw eigen bank. Hier wordt gevraagd om het bedrag te controleren en u aan te melden via de online beveiligingsmodule die u van uw bank hebt ontvangen. Daarna komt u opnieuw op de e-commercesite. Via een bevestigingsscherm wordt u op de hoogte gebracht van het verloop van de transactie.

Veilig? Betalen met Bancontact/Mister Cash op het internet is even veilig als betalen met uw kaart in de winkel en werkt op precies dezelfde manier als online betalen met de kredietkaart.

Wat bij problemen? Hebt u vragen bij een Bancontact/Mister Cash-betaling via het internet, onderzoek dan eerst tot wie u zich moet wenden. Werkt de fase van de beveiligde handtekening in het scherm van uw bank niet? Contacteer dan uw bank, want de betaling heeft niet plaatsgevonden. Verloopt deze fase wel goed, maar krijgt u de melding dat uw transactie geweigerd is? Dan hebt u misschien de vervaldatum verkeerd ingegeven of staat er niet voldoende geld op uw rekening. En is de handtekening wel correct uitgevoerd, maar twijfelt u over het resultaat van de betaling, omdat u bijvoorbeeld geen bevestigingsscherm hebt gezien? Dan neemt u het best contact op met de webwinkel.

Krijgt u geld terug? Stel dat u een ticket voor een theatervoorstelling bestelde en betaalde via het internet, maar later merkt u dat u toch niet vrij bent op de aangeduide datum. Kunt u dan uw geld terugkrijgen? Een Bancontact/Mister Cash-betaling op het internet verloopt zoals een betaling in de winkel: uw rekening wordt onmiddellijk gedebiteerd en de handelaar beschikt alleen maar over uw kaartnummer, niet over uw rekeningnummer. U neemt dus het best telefonisch of via e-mail contact op met de webwinkel en vraagt om het geld terug te storten.

Voor meer info over kopen via het internet: www.oivo.be,

www.saferinternet.be,

www.cec-ecc.be,

www.mineco.fgov.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content