Beroep: avonturier

De Yeti heeft niets gemeen met de Verschrikkelijke Sneeuwman van de Nepalese legenden, behalve zijn zin voor avontuur. De eerste SUV van Skoda zweert bij ontspanning, flexibiliteit en rijplezier.

Arnaud Dellicour

Voorbij is de tijd van de sobere, rationele Skoda’s. De Yeti, de gloednieuwe compacte terreinwagen van de Tsjechische fabrikant, is uitgesproken modieus en trendy. Een moderne gezinsauto, hoog op de poten, leverbaar met 2 of 4 aangedreven wielen en heel moduleerbaar. Ideaal om de stoeprand op te rijden maar ook voor lange reizen.

Aan boord ontdekt de chauffeur een interieur van prima kwaliteit, heel Volkswagen: sober, verzorgd, goed gemonteerd en uitgerust met een heleboel bergruimte. De materialen zien er niet alleen mooi uit maar voelen ook prettig aan. Achterin heeft de SUV moduleerbare VarioFlex-stoelen die we al kennen van de ludieke Roomster. Ze laten zich afzonderlijk wegklappen of verwijderen. De twee buitenste zijn in de lengte verplaatsbaar en, als de middelste stoel verwijderd is, ook in de breedte (met 8 cm). Grote en kleine mensen zullen er blij mee zijn! Want dit is een auto voor heel het gezin, onder meer dankzij een laadvermogen van 416 tot 1760 l.

Altijd paraat

De carrosserie van de Yeti verbergt het platform van een sedan, de Octavia, aangepast voor vierwielaandrijving. Welk technisch procedé heeft Skoda gekozen? Een Haldex-koppeling met meervoudige schijven van de vierde generatie. Om het eenvoudig te houden: het grootste vermogen wordt aan de voorwielen geleverd (96 – 4 %), maar zodra er een rotatieverschil optreedt tussen de vooras en de achteras, kan tot 90 % van het vermogen geleidelijk aan naar de achterwielen worden overgebracht. Als kroon op het werk biedt Skoda een offroad pack aan, met een snelheidsbegrenzer voor de afdalingen, een starthulp en een differentieelblokkering voor de twee assen.

Zowel op het asfalt als op het terrein toont de Yeti zich buitengewoon dynamisch. Zijn overhang en zijn geringe wielhoogte (180 mm) beperken natuurlijk zijn actieterrein. Maar laten we realistisch zijn: de prestaties buiten de gebaande wegen zullen 98% van de kopers gelukkig maken! Op de weg zou je kunnen vrezen dat hij door zijn hoge zwaartepunt onzeker is in de bochten, maar dat blijkt niet het geval. Het compromis tussen comfort en wegligging is gewoon verbluffend dankzij de brede wielbasis en de diepe afstelling van de vering.

Ruime keuze

Onder de motorkap laat Skoda u kiezen tussen een 2.0 l TDI met Common Rail directe injectie in drie vermogens (110, 140 of 170 pk) en de nieuwe, krachtige 1.2 l en 1.8 l TSI van respectievelijk 105 en 160 pk. De verbazende twaalfhonderd is alleen met voortractie verkrijgbaar, maar kan gecombineerd worden met de voortreffelijke DSG-versnellingsbak met 7 verhoudingen. De achttienhonderd en de TDI 140 en 170 pk worden alleen geleverd met vierwielaandrijving. Voor de 110 pk mag u kiezen.

De Yeti gaat een mooie toekomst tegemoet: hij is efficiënt op alle soorten weg en terrein, origineel, comfortabel en veilig (5 Euro NCAP-sterren). Zelfs het prijskaartje is best verteerbaar: vanaf euro17.990 met benzinemotor en euro21.490 met diesel. n

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content