American dream

Bij Mercedes-Benz heet de sportieve divisie AMG, bij BMW M-Technic en bij Dodge is dat SRT: Street and Racing Technology. Wij kropen achter het stuur van de Caliber SRT4, de nieuwste trots van de Amerikaanse ingenieurs.

Hij is niet vreselijk rationeel, niet erg ecologisch, niet goedkoop en niet voor het grote publiek bestemd, maar ons hart heeft hij veroverd, de nieuwe Dodge Caliber SRT4. Zijn grote troeven: een 2,4 litermotor met turbocompressor, helemaal van aluminium, die niet minder dan 295 pk en 363 Nm koppel produceert. In cijfers geeft dat 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en een topsnelheid van... 245 km/u. Zijn vermogen is niet het hoogste goed, maar wat een rendement! Wat maakt een auto als deze interessant? Voor de fabrikant het imago, voor de chauffeur het rijplezier!

G-kracht

Cosmetisch gezien is de Caliber helemaal Made in USA, met een gespierde maar niet schreeuwerige look: aluminium velgen van 19″, dakspoiler, verchroomde uitlaat, zijspoilers, luchtinlaat...

Het interieur volgt natuurlijk de trend, ook al is het wat bescheidener dan in de vorige versie. Goed steunende, comfortabele kuipstoelen, aluminium pedalen, decoratieve inserts met zilverkleurige afwerking op het dashboard, wijzerplaten met een witte of gele achtergrond en een meter voor de turbodruk, onderaan de A-stijl. Maar wat de fans van dit soort auto vooral gelukkig zal maken, is de boordcomputer die de G-kracht opzij en in de lengte toont, de duur van het optrekken van 0 naar 100 km/u, de remafstand en remtijd van 100 naar 0 km/u.

Over het interieur kunnen we nog vertellen dat het dak aan de lage kant is maar de binnenruimte goed meevalt, net als de inhoud van de koffer, die afhankelijk van de configuratie van 352 tot 1013 liter varieert. De assemblage en de afwerking zijn van goede kwaliteit, ook al zal niet iedereen in de wolken zijn over de kwaliteit van bepaalde plastic onderdelen. Muggenzifters kunnen klagen dat er geen mooi stuur met drie spaken is. Ze mogen zich troosten met het idee dat het stuur (en de versnellingspook) met leer bekleed zijn. Voor de melomanen heeft de Amerikaanse fabrikant een geluidssysteem met 13 luidsprekers, een versterker van 322 watt en een subwoofer van 200 watt! Ideaal om naar Drive My Car van de Beatles te luisteren.

Een beeld van een auto

Rijdt de Caliber net zo goed als hij eruitziet? De jury is unaniem: ja! Deze vrolijke, krachtige, eerlijke en veilige Amerikaan wekt vertrouwen. Hij heeft dan ook een superstrak chassis, scherpe remmen, een motor met bruisende prestaties en een stuurinrichting met tandheugel van topklasse, zodat hij heel nauwkeurig door de bochten gaat. Slechts één minpunt, al is dat geen ramp: als je bij het verlaten van de bocht het gaspedaal intrapt, kruipt het koppel-effect onvermijdelijk in het stuur. De Caliber beschikt natuurlijk over alle denkbare rijhulpjes die, en ook dat zal de meeste fans wellicht blij maken, minder opdringerig zijn dan bij het oorspronkelijke model.

Belangstelling? U zult nog tot september moeten wachten. De Caliber zal dan euro28.900 kosten, een prijs die hem aantrekkelijk maakt tegenover zijn Europese concurrenten. Maar in de wetenschap dat hij in de VS minder dan $23.000 kost, beginnen we de Amerikanen te benijden!

Arnaud Dellicour

Partner Content