Alles naar achter!

De Twingo pakt uit met nieuwe vondsten en een motor die voortaan achterin zit. Kortom, hij is weer zo fris en origineel als in 1993.

De Twingo verrast weer, net als toen hij in 1993 zijn debuut maakte als eerste stadsauto met de architectuur van een monovolume. Vandaag kan die architectuur niet meer (vooral om veiligheidsredenen), maar dat heeft de ingenieurs van Renault niet belet om hun concept om te gooien en de motor achterin te plaatsen.

Korter en wendbaarder

Renault moest voor deze ingrepen op zoek naar een partner, want de transformatie van de Twingo vereiste een investering van € 450 miljoen, erg veel voor een kleine auto met een al even kleine winstmarge. Gelukkig klikte het in 2010 met Daimler, dat zelf een partner nodig had voor de ontwikkeling van zijn nieuwe Smart ForTwo en ForFour, ook met de motor achterin.

Een motor onder de vloer van de koffer heeft meer dan één voordeel: de voorkant van de auto is korter, wat de verhouding tussen de binnenruimte en de afmetingen ten goede komt, en de draaihoek van de voorwielen gaat van 30 naar 45 graden, wat wonderen doet met de wendbaarheid. Met een draaicirkel van 8,69 m tussen de voetpaden – 1,40 m minder dan de Twingo 2 – is de nieuwkomer de recordhouder in zijn categorie.

Omdat het voorcompartiment zo kort is en de accu, de koelradiatoren van de motor en de airco bevat, heeft de Twingo 3 geen plaats voor bagage. Jammer! Toch is dat geen grote handicap, want hij heeft bijna 2001 laadruimte. Nog een uniek voordeel: de rug van de passagiersstoel is neerklapbaar, zodat je voorwerpen van meer dan 2,3m kan meenemen. Maar wie maakt daar echt gebruik van?

Weldoordacht

De twee benzinemotoren zijn in een hoek van 49° naar achter geplaatst, zodat ze minder plaats in de hoogte innemen. De basismotor – een gloednieuwe 1l met drie cilinders – ontwikkelt 70pk (vanaf €9.650), de zwaardere versie is goed voor 91pk. Wij hebben de eerste getest: hij doet het prima in de stad en de rand maar komt op de snelweg net een beetje kracht tekort. De TCe van 91pk lijkt een beter compromis.

Op de weg gedraagt de Twingo zich keurig en voelt hij aan als een auto met voorwielaandrijving – het feit dat de motor achterin zit, zorgt voor geen onaangename verrassingen. De enige schaduwzijde is de vering, die sommige mensen wat stroef zullen vinden (16 inch velgen). En echt zuinig is hij niet!

Binnen is er minder ruimte dan vroeger (de Twingo 3 is 10 cm korter dan de Twingo 2), wat je vooral op de achterbank merkt. Maar dat wordt goedgemaakt door een jong, modern sfeertje en een weldoordachte uitrusting, met onder meer een R&Go aansluiting die de smartphone (iOS of Android) rechtstreeks met de radio verbindt, om muziekbestanden af te spelen, naar webradio’s te luisteren, te navigeren en te bellen (en sms-berichten te lezen). Geniaal!

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content