Model 3 heeft alles om sceptici van de e-auto over de streep te trekken.

Aan de top

De Tesla Model 3 blijft een succesformule. Nu met nog meer autonomie, voor hetzelfde geld.

Eind december was de bestseller in Europa een elektrische auto: de Tesla Model 3. Opmerkelijk, want hij versloeg klassieke toppers als de VW Polo, de Peugeot 208, de Dacia Sandero en de Toyota Yaris, goedkopere auto’s met een verbrandingsmotor.

EEN AUTO DIE LEEFT

Elon Musk, de topman van het automerk, heeft een zwak voor updates. Ze volgen elkaar in sneltreinvaart op: sinds de lancering in 2019 is Model 3 al meer dan 70 keer bijgestuurd. Na vier jaar krijgt ook de hardware een upgrade: carrosseriedelen in een zwart kleurtje, nieuwe velgen, voorruit met dubbel glas... Ook het dashboard evolueerde, met in realtime beschikbare laadpalen in Superchargersnetwerk.

De opvallendste verandering is even-wel de batterij, die 5 kWh meer vermo-gen heeft: 60 kWh in plaats van 55. Daardoor stijgt de autonomie van 448 naar 491 km volgens de WLTP-homo-logatie. Ander goed nieuws is dat je de accu niet langer tussen 20% en 80% opgeladen moet houden om sommige batterijonderdelen niet te schaden, al blijft het wel aanbevolen. Nog een verandering: de instapversie van Model 3 heeft nu dezelfde elektromotor achter- in als Model 3 Dual Motor, wat het pro- ductieproces rationeler maakt. Leuk voor de rentabiliteit van Tesla maar minder voor de prestaties, want Model 3 heeft nu 6,1 in plaats van 5,6 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te raken.

Model 3 heeft alles om sceptici van de e-auto over de streep te trekken.
Model 3 heeft alles om sceptici van de e-auto over de streep te trekken.

INDRUKWEKKEND

Aan het interieur van Model 3 is weinig veranderd: het blijft ruim en indrukwekkend, met een groot centraal scherm, waar alles gebeurt en dat is even wennen. Maar de interface werkt vlot en snel. Alleen jammer dat Apple Car Play en Android Auto niet van de partij zijn. Achterin vraagt het wat bochtenwerk om in te stappen als je langer dan 1,75 m bent. Maar wanneer je eenmaal zit, waardeer je het ontbreken van een transmissietunnel. Het grote glazen dak doet wonderen voor het ruimtegevoel en de koffer is met 425 liter royaal te noemen. Met de ruimte onder de vloer erbij, stijgt het volume naar 542 liter, de bergruimte onder de motorkap niet meegerekend. De centrale console heeft in de nieuwe versie een paar kleine aanpassingen ondergaan en pakt uit met een inductielader voor twee smartphones en een uitschuifbaar opbergvak.

Model 3 heeft alles om sceptici van de e-auto over de streep te trekken.
Model 3 heeft alles om sceptici van de e-auto over de streep te trekken.

OPMERKELIJK COMFORTABEL

Op de weg heeft Model 3 alles om de grootste tegenstanders van elektrisch rijden over de streep te trekken. Opmerkelijk comfortabel, ontzettend stil en vinnig. Zelfs in de basisversie trekt de Tesla ogenblikkelijk en bliksemsnel op. Het onmiddellijk beschikbare koppel zorgt voor buitengewoon veel rijplezier, terwijl het chassis niet alleen stabiel is, maar ook heel stipt reageert.

Een ander sterk punt van het merk is zijn netwerk van Superchargers, dat lange ritten mogelijk maakt door de batterij pijlsnel en tegen een redelijke prijs op te laden. De reële autonomie gaat tot 400 km, als je voorzichtig rijdt. Op de snelweg is dat ongeveer 350 km. Model 3, met een prijskaartje van 50.990 euro, is de referentie in zijn seg-ment: knappe prestaties, een mooie au-tonomie en prettig rijden. De niet altijd onberispelijke afwerking, typisch voor Tesla, zien we graag door de vingers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content