Authentiek anders

De nieuwe Vitara heeft het silhouet van een SUV. Maar hij behoudt ook de trekjes van een terreinwagen, zoals de integrale transmissie.

Met 4,17m lengte hoort de Vitara nu thuis in het B-segment, in het gezelschap van onder meer de Renault Captur, de Peugeot 2008, de Nissan Juke en de Jeep Renegade. Het platform is dat van de recente SX4, met wat aanpassingen: het is 10 cm smaller (2,5 m) en 13,5cm korter (4,17 m). De SUV neemt de motoren van zijn grote broer over, waaronder de 1.6 diesel van Fiat. Er is ook een 1.6 benzinemotor met een identiek vermogen: 120pk.

Integrale transmissie

Op het vlak van het koppel zijn er wel verschillen. De benzinemotor is goed voor 156 Nm en de diesel voor 320 Nm, het dubbele. Dat scheelt een stuk op het verbruik (4,2 l/100 km). De versnellingsbak – manueel met 5 verhoudingen voor de benzinemotoren en 6 voor de diesels – is eveneens overgenomen van de SX4. Een automaat (6 verhoudingen) is er alleen bij de benzinemodellen.

De Vitara wordt nog altijd met vierwielaandrijving geleverd, maar de echte transmissie met centrale differentieelblokkering met reductor heeft plaatsgemaakt voor de multischijfkoppeling van de SX4. Jammer voor de puristen, maar een volwaardige integrale transmissie is vandaag een zeldzaamheid in het B-segment. De Vitara zal met zijn grote op- en afloophoeken hoe dan ook op het terrein beter presteren dan de SX4.

De geblokte carrosserie biedt een uitstekende verhouding ruimte/oppervlakte. De bestuurdersplaats is vlot toegankelijk en de binnenruimte erg interessant. Zoals wel vaker bij Suzuki is het interieur aan de sobere kant. Toch wordt de kleur van het koetswerk overgenomen op het dashboard en lijkt de assemblage heel verzorgd, ook al doet het alomtegenwoordige harde plastic een beetje afbreuk aan het totaaleffect.

Belangrijker is de veiligheid, en daar is Suzuki niet zuinig mee: afhankelijk van het model is de Vitara verkrijgbaar met 7 airbags, een autonome remfunctie en aanpasbare cruisecontrol. Dat vind je niet vaak in deze categorie.

Leve de diesel

Een leuke verrassing is dat de Vitara erg prettig rijdt. De ophanging is aan de stroeve kant, maar geeft een behoorlijke demping, wat de wegligging in de bochten en op een slecht wegdek ten goede komt. De Japanner is ook vrij licht (1.075 kg) en levert al in de basisversie met 1.6 benzinemotor knappe prestaties. Een sympathieke motor, maar geen hoogvlieger. De 1.6 diesel is met zijn veel hoger koppel uiteraard de betere keuze voor de lange afstand en ook voor het gebruik op het terrein. Hij toont meer pit bij lage toerentallen, haalt het beste uit de 4×4 en heeft een groter bereik. Vanaf €15.999.

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content