Born in Roma Intense Donna en Uomo, een knipoog naar de eeuwige stad, van Valentino. 169,30 en 124 euro, 100 ml, in de parfumerie

Bella, bellissima

Wist je dat Italië de grootste make-up producent ter wereld is? Al in het antieke Rome eisten cosmetica een prominente plaats op. 2.000 jaar later kan je nog steeds niet om dit land heen.

In Italië is verfijning een levenskunst die dag na dag wordt beoefend, sober of exuberant, luxueus of in alle eenvoud. Al in de Oudheid hield men er een strikte hygiëne op na: vrouwen bezochten de thermen in de ochtend, mannen in de namiddag. Rijke Romeinen konden zich een bad in ezelinnen- of amandelmelk permitteren. Waarna de olie- en vuilresten werden hergebruikt als... gezichtsmasker. Niets ging verloren. Ze hydrateerden hun lichaam. En de focus lag op een bleke teint en een krachtige blik.

Numero uno!

Vandaag is Italië cosmeticaproducent numero uno. Meer dan 60% van de make-up wereldwijd wordt gemaakt in de driehoek Milaan-Bergamo-Crema. Vijfhonderd bedrijven zetten er in op innovatie: van green foundations tot bio nagellak, alles in een ecoverpakking. Een activiteit met een omzet van 9,6 miljard euro, die 35.000 mensen tewerkstelt.

Modehuizen lanceren meestal eerst een parfum, waarna een verzorgings- en make-uplijn volgt. Dat is zo onder meer bij Giorgio Armani, Dolce & Gabbana, Gucci en Versace. Na het succes van Armani als parfum in 1981, gevolgd door Gio en Aqua di Gio, lanceerde het modemerk in 1988 Armani Beauty. Domenico Dolce & Stefano Gabbana pakten in 2011 met een beautygamma uit, met Scarlett Johansson als boegbeeld. Nadat eerder, in 1993, hun eerste vrouwenparfum al de Perfume Academy Award had weggekaapt. In 2019 stapte Gucci in de beautybusiness na het succes van onder meer het parfum Gucci Bloom.

Cosmetica esclusiva

Ook bij de verzorgingsproducten vind je grote namen die bij ons misschien minder gekend zijn. Zoals Collistar, in 1983 opgericht in Milaan, en intussen op één qua cosmeticaverkoop in Italië. In ons land vind je hun producten in de (para)farmacie. Vooral de lichaamsverzorging kent veel bijval. collistar.com

Acqua di Parma zet volop in op overzees blauw met het Blu Mediterraneo gamma. Handig zijn de douchegels in reisformaat. Onze favorieten: Bergamotto di Calabria, Arancia di Capri en Fico di Amalfi. acquadiparma.com

N.A.E. of Naturale Antica Erboristeria houdt het op traditionele kruidenrecepten voor hun actieve bio basisverzorging met minimum 97% natuurlijke en lokale ingrediënten. Hun bestsellers: een dagcrème, micellair water en een vaste shampoo. nae-erboristeria.fr

Colonia, limited edition Blu Mediterraneo van Acqua di Parma. 162 euro, 100 ml, debijenkorf.be
Colonia, limited edition Blu Mediterraneo van Acqua di Parma. 162 euro, 100 ml, debijenkorf.be
Lasting Color Gel nagellak van Pupa Milano. 8 euro, douglas.be
Lasting Color Gel nagellak van Pupa Milano. 8 euro, douglas.be
Collistar, het ontdekken waard. Lift HD+ Lifting Firming Creme. 65 euro, 50 ml, collistar.com
Collistar, het ontdekken waard. Lift HD+ Lifting Firming Creme. 65 euro, 50 ml, collistar.com
Gucci Guilty, voor vrouwen (61,50 euro, 30 ml) en mannen (75,90 euro, 50 ml). Ici Paris XL
Gucci Guilty, voor vrouwen (61,50 euro, 30 ml) en mannen (75,90 euro, 50 ml). Ici Paris XL
2-in-1 Face Serum & Toner. Beauty Essentials van Kiko Milano. 10 euro, 100 ml, kikocosmetics.com
2-in-1 Face Serum & Toner. Beauty Essentials van Kiko Milano. 10 euro, 100 ml, kikocosmetics.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content