Van goede komaf, mag deze C-klasse gerust het statuut van mini S-klasse opeisen. © Mercedes-Benz AG

Baanbrekend

Mercedes heeft een enorme vooruitgang geboekt op het vlak van plug-in hybrides. Dat bewijst het Duitse automerk met de C 300e, een uitblinker met een elektrische autonomie van meer dan 100 km.

Als het op elektrisch rijden aankomt, heeft Mercedes van niemand lessen te leren. Naast 100% elektrische modellen, zoals de EQA en de EQS, blijft het merk een gamma oplaadbare hybride auto’s aanbieden. Waaronder de C 300e, een topper in zijn genre. Deze jongste generatie C-klasse auto’s is niet alleen van goede komaf, ze is ook tot in de puntjes verzorgd en moet haast niet onderdoen voor de S-klasse.

Een van de grote troeven van het model is zijn comfort, met onder meer een (eindelijk) royale ruimte achterin. Hij zit bovendien tjokvol technologische snufjes, zowel qua rijhulp als qua entertainment. En dat is niet alles: deze W206-generatie verlegt ook de grenzen van de plug-in hybrides. Want dankzij een accu van 25 kWh kan de C-klasse nu prat gaan op de beste elektrische autonomie op de markt.

Meer dan 100 km

Met een accupack met een vermogen van 25,4 kWh mag je wel zeggen dat de C-klasse 300e de lat erg hoog legt. Hij is zelfs vergelijkbaar met een kleine elektrische auto, zoals de Smart EQ met 17,6 kWh, de Dacia Spring met 27,4 kWh en de BMW Serie 3 met 12 kWh. Het resultaat is een (theoretisch) elektrisch rijbereik van 112 km, terwijl de beste andere plug-ins het met minder dan de helft moeten stellen. De C 300e combineert een nieuwe viercilinder turbo van 2 liter, 204 pk, met een zware elektromotor van 129 pk. Dat vermogen (samen 313 pk) gaat via een 9-traps- automaat naar de wielen.

De enige toegeving is de koffer, die plaats moet inruimen voor de grote batterij: zijn volume daalt daarmee naar 360 of 1.375 liter, tegenover 490 of 1.510 liter bij de andere C-klasse breaks. Een ander sterk punt, dat vaak over het hoofd wordt gezien is de oplaadsnelheid. Deze plug-in onderscheidt zich namelijk met een optionele Combo CSS-stekker en een oplaadvermogen op gelijkstroom (snelladen) tot 55 kW. In amper 30 minuten is de batterij opgeladen. Buitengewoon.

100% elektrisch

100% elektrisch rijden wordt snel een gewoonte aan het stuur van de C 300e, die – geloof het of niet – 100 zuiver elektrische kilometers haalt. We namen de proef op de som op een gemengd traject in de stad, op secundaire wegen en op de snelweg (30%). Dat meer dan overtuigende resultaat is mee te danken aan een verbazingwekkend systeem voor de recuperatie van remenergie, dat tot 100 kW kan halen. Daardoor slaagt de C 300e erin in het dagelijkse verkeer uitsluitend op de batterij te rijden. En nog meer goed nieuws: als de verbrandingsmotor toch moet helpen, verbruikt die in een normale verkeerssituatie slechts 7 l/100 km. Met 50 liter in de tank geraak je dus heel ver.

Baanbrekend
© Mercedes-Benz AG

De C 300e presteert prima en reageert pittig – dat mag wel met 313 pk en 550 Nm onder de motorkap. Toch een minpuntje: wanneer je fors optrekt is de verbrandingsmotor nogal luidruchtig voor een auto met de standing van deze Mercedes. Hoe dan ook is dit een in zijn klasse unieke berline. Heel overtuigend, zeker in deze configuratie, die niet alleen milieuvriendelijk is maar ook gebruiksvriendelijk. Een en ander heeft natuurlijk zijn prijs: 61.710 euro voor de break, zonder opties.

Baanbrekend
© Mercedes-Benz AG

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content