Betalen en bankieren met je smartphone

Je rekeningstand opvragen, geld afhalen, betalen aan de kassa... Dankzij je smartphone heb je geen bankkaart meer nodig.

Het gros van de Belgen heeft intussen een smartphone en kan daar dus mee op het internet via een wifiverbinding of via een mobiele dataverbinding zoals 3G en 4G. Maar een website op zo’n klein schermpje raadplegen, is niet zo handig. Daarom hebben de meeste Belgische banken een app gelanceerd die je kan downloaden op je smartphone en waarmee je op een overzichtelijke manier je bankrekeningen kan raadplegen. Dat gaat makkelijker dan via pc-banking, want je hebt hiervoor geen bankkaart en kaartlezer nodig: je moet enkel een pincode invoeren. Dit is vooral handig om snel je rekeningstand te raadplegen, maar je kan er ook overschrijvingen mee uitvoeren. Om veiligheidsredenen bouwen de meeste banken wel een maximumbedrag in en kan je soms ook enkel overschrijven naar begunstigden die al in je online adresboek zijn opgeslagen. Maar die beperkingen worden soepeler naarmate de populariteit toeneemt.

Betalen in de webshop en de supermarkt

We kennen het systeem al om met de gsm via een sms’je eenvoudige betalingen uit te voeren, zoals een parkeer- of busticket kopen. Dat bedrag komt dan op de rekening van je operator te staan. De nieuwe betaalsystemen zijn rechtstreeks met je bankrekening verbonden. Daarvoor heb je een internetverbinding nodig, een smartphone met een camera waarmee je QR-codes kan scannen en een app naargelang de toepassing. Een QR-code is zoals een streepjescode, maar dan tweedimensionaal. Je hebt dat vierkant met daarin grotere en kleinere blokjes en streepjes ongetwijfeld al in bushokjes of op publiciteitsposters zien staan. Hiermee zijn vele toepassingen mogelijk.

Online handel. Je kan ermee online op een webshop betalen zonder je bank- of kredietkaart boven te halen. Je opent je bankapp, scant met je smartphone de QR-code die op de website op het scherm van je pc, laptop of tablet verschijnt en je bevestigt je aankoop met een pincode op je smartphone. Als je met je smartphone een webshop bezoekt, kan je natuurlijk niet naar je eigen toestel scannen, in dat geval moet je enkel een pincode ingeven.

Grootwarenhuizen en grote ketens. Hetzelfde principe wordt nu ook op betaalterminals in winkels toegepast. Dit is al mogelijk in alle Colruyt-warenhuizen en andere vestigingen van de supermarktgroep, zoals Okay, Dreamland en BioPlanet, maar ook in de restaurants van McDonalds. Bij Delhaize loopt een proefproject in één winkel. Je moet eerst een gratis app installeren die een koppeling met je bankrekening tot stand brengt. Bij Delhaize is dat de app van bancontact, bij Colruyt en McDonalds die van SEQR. Je opent de app en scant een QR-code aan de kassa: het bedrag van je aankopen verschijnt nu op het scherm van je smartphone, waar je je aankoop bevestigt met een pincode. De Colruytwarenhuizen zijn uitgerust met een beveiligde wifiverbinding. Je moet dus enkel de wifiverbinding op je smartphone open te zetten en de communicatie komt automatisch tot stand.

“Sinds we van start zijn gegaan met het systeem zien we een gestage groei van het aantal gebruikers. De meesten zijn al goed vertrouwd met nieuwe technologieën”, zegt Michel Van Mello, divisiemanager Accounting & Banking van de Colruyt-groep. “Momenteel is het systeem al gekoppeld aan de betaalkaart van Colruyt en in de toekomst willen we er ook kortingen en promoties in verwerken zodat je geen klantenkaart meer hoeft mee te brengen. De eerste keer is het misschien even wennen, maar nadien werkt het sneller dan betalen met je bankkaart.”

Colruyt en partner SEQR moedigen het systeem aan door een cashback (een korting die terugbetaald wordt) toe te kennen die automatisch op je rekening komt als je een aantal keer per maand met dit systeem in de winkel betaalt.

Kleinhandel. Bij de kleinhandel is er voorlopig minder interesse. Uit een enquête van Unizo blijkt dat slechts één op de zes handelaars betalen via de smartphone aanbiedt. Vooral omdat de klant er niet naar vraagt, de kleinhandel niet vertrouwd is met de technologie en vragen heeft bij de kostprijs per transactie, aldus de enquête.

In en rond Leuven loopt wel een proefproject van Citylife, waar een tiental kleinhandels aan deelnemen. De Citylife-app is een digitale klantenkaart waaraan een betaalfunctie is gekoppeld. Tijdens het betaalproces worden meteen ook je spaarpunten digitaal opgeslagen en kan je sparen voor zogenaamde community points, waarmee je een maatschappelijk project kan ondersteunen.

Geld naar een smartphone sturen

Sommige banken bieden een systeem aan waarbij je geld van smartphone naar smartphone kan overmaken. Handig na een etentje met vrienden waarbij de rekening moet worden gesplitst. Ook dat gebeurt weer door de ene persoon met zijn smartphone een QR-code te laten scannen op de smartphone van de andere persoon. Bij sommige van die apps moet zowel de betaler als de ontvanger bij dezelfde bank klant zijn, bij andere apps enkel de betaler, maar ook met de app van Bancontact kan je dit doen, waarbij het niet uitmaakt bij welke bank je bent. Vooral voor kleine bedragen is dit interessant, maar ook grotere bedragen (€125 of €250 per dag) kunnen, naargelang de applicatie.

FILIP GODELAINE

Eén jaar na de ingebruikname van de Bankcontactapp werd de kaap van 500.000 mobiele transacties gerond.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content