Alternatieve aandrijvingen in de opmars!

De hegemonie van de fossiele brandstoffen lijkt bijna voorbij. De traditionele verbrandingsmotor blijft weliswaar op korte termijn onmisbaar, maar heeft niet langer het monopolie van de mobiliteit. Alternatieve oplossingen komen steeds sterker op de voorgrond.

De autofabrikanten en sommige specialisten beweren al sinds tientallen jaren dat de elektrische auto voor morgen is. Nu lijken ze eindelijk gelijk te krijgen, met de komst van de eerste auto’s die uitsluitend elektriciteit gebruiken. In Europa gebeurt dat volgend jaar al met de Ion en de C-Zero van de groep Peugeot-Citroën, die eigenlijk klonen zijn van de Mitsubishi I-Miev die in Japan al rondrijdt.

Ze worden op de hielen gezeten door Nissan met zijn Leaf (verwacht in 2011) en Smart met de elektrische Fortwo, die in 2012 op de markt zou komen. Renault gaat in dit domein nog verder. Het wil de kampioen van de elektrische auto worden en stelt vanaf 2011 een volledig gamma met zero uitstoot voor. Op het menu: een stadsauto, een compact model, een gezinssedan en een bestelwagentje. Wie doet het beter?

Verse batterijen

Voor veel slecht geïnformeerde mensen zijn elektrische auto’s synoniem met saaiheid. Fout! Dankzij het hoge koppel van de elektrische motoren zijn dit heus geen tweederangsauto’s. Volgens de eerste cijfers van de fabrikanten leveren de elektrische modellen prestaties die in grote lijnen vergelijkbaar zijn met die van hun concurrenten met verbrandingsmotor. Het grote probleem is nog altijd de actieradius. De autonomie zou meestal tussen de 130 en 160 kilometer liggen, wat niet veel is.

Een ander zwak punt is de tijd die nodig is om de batterijen op te laden: 4 tot 8 uur op het traditionele elektriciteitsnet. En wat moeten stadsmensen zonder garage doen? De meeste fabrikanten ijveren voor de aanleg van een netwerk van snelle laadpunten die de batterijen in 20 tot 30 minuten kunnen voltanken. Renault heeft een ander idee: het wil automatische stations bouwen waar chauffeurs hun batterijen kunnen vervangen. Dat zou amper drie minuten duren. Jammer genoeg moeten we realistisch blijven: heel die infrastructuur zal niet in een paar weken of maanden uit de grond gestampt worden...

Thuis tanken

Andere oplossingen? Waarom geen waterstof? De meeste fabrikanten houden het bij een handvol prototypes, maar Honda waagt zich aan de lancering van een waterstofmodel, weliswaar in een kleine oplage. De FCX Clarity, die in eerste instantie op de Japanse en de Californische markt mikt, is heel overtuigend op de weg en zou het ook in Europa goed kunnen doen... Omdat het zich bewust is van de problemen met de productie en de distributie van de nieuwe brandstof, ontwikkelt Honda een compleet pakket. Het Home Energy Station IV zet aardgas van het stadsnet om in waterstof en dient ook nog eens als verwarmingsketel voor heel het huis. Er wordt ook gewerkt aan een prototype van een 100 % groen station dat (door elektrolyse) waterstof maakt uit water, met energie die door zonnepanelen wordt geleverd. Wrijf u echter niet te vlug in de handen: het zal nog zeker tot 2020 duren voor dergelijke oplossingen algemeen gangbaar worden.

Morgen is vandaag

U raadt al dat de goede oude verbrandingsmotor nog niet afgedaan heeft. Dankzij allerlei technische verbeteringen wordt hij almaar zuiniger. Verscheidene middelgrote modellen (Ford Focus, Seat Leon, Volkswagen Golf, Volvo S40...) stoten al minder dan 100 g CO2/km uit (wat overeenkomt met een verbruik van ongeveer 3,8 l/100km). Achter de schermen wacht een legertje ongelooflijk zuinige hybride modellen slechts op een daling van de productieprijs van lithium-ionbatterijen om de markt te overstromen. Opel kondigt aan dat zijn hybride Ampera, die in 2012 op de markt zou komen, gemiddeld ongeveer 1,12 l/100 km zal verbruiken. Knoop het in uw oren!

Arnaud Dellicour

Partner Content