Als het stormt...

De orkaan Charley raasde over Cuba en Florida, voor Frances moesten duizenden toeristen op de vlucht, Ivan teisterde Jamaica en Grenada en Jeanne – de meest vernietigende van allemaal – veroorzaakte 1500 doden in Haïti en een immense puinhoop in de Dominicaanse Republiek.

Voor KMI-weerman Michel De Meyer waren de recente orkanen nochtans geen verrassing.”Iedereen die in juni de website van het Nationaal Or-kaancentrum in Miami raadpleegde, kon daar lezen dat er dit najaar vijf orkanen verwacht werden. Reizigers moeten trouwens weten dat het weer in de Cariben van augustus tot begin november vaak zacht is, maar ook vochtig, met veel kans op onweer.”

Een consequente reisagent kan natuurlijk veel ellende voorkomen. “Ik boek niemand in volle orkaanperiode naar de Cariben”, zegt de Hagelandse reisagent Oranje Tours.”Ik vind dat de klant via de bestelbon ook moet vernemen welk risico hij loopt.”

Moussonregens en bosbranden

“Het orkaanrisico bestaat, maar we moeten nu ook niet overdrijven”, zegt Claude Perignon van Thomas Cook. “Vorig jaar kenden we geen enkel probleem, dit jaar hebben we gewoon pech gehad. Misschien moeten we het risico in onze brochures wat beter uit de verf laten komen en wat meer overleg plegen met het KMI. Al betwijfel ik dat orkanen zo perfect voorspelbaar zijn. Wie had verwacht dat Jeanne zo’n verschrikkelijke ravage zou aanrichten? In ieder geval is het uitgesloten dat we onze vliegtuigen vanaf september gewoon aan de grond zouden houden. Dat zou de prijs van een Caribische vakantie gevoelig doen stijgen.”

“Als ik de voorbije maanden iets heb bijgeleerd, dan is het wel dat er niets zo onvoorspelbaar is als een orkaan”, meent Hans Vanhaelemeesch van Jetair. “Zelfs op het laatste moment kan een orkaan van richting veranderen en gewoon boven de oceaan uitdoven. Hoe wil je dan dat wij als touroperator reageren? Wat valt er bijvoorbeeld te doen aan plotse moessonregens in India of bosbranden in Zuid-Frankrijk? Dat is gewoon overmacht. Het neemt echter niet weg dat we ter plekke heel wat extra kosten hebben gemaakt om de klanten alle service te bieden die ze nodig hebben. Meer kunnen we moeilijk doen. Trouwens, als er uiteindelijk toch nog gegronde klachten zouden zijn, dan zullen we die geval per geval onderzoeken.”

In september moesten meer dan honderd Belgen inderhaast geëvacueerd worden uit twee Riu-hotels op Jamaica. Dat hebben we in elke krant kunnen lezen en op elke tv-zender kunnen zien. Nauwelijks een week later was het hotel opnieuw volledig operatio- neel, onder een stralende zon. De verwoestende herinneringen aan orkaan Ivan lagen toen al lang begraven in het ongerepte, witte zand... n

Georges Gielen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content