Back to basics

In het licht van de terugkeer naar tijdloze waarden, merken we in de cosmetica een zekere onverschilligheid, een je-m’en-foutisme. Vooral de grote terugkeer naar de apotheek is opvallend. Analyse van een nieuw fenomeen.

Vraag het aan de mensen om u heen en u zult vaststellen dat steeds meer vrouwen (én mannen) hun verzorgings- en schoonheidsproducten in de apotheek of drogisterij kopen. Hoewel klanten supermarkten blijven verkiezen wegens hun zeer concurrerende prijzen, vertonen selectieve parfumeries, zoals Ici Paris XL en Planet Parfum, een duidelijke terugloop van hun omzet. Momenteel vertegenwoordigen ze nog altijd 80% van de parfumeriemarkt, hun afdelingen in grote supermarkten inbegrepen, maar de trend is duidelijk.

Sinds 2008 bereikt de leider van de sector, L’Oréal, zijn omzetdoelstellingen niet meer. Tussen 2006 en 2008 was er een daling met 6%, nadien maakte het bedrijf geen cijfers meer bekend. De reden van deze terugval? In Noord-Amerika en West-Europa, de zogenaamde volwassen markten (dit wil zeggen dat het weinig waarschijnlijk is dat ze zich nog verder zullen ontwikkelen) blijven de verkoopcijfers dalen. Er is een opkomst van nieuwe markten nodig opdat de grote cosmeticabedrijven opnieuw betere tijden zouden kennen. Uiteraard wordt dan in de eerste plaats naar groeipolen zoals China en India gekeken.

Leve het semi-medische circuit!

Het succes van de apotheken op de begeerde markt van de schoonheidsproducten kan op verschillende manieren verklaard worden. Aller-eerst omwille van hun nabijheid en hun adviesverlening, twee niet-onbelangrijke troeven.

In onze favoriete apotheek om de hoek kennen ze ons soms al jaren. Persoonlijk advies maakt er tegenwoordig ook deel uit van de uitgebreide dienstverlening. Wanneer we bijvoorbeeld een dag- of zonnecrème willen kopen, krijgen we spontaan advies en raden ze ons een welbepaald product aan – of een keuze uit diverse producten – mét de uitleg waarom. Een deskundige apotheker kan met één oogopslag ons huidtype in grote lijnen bepalen.

Het aanbod van producten is tegenwoordig zo ruim, van goedkoop tot luxe, dat we haast niet anders kunnen dan onze gading te vinden. De (semi)medische garantie is ook geruststellend: we houden onszelf voor dat producten in een apotheek wel veilig en effectief móeten zijn. Dat is in grote lijnen waar, maar u mag niet uit het oog verliezen dat de natuur ook over veel krachtige bestanddelen beschikt, die in sommige omstandigheden gebruikt, verre van onschadelijk zijn! Denk maar aan bepaalde etherische oliën en enkele twijfelachtige planten.

Ecologie als extra waarde

De terugkeer naar de echte waarden van het leven – no nonsense – gaat gepaard met een verlangen om weer in nauw contact te komen met de natuur. Is ecologie niet dé ultieme waarde geworden bij het begin van de 21ste eeuw? Het kapitalisme lijkt zijn grenzen te hebben bereikt. De uitgebreide exploitatie van natuurlijke rijkdommen heeft drama’s en catastrofes veroorzaakt: van Tsjernobyl en Katrina tot de tsunami en Haïti, van bosbranden tot overstromingen. Wij beseffen dat we dansen op een vulkaan, en zijn van plan in de toekomst doordachter en verstandiger door het leven te stappen, ook op het gebied van de cosmetica.

Want wat is er intiemer dan onze schoonheidsproducten? We brengen ze aan op onze huid en weten dat een deel van hun bestanddelen ons lichaam zullen binnendringen en in ons bloed terechtkomen. Gevolg: het gaat de kleine, 100 % natuurlijke en biologische merken voor de wind. Hoewel er onduidelijkheid blijft be-staan over de doeltreffendheid van een aantal van deze producten, is de consument van vandaag ervan overtuigd dat hij zichzelf een plezier kan doen zonder Moeder Aarde grijze haren te bezorgen.

Natuurlijke ingrediënten

Waar kunnen we deze charmante ecologische merken kopen? In apotheken of drogisterijen, maar ook in supermarkten en speciaalzaken. Het is een duidelijk teken dat steeds meer mensen geïnteresseerd zijn in natuurlijke ingrediënten. De grote merken hebben hun discours aangepast: gedaan met de blingbling en de glamour, minder nadruk op extravagante ingrediënten (goud, edelsteenpoeder, kaviaar,...) en meer op de filosofie waarbij een biotoop beschermd wordt en een plaatselijke bevolking gesteund. Voor zijn Sublimage-crème laat Chanel biologische vanilleorchideeën kweken door Madagaskische boeren die op deze manier werkzekerheid genieten. Het nieuwe serum van Guerlain, Abeille Impériale, is samengesteld op basis van honing en koninginnenbrood ter bescherming van de beroemde zwarte bij van Ouessant waarvan de nectar een van de zuiverste ter wereld is.

En in de apotheek – zo zijn we weer bij af – kunt u Korres kopen, een 100% biologische, gevarieerde en geavanceerde cosmeticalijn uit Griekenland. Oorspronkelijk, in 1996, was Korres de eerste homeopathische apotheek in Griekenland. Vandaag is de knowhow van het merk gebaseerd op meer dan 3000 natuurlijke middelen van zeer goede kwaliteit. U kunt het gamma met meer dan 500 producten vinden in... jazeker... de apotheek!

Virginie Draelants

Partner Content