Beste kapper...

Trouw en vertrouwen. Dat zijn de belangrijkste pijlers waarop de relatie met onze kapper is gebouwd. Wanneer we het kapperssalon verlaten, willen we er immers piek- maar dan ook piekfijn uitzien!

Info: Aveda www.aveda.com – Bodysol, La Roche-Posay, Phyto en Restiva in de apotheek – Clinique in de parfumerie – Dove, Le Petit Marseillais en Sunsilk in de warenhuizen – L’Oréal Prof. in de kapperszaken – Matrix in de salons van het merk

l Je haar laten knippen wijzigt de eigenschappen niet. Het zal bijvoorbeeld niet verdikken

l Knippen heeft niet altijd een verjongend effect

l Af en toe een andere shampoo is goed

l Dat het haar spoelen met koud water schilfertjes tegengaat, is niet bewezen

l Hitte is slecht, zet de haardroger daarom eerder lauw dan warm

l Haaruitval gebeurt meestal in de zomer. Het wordt problematisch als het langer dan 3 maanden duurt en je meer dan honderd haren per dag verliest.

l Een jeukende hoofdhuid is droog en zal makkelijk schilfertjes vertonen.

Vrouwen die nooit naar een kapper gaan zijn zeldzaam. De meesten onder ons hebben één zaak die hun absolute voorkeur wegdraagt, anderen houden ervan om te vlinderen.

Als we de schoolboekjes voor toekomstige kappers mogen geloven, zijn de drie kwaliteiten die een kapper moet bezitten handigheid, fysieke uithouding en vriendelijkheid. “Plus feeling”, zegt France Smit, de gerenommeerde kapster uit Brussel. “Het allerbelangrijkste vind ik het menselijke aspect. Aan de lopende band mensen coifferen die alleen in hun hoekje een tijdschrift zitten te lezen, interesseert me niet. Zij moeten meer zijn dan klanten. Dat is trouwens een garantie voor succes.”

“Luisteren is inderdaad heel belangrijk”, vertelt Jean-Yves Berlemont die het merk Biguine in België vertegenwoordigt. “Zo ontstaat een optimaal overleg tussen de klant, de kapper en de kleurenspecialist. Als je weet dat 85 procent van de vrouwen hun haren laten kleuren, besef je met-een dat dit geen overbodige luxe is. Overigens heeft dit overleg nog andere voordelen: je krijgt de kans om af te rekenen met het foute idee dat wie een nieuw kapsel wil, van kapper moet veranderen.”

De verwachtingen ontcijferen

Is het wel altijd zo evident dat we buitenstappen met de haartooi die we vooraf in ons hoofd hadden? Tussen een theoretisch ideaal en wat in de praktijk mogelijk is, ligt vaak een wereld van verschil. “Het probleem ontstaat als de klant een te precies idee heeft”, legt France Smit uit. “Indien ik ervan overtuigd ben dat haar haren – of haar gelaat – zich niet lenen tot het kapsel dat ze heeft uitgekozen, dan zeg ik dat eerlijk. Ook al loop ik de kans dat ik haar ontgoochel. Ik toon haar wel altijd een aantal alternatieven.”

“Wanneer bij ons een nieuwe klant over de vloer komt, proberen wij haar in contact te brengen met de kapper die de meeste voeling heeft met haar stijl. Zo werken we zoveel mogelijk op maat”, zegt Jean-Yves Berlemont. “De kunst bestaat erin de verwachtingen van de cliënt snel te ontcijferen. Want sommige mensen vragen bij het binnenkomen een carré, maar bedoelen een pony. Het is aan ons om te ontdekken wat de echte wensen zijn.”

In de ideale situatie zou de klant volledig moeten durven vertrouwen op haar kapper. “Uiteraard krijg ik het liefst carte blanche”, lacht France. “Op die manier kan ik mijn creativiteit de vrije loop laten. Maar ik leg wel alles uit wat ik doe, van A tot Z, en waarom. Overigens is het meestal zo dat de dames zeer goed weten wat ze willen en vasthouden aan dat idee.”

Tendensen

Dat verzorgende shampoos en producten die textuur in het haar brengen – maskers, crèmes, olies, gels, sprays – doeltreffend zijn, bevestigen alle specialisten. Laten we echter niet over het hoofd zien dat verschillende tendensen worden gestuurd door de ayatollahs van de modewereld die net die producten willen promoten die het momenteel niet zo goed meer doen. Dit is bijvoorbeeld het geval voor de krullen en de watergolf. “Gefriseerd haar is helemaal out”, stelt France Smit. “De pogingen van de commercie om de krullen weer in de mode te krijgen, zijn dus mislukt.”

Wat ook heeft afgedaan, zijn de ultra-korte coupes en de geschoren nek. Helemaal in zijn de uitgerafelde lokken, de seventies- en eighties-looks en het kammen met de vingers. Maar eigenlijk is bijna alles mogelijk: rockstijl of romantisch, gladde lokken of getemde krullen, dit alles het liefst met een asymmetrische touch. En dan is er nog het subtiele spel met kleuren! De specialisten goochelen met nuances of zetten kleur op kleur om reliëf in het haar te brengen. Ros komt meer en meer op en de lokken naar één kant gestreken, worden erg geapprecieerd.

“Een jaar of twee geleden werd de pony opnieuw gelanceerd en ook dat is inmiddels op straat te merken. Maar dat betekent niet dat wij al onze klanten op die manier zouden kappen. Daarom zijn twee elementen absoluut noodzakelijk voor elke kapper: een vleugje psychologische kennis en een grote luisterbereidheid.” n

Goed om te weten

Virginie Draelants

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content