Vergis u vooral niet: de SX-4 lijkt in niets op zijn voorganger. Hij gebruikt weliswaar hetzelfde platform, maar voor het overige is alles veranderd. En verbeterd. Het model is bijna 20 cm langer (4,30 m) en de wielbasis 10 cm breder, zodat de afmetingen niet moeten onderdoen voor die van de Nissan Qashqai of de Mitsubishi ASX. De SX-4 is wel minder hoog dan die twee rivalen, wat de aerodynamica en het verbruik ten goede komt. Dat is een mooi begin maar lang niet alles: ook de vormgeving van de SX-4 is aantrekkelijker gewo...

Vergis u vooral niet: de SX-4 lijkt in niets op zijn voorganger. Hij gebruikt weliswaar hetzelfde platform, maar voor het overige is alles veranderd. En verbeterd. Het model is bijna 20 cm langer (4,30 m) en de wielbasis 10 cm breder, zodat de afmetingen niet moeten onderdoen voor die van de Nissan Qashqai of de Mitsubishi ASX. De SX-4 is wel minder hoog dan die twee rivalen, wat de aerodynamica en het verbruik ten goede komt. Dat is een mooi begin maar lang niet alles: ook de vormgeving van de SX-4 is aantrekkelijker geworden. Het sobere, ernstige design heeft plaats gemaakt voor dynamisme en persoonlijkheid, onder meer dankzij grote koplampen met ledstrips. Maar de echte rijkdom van de SX-4 is binnenin te vinden. De extra lengte doet wonderen met de binnenruimte, zodat u nu aan het stuur van een echte kleine gezinsauto zit. Vooral achterin is dat merkbaar, met veel ruimte voor de benen. Een dubbel glazen dak dat open kan - naar verluidt een wereldprimeur - zorgt voor frisse lucht. Het functionele karakter van deze auto komt ook tot uiting in de kofferruimte, met tot 430 l in de basisconfiguratie. Suzuki maakt de motorkeuze liever niet te ingewikkeld, zodat er slechts één dieselmotor op het programma staat. Hij wordt uitsluitend met een handgeschakelde versnellingsbak gecombineerd, maar er zijn wel twee mogelijkheden voor de aandrijving: op twee of vier wielen. De viercilinder diesel - nog altijd afkomstig van Fiat - ontwikkelt hier 120 pk (jammer, want een versie van 115 pk was fiscaal interessanter geweest) en 320 Nm op 1.750 t/m, wat toch wel royaal is voor de cilinderinhoud. Een ander voordeel is de heel redelijke koolstofuitstoot (110 g/km), beter dan die van de concurrenten (145 g/km voor de ASX en 123 g/km voor de Qashqai 1.6 dCi), althans met het vanaf januari 2014 verkrijgbare Stop&Start-systeem. De SX-4 volgt de traditie: een sober maar zorgvuldig bestudeerd voorkomen. Met andere woorden: een onberispelijke afwerking en een erg functioneel interieur. Wat wil een mens nog meer? Al bij de eerste kilometers valt de SX-4 in de smaak. Hij voelt zich beter thuis op de snelweg dan zijn voorganger en rijdt een stuk comfortabeler. Helemaal geruisloos is hij niet, maar dat foutje wordt dubbel en dik gecompenseerd door de soepele vering en de vele ruimte. Heel prettig rijden! De boodschap is duidelijk: Suzuki wil met de SX-4 weer een topper worden in het segment van de kleine crossovers, waar de concurrentie toeneemt. Dit model heeft alles om die ambities waar te maken, met als enige nadeel de vrij hoge prijs (vanaf € 16.999). Maar is dat niet typisch voor veel Aziatische merken? Arnaud Delicour