Achter de schermen van de reisbijstand

Welk element moet de doorslag geven bij de keuze van een reisbijstandsverzekering? En waarom is het soms beter u niet te laten repatriëren? Pierre Devillé is 27 jaar directeur geweest bij Mondial Assistance. Hij deelt zijn ervaringen als bijstandsverlener en geeft ons praktisch advies.

Ik heb altijd gevonden dat reisbijstand iets anders is dan een verzekering”, zegt Pierre Devillé. “De verzekeraar beheert een dossier en keert een financiële vergoeding uit voor geleden schade. De bijstandsverlener werkt op het terrein: hij doet het transport van defecte wagens, zieken en gewonden. Als u onderweg pech hebt met uw wagen, zal hij uw wagen terughalen en u thuisbrengen. Hebt u een gezondheidsprobleem, dan zorgt de bijstandsverlener ervoor dat u in de beste omstandigheden van het ene naar het andere punt vervoerd wordt en dit met het minst mogelijke risico. In het ene land nemen we al vlugger het risico om te repatriëren dan in het andere. In de meeste Afrikaanse landen bijvoorbeeld hebben we geen keuze omdat de medische structuur voor een goede verzorging er niet voorhanden is. Soms is er wel een ziekenhuis, maar als je daar ’s nachts naartoe gebracht wordt, kun je tot de volgende ochtend wachten voor je geholpen wordt. We mogen niet vergeten dat er nog steeds landen zijn waar je na 18 uur geen arts meer kunt vinden. Of ziekenhuizen die geen hotelinfrastructuur hebben en waar de familie het eten van de patiënt moet komen brengen. Dat was nog niet zo lang geleden nog het geval voor bepaalde regio’s in Spanje.”

Volgens uw bestemming

De algemene voorwaarden van het contract voor bijstandsverlening zijn niet het allerbelangrijkste. U kunt uw keuze beter laten bepalen door andere elementen, meent Pierre Devillé: “Hebt u een ongeval in China, dan is het voor u vooral van belang dat u een beroep kunt doen op een bijstandsverlener die een organisatie heeft in China. Grote bijstandsverleners hebben allemaal een wereldwijd netwerk. Zo weten zij welke dokter aan te spreken in welke streek, kennen ze het aantal beschikbare bedden in ziekenhuis X of Y, enz.”

Een cruise moet dan toch een nachtmerrie zijn voor iedere verzekeraar? “Stel dat u een cruise maakt langs de Filippijnen en uw gezondheidsprobleem is zo groot dat u niet aan boord kunt verzorgd worden. U wordt dan in de dichtstbijzijnde stad aan wal gebracht, u bevindt zich in een land waarvan u de taal niet kent en u hebt allicht de plaatselijke munt niet op zak. In zo’n geval is een bijstandscontract een absolute must.”

Vertrouwen in de verzekeraar

Zit u in de problemen op reis, dan is het belangrijk dat het goed klikt met uw bijstandsverlener. “Een eerste goede raad: vertrouw op de ervaring van degene die hulp biedt. De ervaren bijstandsverlener weet wat er ter plaatse mogelijk is en wat niet. Dat is ook zo op medisch vlak. Ik herinner mij het geval van een kindje dat een alvleesklieronsteking kreeg toen het met zijn ouders met vakantie was in de buurt van Nice. De plaatselijke arts vond het onverantwoord om het kind op het vliegtuig te plaatsen en het te repatriëren. De ouders zelf voelden er veel meer voor om hun kindje in België te laten verzorgen. Zij waren ervan overtuigd dat wij, de bijstandsverleners, het kindje daar wilden laten verzorgen omdat dat goedkoper voor ons was. Maar dat was helemaal niet het geval. Een plaats op het vliegtuig kost immers heel wat minder dan een verzorging van een kind ter plaatse, waarbij ook de logeerkosten van de moeder worden betaald, plus de repatriëring naar België met de ziekenwagen. Vakantiegangers hebben bij problemen vaak maar één ding voor ogen: zo snel mogelijk terug naar huis. Maar dat is niet altijd de beste oplossing.”

Het belang van de dialoog

Reizigers kennen meestal de regels niet van het land waar ze naartoe gaan. Ze begrijpen ook niet altijd waarom de verzekeraar een bepaalde beslissing neemt. “Een voorbeeld van dichtbij: een klant met panne op de Franse autoweg belt om hulp. De bijstandsmaatschappij antwoordt dat ze hem niet verder kan helpen, maar dat hij de Franse Rijkswacht moet bellen. Zo verteld, lijkt dat op zijn zachtst gezegd weinig klantvriendelijk. Maar u moet weten dat de Franse autowegen privédomein zijn. Wie daar pech heeft, is verplicht de gendarmerie te contacteren! Zij gelasten dan een pechverhelper.

Een ander voorbeeld: voor velen lijkt het evident dat zo snel mogelijk een medisch vliegtuig wordt gestuurd en menig reiziger is verontwaardigd als wij dat niet automatisch voorstellen. Maar de actieradius van een medisch vliegtuig is klein en bovendien is zo’n vliegtuig minder snel dan een lijnvliegtuig. Voor grote afstanden is een medisch vliegtuig dus utopisch. Hoe verder u zich bevindt, hoe meer we moeten werken met een platform, een veilige plaats waarvan we weten dat er een degelijk ziekenhuis is. Hebt u een gezondheidsprobleem in Congo bijvoorbeeld, dan zullen we u eerder naar Zuid-Afrika brengen en u nadien, zodra uw toestand stabiel is, van daaruit repatriëren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content