Tele-Onthaal, de warmste hulplijn van het land

De klok rond luisteren vrijwilligers met engelengeduld naar kleine zorgen, diepsnijdende verhalen, crisisoproepen, eenzame stemmen op zoek naar een klankbord. Tijd om de anonieme helden van Tele-Onthaal een stem te geven.

In een knusse kamer in een flatgebouw, met uitzicht over de daken van een provinciestad, huist een luisterpost van Tele-Onthaal. Centraal bevindt zich een sober bureau met een telefoon, een comfortabele zetel en een uitklapbed om tijdens lange nachtdiensten even te verpozen. Afgezonderd van de wereld en toch helemaal gericht op wat zich aan de andere kant van de lijn afspeelt. Op deze plek luisteren vrijwilligers zoals Sofie en Herman (*) actief via de telefoon of chat. Een shift meedraaien is om privacyredenen niet toegestaan, maar met hun verhalen willen deze vrijwillers graag een inkijk geven in de wereld van de psychosociale noodcentrale.

Geen routine

“Een vaste openingszin heb ik niet. We werken nooit met vaste scenario’s. Iemand die huilt of overstuur is, spreek ik anders toe dan een stem waar de woede van af spat”, vertelt Herman. Hij praat bedachtzaam en weloverwogen, vlot maar met voldoende stiltes, als uitnodiging voor de gesprekspartner. Na een carrière in de financiële wereld, wilde hij iets doen voor anderen. Zo verzeilde hij 10 jaar terug bij Tele-Onthaal. “Vooral het een-op-eencontact dat je via de telefoon hebt, spreekt mij erg aan. Letterlijk de hele samenleving hangt hier aan de lijn. Ik kom in contact met mensen die ik anders nooit zou ontmoeten en waarmee ik eenmalig een diepgaand gesprek voer. Dat varieert van een pril verliefde 15-jarige, tot iemand met schizofrenie. ’s Nachts voelt het nog intenser. De wereld slaapt en jij alleen bent wakker voor wie in nood is. Die oproepen zijn meestal acuter, wanhopiger ook.”

Sofie: “Als kind droomde ik er altijd van om psychiater te worden om mijn ouders beter te begrijpen. Toen ik na een lang verblijf in het buitenland rond mijn 50ste weer in België belandde, zocht ik een zinvolle vrijetijdsbesteding. Die interesse voor wat anderen beweegt en leed helpen verlichten, vormt mijn basismotivatie voor dit luisterwerk. De eerste permanentie bij Tele-Onthaal was spannend, maar al snel voelde ik dat dit mij op het lijf geschreven is. Tegelijk hoed ik me voor routine. Ook na 14 jaar luisteren blijft elke persoon en situatie even uniek. Ik ervaar het als een cadeau wanneer ik mensen, die bij het begin van het gesprek radeloos waren of er een einde wilden aan maken, hoor afronden met te zeggen dat ze zich nu toch wat beter voelen. Dat lukt lang niet altijd en dan komt het erop aan om mededogen met jezelf te hebben.”

Tele-Onthaal, de warmste hulplijn van het land

Recordcijfers

Sinds de pandemie tekenen ze bij Tele-Onthaal absolute recordcijfers op. De meest aangehaalde thema’s blijven al jaren onveranderd. Relaties, gezondheidsproblemen en eenzaamheid, al is dat laatste de voorbije twee jaar sterk toegenomen. “Veel mensen bellen omdat ze het door corona niet meer zien zitten. Maar de grote uitdaging die nu op ons afkomt, is om die sociale contacten, na dat lange thuiszitten, weer op te bouwen. Ik ken niemand meer, hoe spreek ik opnieuw met iemand af?, Ik durf alleen nergens naartoe. Het zijn vragen die vandaag frequenter opborrelen en vaak verwijzen naar schrijnende situaties”, vertelt Sofie.

Een grote valkuil waar alle vrijwilligers mee worden geconfronteerd, is de drang om het op te lossen. “Tijdens de vorming leer je dat zoiets nooit werkt, omdat het niet gedragen is door de beller. Als iemand me bijvoorbeeld toevertrouwt dat hij onzeker is om initiatief te nemen, dan bevestig ik hem daarin wanneer ik hem dat uit handen neem”, weet Herman. “Je toont begrip voor zijn verhaal en als je merkt dat de beller een stapje verder wil gaan, pols je wat er kan veranderen in zijn leven. Via open vragen laat je de beller zelf zijn creativiteit en kracht aanboren om iets te bedenken. Dat lukt op dat moment niet altijd. Dan probeer je hem een positief toekomstperspectief te bieden. Morgen kan er altijd iets op je pad komen, dat de zaken verandert”, vervolgt Sofie.

