180 jaar luxe

De kleren maken de man, de accessoires maken de vrouw! Dat bewijst het (hand)tassenmerk Delvaux nu al 180 jaar. Daarom organiseert het Antwerpse Modemuseum een tentoonstelling die nu eens niet rond kleding draait.

Delvaux maakt deel uit van de Belgische identiteit,” vindt de Britse curator van de tentoon-stelling Hettie Judah, die maandenlang in de archieven en ateliers van het Brusselse luxehuis dook om het verhaal van Delvaux volledig uit te spitten. Die successtory begon in 1829, toen Charles Delvaux een winkel in reisartikelen opende. “Het huis is mee geëvolueerd van een samenleving die bijna stilstond tot de huidige, flexibele maatschappij met haar extreme mobiliteit.”

Voor paard en koets

De eerste (reis)koffers van het merk werden speciaal ontworpen voor paard en koets (waaraan het logo overigens nog altijd refereert), later kwam daar de trein, de boot en de wagen bij. Zo zien we op de tentoonstelling beelden uit het begin van de 20ste eeuw toen passagiers met grote Delvauxkoffers in Antwerpen aan boord gingen van de Red Star Line, richting New York. Toen al stond het merk bekend als zeer robuust, maar ook heel duur wat bewijst dat niet alleen bankroete gelukszoekers de grote oversteek naar de States maakten. De zware koffers zaten volgestouwd met kleding die de rijke dames nodig hadden voor allerlei sociale onderonsjes onderweg. Ook de voorloper van de handtas, wat uiteindelijk het topproduct van Delvaux zou worden, duikt in deze periode op als een klein, handig valiesje voor het opbergen van reisbenodigdheden.

Exotisch leer

In de jaren vijftig breekt het tijdperk van de commerciële luchtvaart aan. Delvaux en wijlen onze nationale luchtvaartmaatschappij Sabena lijken voor elkaar geschapen. De revolutionaire Avia-reiskoffer, de eerste die versterkt is met een licht aluminium frame, kent een geweldig succes. Naast het handvat prijkt steevast een afbeelding van Christoffel, de patroonheilige van de reizigers. Op dat moment is het huis Delvaux al twintig jaar in handen van Franz Schwennicke, een ondernemer die uit Belgisch Kongo is teruggekeerd. Hij introduceert allerlei nieuwe exotische soorten leer: hagedis, slang, krokodil. In een nagebouwd atelier zijn verschillende van die leersoorten op de tentoonstelling uitgestald. Nog steeds houdt de firma elk gebruikt soort leer 40 jaar bij, zodat klanten hun oude handtas met het originele leer kunnen laten herstellen. In een tweede atelier ziet u de verschillende stappen van het productieproces: van de kapvorm naar het eindresultaat.

Alle ontwerpen op een rij

Een interessante tijdlijn toont alle Delvaux-ontwerpen vanaf 1908 tot nu. Daar zitten mythische modellen tussen zoals de Brillant uit 1960 en de Grand Bonheur, die in 1959 als huwelijksgeschenk voor prinses Paola werd ontworpen. Plus de speciale series die het huis in de loop der jaren op de markt bracht zoals de sporttassen toen Kim Clijsters nummer één van de wereld werd, een knalgele Brillant-tas van Walter Van Beirendonck en een avondtasje in de vorm van België.

Ook vandaag zijn alle producten nog handgemaakt, maar het huis koppelt traditie aan innovatie door in zee te gaan met jonge ontwerpers. De recente aanstelling van Veronique Branquinho als artistiek directeur toont aan dat Delvaux de nieuwste tendenzen in modeland op de voet wil volgen. Klaar voor nog 180 jaar! n

Delvaux, 180 jaar Belgische luxe in Modemuseum, Nationalestraat 28, 2000 Antwerpen. Nog tot 21/2/2010, di-zo: 10-18 uur (eerste donderdag van de maand tot 21 uur). Toegang: euro 6 (55+: euro 4). Info: tel. 03 470 27 70 en www.momu.be

Filip Godelaine

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content