Overtuigen. Opvallen. Veroveren. Dat zijn de ambities van BMW met de Serie 1. Met dit nieuwe model heeft de fabrikant uit München eindelijk een instapmodel met vijf deuren. Strategisch gezien is dat niet onbelangrijk want laten we eerlijk zijn: de Compact heeft nooit kunnen overtuigen in het nog steeds groeiende C-segment. Om dat deze keer wel te doen, heeft BMW in zijn 'One' alle elementen gestopt die bijdragen tot het succes van het merk: design, algemene kwaliteit en rijplezier. Dat laatste is vooral te danken aan de technische principes die het merk altijd trouw is gebleven zo...

Overtuigen. Opvallen. Veroveren. Dat zijn de ambities van BMW met de Serie 1. Met dit nieuwe model heeft de fabrikant uit München eindelijk een instapmodel met vijf deuren. Strategisch gezien is dat niet onbelangrijk want laten we eerlijk zijn: de Compact heeft nooit kunnen overtuigen in het nog steeds groeiende C-segment. Om dat deze keer wel te doen, heeft BMW in zijn 'One' alle elementen gestopt die bijdragen tot het succes van het merk: design, algemene kwaliteit en rijplezier. Dat laatste is vooral te danken aan de technische principes die het merk altijd trouw is gebleven zoals de aandrijving en de in de lengte geplaatste motor, zo ver mogelijk achter de voorwielen. De technische kenmerken van de Serie 1 staan borg voor een intens rijplezier. Jammer genoeg wordt dat bestraft met een beperkt comfort, vooral achterin. De achterbank is niet vlot bereikbaar en de beenruimte is krap. Vreemd, want de nieuwkomer heeft de breedste wielbasis van zijn categorie. BMW lijkt er niet van wakker te liggen: de Serie 1 wil immers vooral sportief zijn. Voorin vindt de chauffeur een bijna volmaakte rijhouding, geven de stoelen een goede ondersteuning en zijn alle bedieningen ideaal geplaatst. De kwaliteit van de montage is onberispelijk maar sommige plastic componenten ontgoochelen een beetje. De kofferruimte blijft met zijn inhoud van 330 tot 1150 liter binnen de norm. In de praktijk bekoort de Serie 1 in de eerste plaats met zijn verrukkelijk rijgedrag. De auto is volmaakt evenwichtig, zelfs wanneer je de elektronische rijhulpjes gedeeltelijk uitschakelt. De besturing is chirurgisch precies en zorgt voor een perfecte wegligging. De auto slingert nooit. Het harde chassis en de gelijkmatige verdeling van de massa zijn onberispelijk. De Serie 1 heeft dus alle eigenschappen van een auto die aan de weg kleeft, wat u er ook mee doet. Bij de motoren is er voorlopig keuze uit vier versies: twee benzinemotoren( 116i/115pk/ euro19.950 en 120i/150pk/euro24.650 ) en twee diesels ( 118d/122pk/euro22.000 en 120d/163pk/euro24.950 ). Wij hebben de twee krachtigste motoren mogen testen en kennen de palm van de sportiviteit toe aan de 120d! Met zijn hoge koppel van 340 Nm is deze viercilindermotor van 2.0 l niet alleen opmerkelijk geruisloos maar ook rond en soepel. Zijn vermogen van 163pk is ruim voldoende om in een mum van tijd naar een hoog toerental te gaan en indrukwekkend op te trekken. De loodvrije viercilinder van 2,0 l is lineair maar komt een beetje koppel te kort. Hij ontgoochelt niet, maar maakt evenmin enthousiast. Logische vraag: wanneer komt er een zescilinder? Voor het overige is de in serie geleverde versnellingsbak met 6 verhoudingen nauwkeurig en snel. Met zijn gespierde vormgeving en zijn opwindende rijplezier is de Serie 1, die de kloof tussen de Mini en de '3' overbrugt, een BMW met werkelijk àlles erop en eraan. Wie dat niet gelooft, moet maar naar het prijskaartje kijken. nArnaud Dellicour