1. Neem de tijd om de prijzen van soortgelijke artikels te vergelijken. De verschillen kunnen aanzienlijk zijn.
...

1. Neem de tijd om de prijzen van soortgelijke artikels te vergelijken. De verschillen kunnen aanzienlijk zijn. 2. Ontvangt u een aantrekkelijk aanbod per mail, maar is de herkomst van de mail onzeker, klik dan niet op de link maar typ de naam van de onlinewinkel in een zoekmotor. Zo voorkomt u phishing waarbij u naar een vervalste webpagina wordt gelokt om u uw gegevens afhandig te maken. Via de zoekmotor vindt u misschien meteen ook beoordelingen van andere klanten. Altijd nuttig! 3. Hoedt u voor al te aanlokkelijke aanbiedingen. En al helemaal als de persoon de zaak 'dringend' of 'vanuit het buitenland' wil afhandelen. Dit soort oplichterij is schering en inslag. Wilde weldoeners bestaan niet. 4. Profiteer van kortingen. Als nieu-we klant van een professionele site krijgt u snel aanbiedingen voor uw volgende aankoop. Weet daarmee uw voordeel te doen. 5. Op sommige (meestal tweedehands)sites wordt per opbod verkocht. Verkopen twee personen in dezelfde periode eenzelfde artikel, wacht dan tot de eerste verkoop is afgesloten. Zo hebt u een idee van de maximumprijs en ontdoet u zich van de koper die bereid was het hoogste bod te doen. 6. Laat u niet misleiden door de prijs. Vooral niet op sites voor directe verkoop (2dehands.be). Komt er geen enkel bod, stuur dan een mail naar de verkoper en biedt hem een (redelijke) prijs aan. Ook als hij aanvankelijk weigert, zal hij u na enkele dagen/weken misschien opnieuw contacteren. 7. Ga na hoeveel de verzendkosten bedragen en of ze in de prijs inbegrepen zijn. Meestal is er een toeslag, die aardig kan oplopen wanneer de webwinkel zich bijv. in Amerika bevindt. Verzeker u er ook van dat de site in België levert! Soms kunt u besparen op de kosten door uw pakje bij een afhaalpunt te laten leveren (bijv. een Kiala-punt, www.kiala.be). Vaak stuurt een webshop u een trackingcode waarmee u online kunt volgen hoe ver het met de verwerking en verzending van uw pakket staat. 8. Bekijk de voorwaarden voor het terugzenden van goederen, bijv. kleding die niet past of een aankoop die niet aan uw verwachtingen voldoet. Sommige webshops halen de goederen gratis terug op, maar meestal moet u de verzendkosten voor het terugsturen van de goederen betalen. Bekijk de mogelijkheden en kosten, zeker bij omvangrijke pakketten. 9. Op een handelssite moet de elektronische betaling altijd via een beveiligde site verlopen (aangegeven door het hangslotsymbool en voorafgegaan door https. U verlaat de site van de verkoper en zet de transactie verder op een beveiligde site van een gespecialiseerde instelling (bijv. Ogone. Onder particulieren wordt vaak Paypal gebruikt voor betrouwbare betalingen. Soms worden voor bepaalde methoden (bijv. een kredietkaart) extra kosten aangerekend. 10. Wees extra aandachtig bij het bestellen en betalen. Kijk goed na dat u een eenmalige betalingsopdracht geeft. Bij het online bestellen van bijvoorbeeld een abonnement hebt u anders voor u het weet een permanente betalingsopdracht gegeven. 11. Maak steeds een afdruk van uw definitieve bestelling. Meestal wordt ze meteen door de webwinkel per mail bevestigd. Gebeurt dat niet, dan hebt u toch een document met eventueel een bestelnummer, de precieze opgave van wat u bestelde en tegen welke prijs, hoeveel verzendkosten er worden aangerekend, enz. 12. Laat een beoordeling na. Een praktijk die op sommige sites (ebay) beter werkt dan op andere (2de hands. be). Jean-Claude Verset