De traditie houdt al sinds 1983 stand: elke nieuwe Panda wordt in een 4x4 versie uitgebracht. De derde generatie van het model is geen uitzondering op de regel. Terecht, want de kleine terreinwagen van de Lingotto heeft een ijzersterke reputatie verworven en is in alle bergstreken van Europa een echte referentie geworden. Het bewijs? Sinds de eerste Panda 4x4 op de markt verscheen, zijn er meer dan 416.000 exemplaren van verkocht, een record voor een nichemodel. Fiat laat zijn succesformule dus niet los, zeker niet omdat de Panda 4x4 eigenlijk geen rivalen heeft in zijn categorie. No...

De traditie houdt al sinds 1983 stand: elke nieuwe Panda wordt in een 4x4 versie uitgebracht. De derde generatie van het model is geen uitzondering op de regel. Terecht, want de kleine terreinwagen van de Lingotto heeft een ijzersterke reputatie verworven en is in alle bergstreken van Europa een echte referentie geworden. Het bewijs? Sinds de eerste Panda 4x4 op de markt verscheen, zijn er meer dan 416.000 exemplaren van verkocht, een record voor een nichemodel. Fiat laat zijn succesformule dus niet los, zeker niet omdat de Panda 4x4 eigenlijk geen rivalen heeft in zijn categorie. Nog mooier: terwijl andere merken vaak bluffen met modellen die zich als een SUV vermommen maar bijna altijd 4x2 blijven, gaat de Panda 4x4 voor het echte werk, met alle basisingrediënten van een terreinwagen, integrale transmissie inbegrepen. De Panda 4x4 is een echte terreinwagen, maar dat betekent niet dat hij zijn uiterlijk verwaarloost. De nieuwe, versterkte bumpers doen niets af aan de sympathieke Panda-look. Integendeel, ze geven de auto een robuuste maar nog altijd elegante aanblik en doen wonderen voor zijn charme. Dit wordt nog extra in de verf gezet door mooie velgen, een breed zijprofiel, een met 5 cm verhoogd koetswerk en twee nieuwe exclusieve kleuren: Toscaans groen en Siciliaans rood. Een ander, maar deze keer onzichtbaar, detail: onder de voorbumper zit een plaat die het carter beschermt en op moeilijk terrein onaangename verrassingen zal voorkomen. Maar het echte hart van deze Panda is zijn integrale transmissie, die net als bij het vorige model met een meerschijfskoppeling werkt. De transmissie reageert nog beter dan vroeger en doet wonderen voor het rijgedrag. Daarnaast is er nu ook een manuele vergrendeling van de koppeling, die tot een snelheid van 50 km/u de transmissie in 4x4 blokkeert, zodat zelfs het moeilijkste terrein geen probleem stelt. De Panda is avontuurlijker dan ooit! Het interieur is niet veranderd. Het is dus nog altijd comfortabel, met veel bergruimte en een hoogst bevredigende afwerking voor een stadsauto van deze categorie. Onder de motorkap hebt u de keuze tussen twee motoren: een degelijke 1300 diesel, met een nieuwe common rail die het koppel tot 190 Nm verhoogt (vroeger 145 Nm) en de recente Twinair, een tweecilinder turbo van 85 pk. Wij waren in onze nopjes over de benzinemotor: hij is vinnig, geeft de Panda veel pit en maakt een oorstrelend geluid. Een Italiaanse machine op haar best. De dieselmotor is krachtiger dan vroeger, zowel in het optrekken als bij tussengas geven. Op zijn verbruik is weinig aan te merken, maar jammer genoeg moet hij genoegen nemen met vijf versnellingen, één minder dan de Twinair. Toch rijdt de Panda 4x4 uitstekend. Hij gedraagt zich correct, is comfortabel en ontplooit op ruw terrein al zijn talenten: hij baant zich even vlot een weg als grote terreinwagens - soms zelfs beter, met zijn handige formaat. Een knap staaltje van kunnen. Arnaud Dellicour