Actief luisteren, zo begin je eraan

Met deze tips krijg ook jij de luisterkunst in de vingers.

1. Volle focus

“De basis van actief luisteren is dat je al je aandacht projecteert op je gesprekspartner. Ga dus letterlijk zitten en leg alles – en zeker je mobieltje – aan de kant”, legt woordvoerster Jennifer Pots van Tele-Onthaal uit.

2. Toon empathie

Een empathische luisteraar tracht ook te achterhalen welke gevoelens er schuil gaan achter de feiten die worden verteld. Je tracht te voelen wat de ander voelt. Het is luisteren om iemand te begrijpen, niet om te reageren. Geef de ander de ruimte om te praten. Stop dus eerst zelf met praten.

3. Geef feedback

Een grote valkuil is reageren met: ‘Ik heb dat ook meegemaakt’. Verval niet in een autobiografie. Maar geef feedback door in je eigen woorden samen te vatten wat de ander vertelt. Zo laat je zien dat je het begrepen hebt en moedig je aan om verder te gaan. En je helpt je gesprekspartner om de juiste woorden te vinden.

4. Open vragen

Open vragen stellen helpt om tot de kern van iemands verhaal door te dringen. Vragen als ‘Wat betekende dat voor jou?’, ‘Hoe voelde je je daarbij?’, ‘Hoe kwam dat?’, ‘Hoe rea-geerde je toen?’, creëren verbondenheid, veiligheid en vertrouwen, waarbij de ander zich echt beluisterd voelt.

5. Geen oplossingen aanreiken

Via feedback en de juiste vragen maak je de ander bewust van zijn behoeften, maar ook van zijn eigen kracht. Met vragen als ‘Welke kansen zie je?’ of ‘Hoe heb je zoiets vroeger aangepakt?’, stimuleer je de zelfredzaamheid. Als je meteen oplossingsgericht begint te denken, is de kans groot dat je de kern van het gesprek mist. Bovendien roept dat nogal eens irritatie op.

6. Stilte werkt

Pauzes in een gesprek kunnen voor meer diepgang zorgen. Zo krijgen beide gesprekspartners de kans om alles op een rijtje te zetten en het geeft je tijd om even na te denken over wat je wil zeggen.

Beklijvende gesprekken

Sommige oproepen beklijven meer dan anderen. Herman: “Ik herinner me een tienerjongen die thuis fysiek werd mishandeld. Omdat ik zelf kleinkinderen heb van die leeftijd, greep me dat extra aan. Ik heb hem kunnen helpen in die zin dat hij het gesprek heeft beëindigd met ‘nu kan ik de nacht weer door raken’. Zijn thuissituatie aanpakken kan je niet. Je bent geen therapeut, noch politie. Die afstand moet je goed bewaken. En als je na zo’n contact zelf met twijfels worstelt, kan je gelukkig een beroep doen op een psycholoog van Tele-Onthaal. Het besef dat die back-up er is geeft mij vertrouwen, zeker tijdens moeilijke gesprekken.”

Sofie: “Een jong meisje belde met de vraag of ze zwanger kon worden nu ze voor het eerst ongesteld was. Wat als een onschuldige oproep begon, bleek uiteindelijk om iets heel anders te draaien. Het meis- je werd seksueel misbruikt door haar grootvader, van wie ze bovendien afhankelijk was, en die ze niet in de gevangenis wilde zien belanden. Het was de eerste keer dat ze dit misbruik over haar lippen kreeg. Ik heb haar op het hart gedrukt dat het goed is dat ze erover praat. Echt verhelpen kan je zoiets niet, dat zijn gesprekken die blijven nazinderen.”

Veranderd

Actief luisteren verandert niet alleen veel voor de beller. Herman: “Ik ben ook zelf veel toleranter en minder vooringenomen geworden. Mijn leefwereld is verruimd. Principiële standpunten zitten vaak fout, besef ik nu. En ik heb geleerd om genuanceerd te praten. Wat je zegt, kan op verschillende manieren binnenkomen, afhankelijk van je stem. Van dat effect ben ik me heel bewust geworden.”

