We lopen met steeds meer kaarten rond: bankkaarten, kredietkaarten, tank- kaarten, klantenkaarten.... en dan gebeurt het al eens dat we er eentje verliezen. Als uw bank- of kredietkaart verdwenen is, blokkeer ze dan meteen via Card Stop door te bellen naar het nummer 070 344 344, dat dag en nacht bereikbaar is.
...

We lopen met steeds meer kaarten rond: bankkaarten, kredietkaarten, tank- kaarten, klantenkaarten.... en dan gebeurt het al eens dat we er eentje verliezen. Als uw bank- of kredietkaart verdwenen is, blokkeer ze dan meteen via Card Stop door te bellen naar het nummer 070 344 344, dat dag en nacht bereikbaar is. TIP. Hou uw rekeningnummer bij de hand als u Card Stop belt. Het aantal geblokkeerde kaarten neemt elk jaar toe. Vorig jaar ging het al om meer dan 1 miljoen kaarten in ons land. In de meeste gevallen gaat het om verloren en achtergelaten kaarten of kaarten die door een automaat werden ingeslikt. "Maar het is altijd belangrijk om meteen te reageren", zegt Bram Boriau, woordvoerder van kaartuitgever Worldline: "En steek ook nooit het nummer van uw pincode bij uw kaart. De Card Stop operator zal u altijd vragen of u dat al of niet gedaan hebt." NIET VERGETEN! Bij diefstal en verlies met fraude is het, naast het blokkeren van uw kaart, ook belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Vraag een kopie of het nummer van het proces-verbaal. Voor de Wet op de elektronische betalingen is de uitgever van de kaart (uw bank) verantwoordelijk voor frauduleuze transacties met uw kaart. Zodra u het verlies of de diefstal meldt, moet uw bank alle frauduleuze betalingen terugstorten. Voor frauduleuze transacties tussen het moment van het verlies of de diefstal en uw melding, bent u in principe zelf verantwoordelijk, maar beperkt tot € 150. LET OP! Als u nalatig of onvoorzichtig bent geweest, zult u zelf moeten opdraaien voor het verlies van geld, maar de bank moet uw nalatigheid kunnen aantonen. Wat als de bank weigert tussen te komen? Stel dat u niet tot een voor u aanvaardbare regeling komt met uw bank, dan kunt u terecht bij de ombudsman voor de financiële instellingen, Belliardstraat 15-17/8, 1040 Brussel, 02 545 77 70, ombudsman@ombudsfin.be en www.ombudsfin.be. U kunt een klacht indienen via het online formulier. Dit kan ook tegen een buitenlandse bank (klik daarvoor op FAQ > Kan ik klacht indienen tegen een buitenlandse bank?). Als u via Card Stop handelt, krijgt u de kaart thuis toegestuurd. Bij sommige banken gaat dit helemaal automatisch, na het telefoontje naar Card Stop hoeft u niets meer te ondernemen. Bij anderen moet u toch nog zelf uw bank contacteren om een nieuwe kaart te krijgen. De operator van Card Stop zal u meedelen welke procedure u moet volgen. Of u voor de nieuwe kaart moet betalen, varieert van bank tot bank. Argenta, Deutsche Bank of Record bank bijvoorbeeld rekenen niets aan, en ook bij KBC is het gratis als u zelf eerst Card Stop verwittigt. Bij de andere banken hangt het meestal samen met het soort rekening dat u daar aanhoudt. Info: www.mijnkaart.be, www.cardstop.be Filip Godelaine