Wat is de impact van de klimaatverandering op duurzame fondsen? En waarom is in- vesteren in Europe-se milieubewuste bedrijven de juiste keuze? Simon Webber, lead portfolio manager bij internationaal managementbedrijf Schroders, geeft zijn visie op de toekomst en de rol van het oude continent daarin.
...

Wat is de impact van de klimaatverandering op duurzame fondsen? En waarom is in- vesteren in Europe-se milieubewuste bedrijven de juiste keuze? Simon Webber, lead portfolio manager bij internationaal managementbedrijf Schroders, geeft zijn visie op de toekomst en de rol van het oude continent daarin. Waarom riskeert Amerika zijn leider-schap kwijt te spelen? Amerikaanse aandelen zijn dé winnaars van het afgelopen decennium. De aandelen genereerden een spectaculair rendement van 292%, vergeleken met 73% wereldwijd. Maar het verleden biedt geen garantie voor de toekomst. Decarbonisering of het afbouwen van fossiele brandstoffen zoals olie, kolen en gas, wordt wellicht de megatrend van het komende decennium. Als deze trend zich doorzet, zullen andere regio's in de wereld, en Europa in het bijzonder, het beter doen dan de Verenigde Staten. Doet duurzame ontwikkeling het tij keren? De dominantie van Amerikaanse bedrijven in verschillende sectoren is een feit, maar dat geldt niet voor de sector van de duurzame energie. Neem nu windenergie: daarin is het Deense bedrijf Vestas marktleider, gevolgd door Siemens Gamesa (Spanje). Het Amerikaanse GE Wind staat pas op de vierde plaats. En wat betreft zonne-energie domineert China duidelijk de markt. En de elektrische auto dan? Op het gebied van elektrische auto's neemt Tesla het voortouw. Vandaag is het bedrijf marktleider, maar voor hoe lang nog? Volkswagen heeft grote ambities en wil Tesla tegen 2025 bijbenen en voorbijsteken. Ook de samenwerking tussen Renault-Nissan-Mitsubishi en het Chinese Geely, zal datzelfde jaar waarschijnlijk Tesla eveneens voorbijsteken. Bovendien zijn batterijen een onmisbaar onderdeel van elektrische auto's en op dat gebied zijn de Aziatische bedrijven kampioen, terwijl je de kopers van elektrische wagens vooral in Europa en China moet zoeken. En wat met waterstof? Waterstof kan inderdaad een alternatief zijn voor elektrische aandrijving. Waterstof kan met fossiele brandstof worden geproduceerd, maar evengoed met duurzame energie. Het grote voordeel van waterstof is dat het geen CO2 uitstoot. Het kan zowel voor energieopslag als voor aandrijving worden gebruikt. En Japanse en Europese bedrijven zijn de wegbereiders van deze ontwikkeling. Is dit een politieke prioriteit in Europa? Het terugdringen van broeikasgassen geniet een grote politieke steun. In Europa is dit een politieke prioriteit en Azië haalt zijn achterstand in. In de Verenigde Staten is de hoogdringendheid ervan nog niet doorgedrongen. Misschien is dat de reden waarom Ame-rikaanse bedrijven achterblijven bij het verminderen van de CO2-uitstoot. Wat moeten slimme beleggers doen? Vooral de Europese bedrijven proberen hun productie- en toeleveringsketen te verduurzamen. Zij lopen voorop in deze transitie. Ze zullen dus een serieuze lengte voorsprong hebben als duurzaamheid in de toekomst een belangrijke vereiste wordt. En dit levert hen voordeel op als we in een fase komen waarin CO2-belasting wordt geheven. De dominantie van de Verenigde Staten ligt bij een half dozijn bedrijven, de zogenaamde FAANG - Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google, een dochteronderneming van Alphabet. Die zullen elk marktleider blijven in hun eigen gebied. Maar als het klimaat gunstiger wordt voor duurzame ontwikkeling en vermindering van broeikasgassen, doen beleggers er goed aan zich meer op toonaangevende bedrijven in deze sector te richten, buiten de Verenigde Staten.