Met slechts drie nieuwe modellen, de B-Klasse, de A-Klasse en nu de CLA, is Mercedes-Benz erin geslaagd ons zijn imago van een te traditionele fabrikant te doen vergeten. Het merk maakt er geen geheim van dat het een jonger publiek wil aantrekken, zich een dynamischer imago wil aanmeten en - in het geval van de CLA - consumenten wil veroveren die uitgekeken zijn op de klassieke vierdeurs sedan. De baby CLS was al een eerste stap in die richting. Zijn mirakelrecept? Gebaseerd op het uitstekende platform van de A-Klasse, een gestroomlijnd, energiek en sportief design en - een r...

Met slechts drie nieuwe modellen, de B-Klasse, de A-Klasse en nu de CLA, is Mercedes-Benz erin geslaagd ons zijn imago van een te traditionele fabrikant te doen vergeten. Het merk maakt er geen geheim van dat het een jonger publiek wil aantrekken, zich een dynamischer imago wil aanmeten en - in het geval van de CLA - consumenten wil veroveren die uitgekeken zijn op de klassieke vierdeurs sedan. De baby CLS was al een eerste stap in die richting. Zijn mirakelrecept? Gebaseerd op het uitstekende platform van de A-Klasse, een gestroomlijnd, energiek en sportief design en - een record - een aerodynamische Cx van 0,23 die het brandstofverbruik binnen de perken houdt. Plus, niet te vergeten, knappe motoren en een dynamisch rijgedrag. Puur genieten! Is de CLA een grote A-Klasse of een kleine C-Klasse? Geen van beide, want hij is 33,8 cm langer dan een A en 3,9 cm langer dan een C. Het maakt hem ruim genoeg voor vier volwassenen, als die achterin niet langer dan 1,80 m zijn, want het dak is aan de lage kant. De koffer heeft een verbazende inhoud van 470 l. Helemaal niet slecht! Binnen is de sfeer sportief, met een modern, goed leesbaar en verzorgd dashboard en kuipstoelen die opvallend prettig zitten. Een klassewagen, dat voel je zo. Om zich van de concurrenten te onderscheiden, biedt Mercedes bovendien tal van verschillende afwerkingen aan en een compleet (maar misschien iets te Duits) personalisatieprogramma. Mercedes-Benz staat natuurlijk ook voor actieve en passieve veiligheid, en de CLA is geen uitzondering op die regel: zeven airbags in serie, slaapdetector, antibotsradar, gekoppeld aan een adaptieve noodremhulp. En zoals elke Mercedes die naam waardig, komt de CLA met een massa opties voor extra comfort en veiligheid. Onder de lange motorkap presenteert de Duitse fabrikant ecologische, zuinige en sportieve diesel- en benzinemotoren, van 122 tot 211 pk, altijd met Stop & Start. Wij mochten de viercilinder diesel 220 CDI van 163 pk (€ 37.389) proberen, die uitsluitend met een automaat met dubbele koppeling en 7 verhoudingen wordt geleverd. Het was zalig rijden, dankzij een royaal koppel van 350 Nm dat van1.4000 tot 3.400 t/m beschikbaar is, en een motor die flink optrekt. Je uitleven achter het stuur en toch maar 109g CO2/km uitstoten (met de 16 inch velgen, een gratis optie), wat wil een mens nog meer? En de benzine? Uit een korte testrit blijkt dat de 1600turbo van 156 pk (CLA 200 - € 32.065) zich niet voor zijn prestaties moet schamen. Op het vlak van de dynamiek is de CLA heel soepel en zijn besturing is direct - te direct zullen sommige mensen zeggen. Met de sportvering (optie) kleeft hij aan de weg maar is het comfort wat minder, terwijl de klassieke vering perfect aan de verwachtingen voldoet. De CLA is een auto om verliefd op te worden. Het feit dat hij niet perfect geruisloos is - en allesbehalve goedkoop - kan de pret niet vergallen! Arnaud Dellicour