De grote berline is sinds decennia een vaste waarde bij Citroën, denk maar aan de DS, de CX of de C6. Toch hebben de Franse constructeurs het altijd moeilijk gehad in dit door de Duitsers gedomineerde segment. Renault heeft het lang volgehouden, om uiteindelijk toch af te haken. Terwijl Peugeot standhoudt met de 508. En dan is er Citroën, dat een comeback maakt met de C5 X, de opvolger van de C5. Zoals gewoonlijk maakt het merk het verschil, te beginnen met een opvallend design, dat elementen combineert van een berline, een ...

De grote berline is sinds decennia een vaste waarde bij Citroën, denk maar aan de DS, de CX of de C6. Toch hebben de Franse constructeurs het altijd moeilijk gehad in dit door de Duitsers gedomineerde segment. Renault heeft het lang volgehouden, om uiteindelijk toch af te haken. Terwijl Peugeot standhoudt met de 508. En dan is er Citroën, dat een comeback maakt met de C5 X, de opvolger van de C5. Zoals gewoonlijk maakt het merk het verschil, te beginnen met een opvallend design, dat elementen combineert van een berline, een coupé en, door zijn hoge wielbasis, zelfs van een SUV. Het interieur is evenwel een stuk klassieker. Het dashboard verschilt niet van de rest van het gamma en onderscheidt zich vooral met minimalistische instrumenten tegenover de chauffeur, aangevuld met een heads-up display. De centrale interface heeft een 12 inch multimedia (aanraak)scherm en nieuwe software die snel en vlot werkt. Apple Car Play en Android Auto worden draadloos ondersteund. Maar de grootste troef van de C5 X is zijn comfortabele interieur. Vooral achterin, waar je een zee van ruimte hebt! Ondanks de aflopende lijn van de carrosserie is de dakhoogte royaal, net als de breedte, zoals dat voor een volwaardige grote berline hoort. Hetzelfde geldt voor de koffer (545 tot 1.645 liter) en de eenvoudige, regelmatige vormen die hem heel polyvalent maken. Een voltreffer! Tot nu toe was de C5 X er enkel met een gespierde oplaadbare hybride aandrijving. Voortaan is er dus ook een instapversie: de 1.2 l Puretech van 130 pk. Op het eerste gezicht lijkt die driecilinder met een koppel van 230 Nm bescheiden of zelfs te licht voor een grote berline. Maar in de praktijk blijkt de motor, ondanks zijn kleine cilinderinhoud, meer dan krachtig genoeg voor de C5 X. Hij gedraagt zich soepel, heeft altijd vermogen op overschot en past eigenlijk heel goed bij deze auto. Bovendien is hij opmerkelijk zuinig: aan het einde van onze test noteerden we een verbruik van iets meer dan 7 liter/100 km. Dat is vandaag een heel grote troef! Een ander sterk punt van de C5 X Puretech is ongetwijfeld het rijcomfort. Het model doet zijn voordeel met het Advanced Comfort-programma, met onder meer stoelen met schuim van variabele dichtheid en een ophanging met hydraulische aanslagen. Een must, want je voelt je in een zachte cocon - ideaal voor lange ritten. Het nadeel van zoveel comfort is dat de C5 X niet graag bruusk wordt behandeld. Dan heeft hij de neiging om te rollen en te slingeren. Maar is zo'n rijstijl nog van deze tijd? Hoe dan ook maakt de 1.2 Puretech de C5 X vooral toegankelijker: vanaf 32.000 euro in plaats van 43.000 euro voor de Hybrid 225.