10 tips om voordelig te vliegen

1 Wat is het beste moment om een vlucht te boeken?

Prijzen van vluchten kunnen fluctueren doorheen de dag. Dat is een kwestie van vraag en aanbod. Online is het dus voordeliger een vlucht te boeken wanneer er weinig surfers zijn. Dat wil zeggen heel vroeg in de ochtend, ’s avonds laat of zelfs ’s nachts. Prijzen liggen doorgaans ook lager op dinsdag, woensdag en donderdag.

2 Wacht ik op een last minute of moet ik net heel vroeg reserveren?

Last minute vluchten zijn vooral interessant wanneer u ze echt op het laatste nippertje boekt, bijvoorbeeld één dag voor u afreist. Voor alle andere tickets geldt doorgaans dat hoe vroeger u ze vastlegt, hoe interessanter de prijs is.

3 Waarom fluctueren de vluchtprijzen? En mag dat wel?

De prijs kan stijgen of dalen naargelang de vraag en dat is perfect legaal. Wat niet mag is de zogenaamde IP-tracking. Als u telkens inlogt via eenzelfde pc, kunnen luchtvaartmaatschappijen via cookies onthouden hoe vaak u hun site bezoekt. Dat maakt het hen mogelijk de prijs te verhogen telkens u naar de site surft. Op die manier zetten ze u aan snel te beslissen en te kopen. Maar voor alle duidelijkheid: dit is een illegale praktijk. Want prijzen mogen niet zomaar aangepast worden à la tête du client.

Tot nog toe ontving het Europees Consumenten Centrum geen klachten. Maar het is natuurlijk moeilijk te achterhalen of de prijs stijgt omdat het aanbod verkleint of omdat er met IP-tracking wordt gewerkt. Als consument kunt u wel een keer via een andere pc inloggen en kijken wat het effect is op de prijs.

4 Hoe kan ik vluchten het makkelijkst vergelijken?

Op gespecialiseerde sites zoals www.skyscanner.net of www.kayak.com kunt u makkelijk tarieven van verschillende luchtvaartmaatschappijen vergelijken. Een bekend trucje is kijken of uw bestemming eventueel een tussenstop vormt op een andere vluchtlijn. Bijvoorbeeld als u Brussel-Zürich vliegt, zal dat duur zijn. Boekt u Brussel-Milaan met tussenstop in Zürich, dan vliegt u waarschijnlijk veel goedkoper naar Zürich.

5 Op welke dagen vlieg ik het goedkoopst?

Ook hier geldt: hoe populairder de vliegdagen, hoe duurder. Iedereen boekt graag een weekend van vrijdag tot en met zondag, en dat drijft natuurlijk de prijzen op. Denk dus ook eens aan een midweek als u er even tussenuit wilt. Vliegen op dinsdag, woensdag en donderdag is in de regel het goedkoopst. ’s Avonds laat of ’s ochtends vroeg vliegen, drukt meestal ook de prijs.

6 Zijn lowcostmaatschappijen altijd voordeliger?

Vaak wel, maar niet altijd. Lowcostmaatschappijen vliegen vaak op luchthavens die een eind buiten de stad liggen. Bedenk dan dat uw taxirit de prijs kan doen oplopen of dat u door het tijdverlies misschien een extra nacht in een hotel moet verblijven.

U moet ook goed letten op de supplementen voor onder meer bagage en maaltijden. Vergelijk het aanbod zeker met promoties bij klassieke luchtvaartmaatschappijen, want die kunnen nog al eens goedkoper uitvallen dan de lowcostvluchten. Bij alle luchtvaartmaatschappijen geldt: hoe meer tussenstops en hoe langer de wachttijden, hoe goedkoper de vlucht. Een lagere prijs betekent vooral inboeten op tijd.

7 Waarom wordt een vlucht goedkoper naarmate er meer tussenstops zijn?

Ook al legt u meer kilometers af, de service is natuurlijk minder. Overstappen maakt uw reis vermoeiender en minder comfortabel. Vliegtuigen moeten ook voor meer dan 95 procent vol zitten om rendabel te zijn. Het is dus belangrijk om alle vluchten zoveel mogelijk op te vullen en dat kan door passagiers verbindingen met tussenstops te laten maken.

8 Hoe kan ik vermijden dat ik moet bijbetalen voor bagage?

Hoeveel kilo bagage u gratis mag meenemen aan boord, zonder meerkost, hangt af van de geboekte reisklasse en de luchtvaartmaatschappij. Check even de site van de luchtvaartmaatschappij. Doorgaans staat het daar duidelijk vermeld. Meestal mag u tussen 20 en 30 kg meenemen. Elk stuk afzonderlijk mag nooit meer dan 32 kg wegen. Deze limiet geldt voor alle bagage die op Brussels Airport wordt ingecheckt en is ook van toepassing op een aantal andere internationale luchthavens. Met deze maatregel wil men rugproblemen bij het grondpersoneel voorkomen.

Ook de hoeveelheid handbagage hangt af van de luchtvaartmaatschappij. Meestal mag er bij lowcostmaatschappijen meer handbagage mee, omdat zij liever de hoeveelheid ruimbagage beperken.

9 Heb ik recht op financiële compensatie als mijn vlucht vertraging heeft of geannuleerd wordt?

Als uw vlucht geannuleerd is, hebt u recht op terugbetaling van uw ticket. U kunt eventueel ook een schadevergoeding krijgen van €250 tot €600.

Bij vertragingen van vijf uur of langer hebt u ook recht op terugbetaling, maar als u een terugbetaling aanvaardt, moet de luchtvaartmaatschappij geen nieuwe vlucht of andere bijstand verlenen. Wanneer u meer dan drie uur later aankomt op de bestemming die op uw vliegticket vermeld staat, hebt u mogelijk recht op een schadevergoeding van maximum €600 (naargelang de afstand).

U krijgt geen vergoeding voor een geannuleerde vlucht als die te wijten is aan overmacht zoals slechte weersomstandigheden, als u twee weken vooraf bent ingelicht, of u een andere vlucht voor dezelfde route zonder veel tijdverlies werd aangeboden.

Wat moet ik doen? Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij. Als er geen oplossing uit de bus komt, kunt u voor een betwisting met een luchtvaartmaatschappij die vertrekt vanuit België, terecht bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-Generaal voor de Luchtvaart (passenger.rights@mobilit.fgov.be).

10 Mijn bagage is niet te bespeuren. Waar heb ik recht op?

Als uw ingecheckte bagage verloren, beschadigd of vertraagd is, kunt u recht hebben op een vergoeding door de luchtvaartmaatschappij van maximaal €1.220.

Wat moet ik doen? Doe zo snel mogelijk schriftelijk aangifte van het verlies of de beschadiging van uw bagage bij de bevoegde dienst op de luchthaven. Bevestig daarna uw klacht in een (eventueel aangetekende) brief aan de luchtvaartmaatschappij. Let erop dat u uw klacht indient binnen zeven dagen na ontvangst van uw bagage (of 21 dagen, als uw bagage met vertraging aankwam). Als u gerechtelijke stappen wilt ondernemen, moet u dat binnen twee jaar na aankomst van uw bagage doen.

Bronnen: Test-Aankoop, Europees Consumenten Centrum, Brussels Airport en Europa.eu.

Ann Heylens – Foto’s Thinkstock

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content