Zie je iemand zich ‘bizar’ gedragen, dan kijk je daar anders tegenaan. “Vroeger had ik snel een oordeel klaar, nu realiseer ik me dat er een reden voor is, die je vaak niet kan zien. Dat hebben al die verhalen aan de telefoon me bijgebracht”, beaamt Sofie.

Anonimiteit

Dat heel wat geheimen enkel hier worden uitgesproken, heeft veel te maken met de strikte anonimiteit van de gratis hulplijn. Dat haalt de drempel omlaag om je kwetsbaar te tonen. Herman: “Alles wat besproken wordt, blijft tussen de beller en mij. In mijn familie is enkel mijn vrouw op de hoogte van dit werk. Stel dat ik het met vrienden of familie zou delen, dan ontneem ik hen de kans om ooit naar hier te bellen. Bovendien is anoniem helpen ook een mooie oefening in nederigheid.”

“Wanneer ik na mijn shift hier straks de deur dichttrek, voel ik mij altijd voldaan. Zelfs gelukkig”, beschrijft Sofie. “Omdat ik op een bepaald ogenblik iets heb kunnen betekenen. Je doet dat om anderen te helpen, maar contradictorisch genoeg krijg je er zelf ook erg veel voor terug.”

*Sofie en Herman zijn schuilnamen. Vrijwilligers huldigen strikte anonimiteit.

Tele-Onthaal is altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Die kunnen rekenen op een opleiding, onder meer met rollenspelen en vorming. Van vrijwilligers wordt verwacht dat ze minimum drie keer per maand komen luisteren, inclusief een nachtdienst per maand. tele-onthaal.be of 106

Vrouw (62)

Ik weet met mijn verdriet geen blijf. Half december is mijn man compleet onverwacht overleden. Hij was pas sinds maart gestopt met werken en we hadden samen nog zoveel plannen. We vormden een droomkoppel, 36 jaar lang. Ik krijg steun van mijn dochter, vrienden en kennissen, maar toch knaagt er iets. Medicatie helpt, maar ik denk dat ik op termijn nood heb aan meer psychologische ondersteuning, of een rouwgroep misschien.

Vrouw (78)

Ruim 15 jaar lang heb ik voor mijn man gezorgd, tot aan zijn dood, nu zes maanden geleden. Sindsdien kamp ik met een depressie. Ik voel me enorm eenzaam en heb het moeilijk met alles. Ik heb niemand meer bij wie ik terecht kan. Al vijf maanden ben ik niet meer naar de kapper geweest. Mentaal kan ik die stap niet aan. Telkens als het zover is, bel ik weer af. Morgen heb ik opnieuw een afspraak, maar ik vrees dat ik het weer niet zal kunnen. De donkere maanden en de verjaardag van mijn man die eraan komt, maken alles nog zwaarder. Verhuizen naar een serviceflat zou kunnen helpen om meer onder de mensen te komen. Maar met mijn kleine pensioen is dat onbetaalbaar. Bedankt om naar mijn verhaal te luisteren.

Man (64)

Op mijn werk gaat het van kwaad naar erger. Voortdurend krijg ik van collega’s de vraag wanneer ik met pensioen ga. Ik voel dat aan als pure pesterij. Ik wil zelf over mijn leven beslissen, zonder druk van anderen. Ik ben single en ik weet van mezelf dat ik niet heel assertief ben. Het zou fijn zijn om even te overlopen hoe ik best kan reageren op die ongewenste opmerkingen van collega’s.

Vrouw (58)

“Nog een jaar en ik kan met pensioen gaan. Een mooi vooruitzicht, maar er zit iets niet goed. Ik heb het vandaag enorm moeilijk met de werkdruk op mijn afdeling. Als diensthoofd leid ik een team binnen een grote organisatie. Ik was er altijd van overtuigd dat ik dit goed aanpak, maar toch maak ik me grote zorgen om de vele gedemotiveerde collega’s. Ik zie geen uitweg, noch een manier om advies in te winnen hoe ik dit beter kan aanpakken. Ook bij mijn omgeving kan ik met mijn zorgen niet terecht.”

Partner Content