Wie niet waagt, niet wint. Zo kan je onderhandelen over de prijs van een product samenvatten. Als je geen korting vraagt, zal je er ook geen krijgen. Sociologische studies tonen aan dat je de remming die je ondervindt om te onderhandelen kan wegnemen met zelfvertrouwen en de juiste onderhandelskills. Zo blijkt er een verband te bestaan tussen zelfvertrouwen en geld. Paradoxaal genoeg zijn de mensen die over de minste middelen beschikken ook diegenen die het minst onderhandelen, terwijl net zij er baat bij hebben. Probeer jij soms kortingen te versieren? Of totaal niet? Raak je verkrampt als je vraag voor een percentje wordt afgewezen? Zo kan je je angst overwinnen...
...

Wie niet waagt, niet wint. Zo kan je onderhandelen over de prijs van een product samenvatten. Als je geen korting vraagt, zal je er ook geen krijgen. Sociologische studies tonen aan dat je de remming die je ondervindt om te onderhandelen kan wegnemen met zelfvertrouwen en de juiste onderhandelskills. Zo blijkt er een verband te bestaan tussen zelfvertrouwen en geld. Paradoxaal genoeg zijn de mensen die over de minste middelen beschikken ook diegenen die het minst onderhandelen, terwijl net zij er baat bij hebben. Probeer jij soms kortingen te versieren? Of totaal niet? Raak je verkrampt als je vraag voor een percentje wordt afgewezen? Zo kan je je angst overwinnen...Begin dit jaar, in een restaurant in het Brusselse: een vastgoedmakelaar neemt een klant mee uit eten. Wanneer de kelner de rekening brengt, vraagt de makelaar een korting van 10% procent omdat hij cash betaalt. De kelner, die nog niet lang in het restaurant werkt, reageert verbaasd en weigert. De makelaar houdt voet bij stuk en vraagt om de baas erbij te halen. Hij herhaalt zijn voorstel: 'Ik betaal cash en wil 10% korting'. De restauranthouder gaat meteen akkoord. Zowel de kelner als de klant van de makelaar kunnen hun oren niet geloven. De makelaar legt enkele bankbiljetten op tafel en neemt al het wisselgeld terug. Met pretoogjes richt hij zich tot zijn tafelgenoot: 'Dit is gebruikelijk bij verschillende zaken hier in de buurt.'Voor ze haar eigen zaak opstartte, was Cathy verantwoordelijk voor een boetiek van een bekend modemerk. Ze merkt hoe anders de klanten in haar eigen zaak reageren. "In kleine zelfstandige boetieks vragen mensen vaak een korting. Bij grote merken doen ze dit niet (of minder). Om de klanten aan ons te binden, voelen we ons als kleine handelaars vaak verplicht om 10% korting toe te staan. Vaak zijn het de mensen met de dikste portemonnee die de meeste korting vragen, en zonder enige schroom.""Bij ons is het niet anders", beaamt een commercieel adviseur van een grote bank. "Mensen aarzelen niet om te onderhandelen over hun lening of over hun beleggingen. Ze zijn, meer dan vroeger, klant bij verschillende banken. Voor een klant die de moeite waard is, passen wij ons aan."Moraal van het verhaal? Terwijl consumenten vroeger enkel over de prijs onderhandelden wanneer ze een woning, een auto of meubelen kochten, is deze praktijk intussen de gewoonste zaak van de wereld geworden in zowat alle economische sectoren.