Zich goed voelen thuis maakt gelukkig. Maar wat moeten we onder dat thuisgevoel verstaan? Het komt erop neer dat u uw huis ervaart als een veilige haven waar u zich beschermd voelt, waar u zichzelf kunt zijn, uw sociale masker kunt afleggen en uw verdedigingsstekels intrekken, waar u helemaal op uw gemak bent, waar u één bent met uw omgeving, ook met de buurt, waar u omringd bent door de mensen van wie u houdt. Onze thuis is een belangrijke factor voor ons evenwicht. Of om het met de woorden van het Kenniscentrum over het belang van...

Zich goed voelen thuis maakt gelukkig. Maar wat moeten we onder dat thuisgevoel verstaan? Het komt erop neer dat u uw huis ervaart als een veilige haven waar u zich beschermd voelt, waar u zichzelf kunt zijn, uw sociale masker kunt afleggen en uw verdedigingsstekels intrekken, waar u helemaal op uw gemak bent, waar u één bent met uw omgeving, ook met de buurt, waar u omringd bent door de mensen van wie u houdt. Onze thuis is een belangrijke factor voor ons evenwicht. Of om het met de woorden van het Kenniscentrum over het belang van thuis* te zeggen, dat hierover zopas een grote rondvraag organiseerde: "De basis van waaruit mensen de wereld verkennen". Vermoedelijk verklaart dat het succes van alles wat met bakstenen te maken heeft, zoals de ontelbare tv-programma's ( Huizenjacht op VT4, Bouwen aan geluk op VTM,...), de woonmagazines, de interieurblogs,.... Want in een maatschappij waarin niets nog blijvend of stabiel is, waarin kranten op hun cover het einde van een tijdperk aankondigen, regeringen met moeite gevormd raken, bedrijven sluiten, banken wankelen, schandalen en ontevredenheid schering en inslag zijn, moet u toch érgens kunnen herademen. Thuis dus. Investeren in dat thuisgevoel vertaalt zich vandaag dan ook in een terugkeer naar basiswaarden, naar het verleden dat geruststellend is, want gekend en zonder verrassingen. Die trend is niet helemaal nieuw maar krijgt meer en meer aanhang. We maken opnieuw zelf onze mayonaise (kookboeken die de basics uitleggen verkopen ongelooflijk goed en worden niet enkel door jonge mensen aangeschaft!), we laten weer volop stoofpotjes pruttelen, kweken zelf onze groenten (bio natuurlijk!) in onze tuin of bieslook op ons balkon. We personaliseren ons interieur door onze stoelen te overtrekken met een stofje dat we op de markt vonden, door kussenhoezen te haken en dekentjes te breien,... En te midden van dat interieur dat uitdrukking geeft aan onze persoonlijkheid, zitten wij. Met een dikke trui met Scandinavische motieven aan, zelfgemaakt. Wol is alomtegenwoordig. In alle prijsklassen. We beleven weer plezier aan huisgemaakt breiwerk, omdat het leuk is om eigenhandig iets te maken en het ritmische getik van breinaalden zo huiselijk klinkt. Maar ook grote designers doen het goed, al hangt er een indrukwekkende prijskaartje aan vast. Er is zelfs een beweging die de stad met wol wil bekleden: zitbanken, telefooncellen, bomen, fietsen... geen object ontsnapt eraan. Kwestie van ook de steden een zacht imago aan te meten en ons er weer thuis te voelen? Alles staat in het teken van meer zekerheid. Een wereld vol zachtheid voor 2012? Die wensen we u hierbij toe! *www.iliv.beAnne Vanderdonckt, Hoofdredacteur