Je wil zelf een actie op poten zetten voor een goed doel. Hoe begin je daaraan? Karen Dobbé van Kom op tegen Kanker geeft tips.
...

Je wil zelf een actie op poten zetten voor een goed doel. Hoe begin je daaraan? Karen Dobbé van Kom op tegen Kanker geeft tips.Karen Dobbé: "Wat onze actievoerders mobiliseert is het verhaal van kanker. 90% van hen heeft zelf kanker gehad of werd er in hun nabije omgeving mee geconfronteerd. Met de actie willen ze een positieve invulling geven aan de machteloosheid die ze voelen (of gevoeld hebben) ten opzichte van de ziekte. Het geeft zin aan de strijd tegen kanker."Karen Dobbé: "Neem contact op met het goede doel waarvoor je een actie plant. Zij kunnen je een bewijs geven dat je actie voert voor hen. Dat schept vertrouwen wanneer je op zoek gaat naar sponsors of subsidies wilt aanvragen. Bovendien kunnen ze je ook in contact brengen met eventuele andere actievoerders, zodat je samen een nog sterkere actie op poten kan zetten."Karen Dobbé: "Wat in Vlaanderen altijd werkt is eten en drinken, maar er zijn geen succesformules. Het belangrijkste is dat je er zelf ook van geniet. Zorg dus dat je actie haalbaar blijft. Als de organisatie je boven het hoofd groeit, is het niet fijn meer en zal je misschien nooit nog een actie willen organiseren."Karen Dobbé: "De kracht van een goede actie is het actieplan. Denk op voorhand na over wie je kan contacteren om te helpen, welke sponsors je zal aanspreken, welke zaal je gratis zou kunnen huren, waar je subsidies kan aanvragen,..."Karen Dobbé: "Niets werkt alleen, je moet altijd samen met anderen iets ondernemen. Wees dus niet te beroerd om hulp te vragen aan vrienden, familie, zakenpartners, vrienden van vrienden, ... Je zou ervan versteld staan uit welke hoek je steun krijgt."Karen Dobbé: "Elke gemeente heeft een evenementenloket waar je terecht kan voor praktische vragen i.v.m. subsidies, verzekeringen, wetgeving, bijdragen voor Sabam,..."Karen Dobbé: "Open een aparte rekening voor je actie zodat geld van sponsors niet vermengd raakt met je persoonlijke verrichtingen. Maak goede afspraken met sponsors: wat geeft recht op een fiscaal attest en wat niet."Karen Dobbé: "Communiceer achteraf over de opbrengst en bedank de mensen die je actie hebben gesteund. Dat kan via de regionale pers of via sociale media. Zelfs wanneer de opbrengst niet groot is. Het zijn de inzet en het engagement die tellen. Hoe meer promotie wordt gemaakt voor een goed doel, hoe beter."Op www.goededoelen.be vind je grote en kleine goede doelen die je kan steunen.ELLIE MAEREVOET & NICOLAS EVRARD