De auto blijft gevaarlijker

Toegegeven, vele fietsers houden te weinig rekening met automobilisten, maar laten we toch niet vergeten dat de auto in het verkeer veel gevaarlijker blijft dan een fiets. Als elke automobilist zou verplicht worden één keer met de fiets door zijn stad of gemeente te rijden, zou hij meer aandacht hebben voor fietsers (en voetgangers).
...

Toegegeven, vele fietsers houden te weinig rekening met automobilisten, maar laten we toch niet vergeten dat de auto in het verkeer veel gevaarlijker blijft dan een fiets. Als elke automobilist zou verplicht worden één keer met de fiets door zijn stad of gemeente te rijden, zou hij meer aandacht hebben voor fietsers (en voetgangers). Ergerlijk zijn de grote groepen wielertoeristen die tegen hoge snelheden over fietspaden razen en geen rekening houden met andere fietsers. Hen zou men moeten verplichten 's morgens te rijden of hun snelheid te beperken tot 30 km per uur. Als je een rennerspak aantrekt mag je, alleen of in groep, blijkbaar altijd in het midden van de straat fietsen, ook al er is een goed berijdbaar fietspad. Gsm'en op de fiets, zelfs fietsen met de hond aan de leiband, ik zie het allemaal. De politie doet nooit de moeite om een opmerking te maken, laat staan een bekeuring geven. We zijn fervente gebruikers van het fietsroutenetwerk, maar ons plezier wordt geregeld vergald door wielertoeristen die tot op enkele meters naderen en dan beginnen te schreeuwen. Soms horen we ze niet en dan worden we plotseling opgeschrikt door voorbijrazende gekken. Ze zouden de fietspaden beter links laten liggen. Die dienen niet om te koersen.Autobestuurders worden tegenwoordig voor de minste overtreding beboet, fietsers vrijwel nooit. Fietsen en tegelijk bellen, fietsen met een mp3-speler in het oor, rijden zonder licht, fietsen overal op de weg achterlaten, het mag blijkbaar allemaal. Voor mij zijn dat zware overtredingen. Als ex-renner kan ik de klachten over sommige wielertoeristen begrijpen. In onze groep hebben we afgesproken met maximaal twee mensen naast elkaar te rijden en in groep te blijven. Elke rit bevat wel enkele punten die we op vrije snelheid mogen nemen, maar daarna wachten we op elkaar. Voor mijn part mogen ze alle uitzonderingsregels voor fietsers afschaffen, zoals het feit dat ze in eenrichtingsstraten tegen de rijrichting mogen rijden. Vele fietsers zijn voor wandelaars een gevaar op de weg geworden. De voetganger is nog de enige kwetsbare weggebruiker. Voetpaden worden smaller (fietspaden breder!) of als fietspad gebruikt en een fietsbel is blijkbaar niet meer nodig. Probeer in de zomer maar eens langs de Schelde te wandelen. De omgekeerde wereld: in de zones 30 word ik geregeld ingehaald door fietsers, terwijl ik probeer niet boven de snelheidslimiet te rijden. Gisèle Senave, Brugge; Maria Lavreysen, Lommel; André Busschaert, Bazel; Linda Van Landschoot, Mald