De compacte SUV's, de monovolumes, de modellen met vijf deuren en zelfs de steeds meer polyvalente coupés-cabriolets hebben het marktaandeel van de traditionele vierdeurs sedan beetje bij beetje aangevreten. Het traditionele gezinsmodel bij uitstek heeft terrein verloren aan meer praktische en/of mooiere rivalen. Maar nu zou het tij weer kunnen keren! Want ook de gezinssedans beginnen zich door hun look en technische snufjes van de rest te onderscheiden.
...

De compacte SUV's, de monovolumes, de modellen met vijf deuren en zelfs de steeds meer polyvalente coupés-cabriolets hebben het marktaandeel van de traditionele vierdeurs sedan beetje bij beetje aangevreten. Het traditionele gezinsmodel bij uitstek heeft terrein verloren aan meer praktische en/of mooiere rivalen. Maar nu zou het tij weer kunnen keren! Want ook de gezinssedans beginnen zich door hun look en technische snufjes van de rest te onderscheiden. Een nieuw jasje is de beste oplossing om een ouderwets imago op te peppen. De trend van het moment is die van het coupé-silhouet, en daar profiteert de sedan van om zich een meer modieuze look aan te meten dan vroeger. De nieuwkomers in het segment charmeren met alle esthetische codes uit de wereld van de coupés: een opvallend schuine voorruit, een afvloeiend dak, een verkorte achtersteven, een kleinere overhang... De Mercedes S Klasse, de BMW Serie 6 Gran Coupé en de Hyundai i40 zijn mooie voorbeelden van die mutatie, met een geweldig dynamische look die zijn voorganger, de Sonata, snel doet vergeten. De trend lijkt trouwens geen eendagsvlieg - kijk maar naar de Takeri concept car, de voorloper van de toekomstige Mazda 6. Om klanten te bekeren die gevoelig zijn voor de charmes van SUV's, spelen sommige sedans leentjebuur bij hun rivalen. De nieuwe Subaru XV, hoog op de wielen en met een zwaar beschermde carrosserie, komt de Volvo XC70 en de Audi (A4 en A6) Allroad gezelschap houden. Peugeot volgt de trend met zijn ronduit avontuurlijke 508 RXH. Eén ding staat vast: de vierdeurs sedan is niet langer een vijfdeurs met een koffer erop geplakt. Die aanpak, die in het verleden meer dan één lelijk eendje opleverde, verdwijnt geleidelijk aan. Zo lijken de Renault Fluence en de Volkswagen Jetta nauwelijks nog op de Megane en de Golf waarvan ze afgeleid zijn. De sedans hebben een sterke troef in de concurrentieslag met de monovolumes en de SUV's: hun rijplezier. Voor chauffeurs die iets extra's van hun auto verwachten, zijn er allerlei interessante uitrustingen, van vierwielaandrijving bij Renault en BMW tot een gestuurde schokdemping, ook op meer betaalbare modellen (Opel Insignia, VW Passat, Audi A4, BMW Serie 3, Citroën C5...). Dankzij de variabele vering kan een sedan zijn passagiers tijdens familieritten in de watten leggen en het voor de chauffeur spannend maken wanneer hij alleen rijdt. Een ander wapen in de strijd met de grotere modellen is in deze tijden van hoge brandstofprijzen goud waard: het verbruik van een sedan is gemiddeld lager, dankzij een lichter gewicht en een betere aerodynamische coëfficiënt. De vierdeurs sedans denken bovendien aan de planeet, want ze hebben het grootste aanbod alternatieve motoren van de autosector, van aardgas tot hybride en zelfs volledig elektrische modellen. Om kopers te overtuigen die worden aangetrokken door het polyvalente van monovolumes, werken de sedans hard aan hun praktische aspecten. Grotere deksels maken de royale kofferruimte makkelijker toegankelijk. Dubbele mechanismen openen ofwel alleen de koffer, ofwel heel de achterklep, zoals bij de Skoda Superb. Een ander slim idee komt van Volkswagen: een met de voet bediende verklikker onder de achterbumper opent de koffer (in combinatie met een handsfree afstandsbediening, die u natuurlijk wel op zak moet hebben). Op die manier hoeft u de boodschappen niet neer te zetten om de koffer te openen... en bent u dubbel zo blij dat u een 'goeie oude' sedan hebt gekozen!Arnaud Dellicour