Openbaar vervoer? Een ambassadeur kan ons helpen!

Hoe werkt die Belbus eigenlijk? Wat is het voordeligste tarief als ik met mijn kleinkinderen een dagje naar zee wil met de trein? Wat is de snelste manier om de dienstregeling van de tram te vinden? Vlaanderen beschikt nu over Openbaar Vervoer-ambassadeurs om ons te helpen.

We hebben een begrijpelijke schrik van zaken als griep of snelheidsduivels op de weg. Maar onze vreemdste schrik is wellicht die voor het openbaar vervoer. Uit onderzoek is gebleken dat onze terughoudendheid om een trein, een tram of een bus te nemen zelfs groter wordt met het ouder worden. Eén uitzondering: vrouwen van pak weg 65+ zijn wel trouwe gebruikers van het openbaar vervoer (voor een deel is dat te verklaren door het feit dat deze vrouwen vaak niet over een rijbewijs of over rijervaring beschikken).

Veel van die schrik heeft te maken met onwetendheid. Openbaar vervoer blijft voor velen van ons een onbekende. We zijn zo gewoon de auto te nemen dat we niet aan een alternatief denken. We weten niet welke voordelige formules de spoorwegen ons kunnen bieden of waar we de juiste dienstregeling kunnen vinden.

38 ambassadeurs

Om ons van onze drempelvrees af te helpen, kunnen we voortaan een beroep doen op Openbaar Vervoerambassadeurs. Op 6 december jongstleden kregen 38 mensen tussen 45 en 80 jaar een diploma van OV-ambassadeur uit de handen van mobiliteitsminister Hilde Crevits. Deze mensen zijn vrijwilligers die een opleiding van twintig uur plus een halve dag praktijk hebben gevolgd.
Het initiatief gaat uit van de mobiliteitsorganisaties Mobiel 21 en TreinTramBus en wordt ondersteund door de Vlaamse overheid. De nieuwe ambassadeurs zijn netjes verdeeld over de vijf Vlaamse provincies en over Brussel. Elk van hen heeft zich in een regio gespecialiseerd.
“Ik ben OV-ambassadeur voor de regio Mechelen”, vertelt Anne Cnops (64). “Ik ben sinds kort met brugpensioen en ik wil me inzetten voor het openbaar vervoer, ook al heb ik de voordelen ervan pas in de laatste jaren van mijn loopbaan ontdekt. Tientallen jaren lang heb ik geen voet op een tram, bus of trein gezet, want ik had een bedrijfswagen. Pas in de jongste jaren heb ik die bedrijfswagen vaarwel gezegd en naar mijn werk in Brussel gependeld met een combinatie van trein, tram en voeten. Alle vertragingen ten spijt is me dat enorm meegevallen. Vooral het wegvallen van de filestress was een zegen.”

“Een ticket nemen is niet zo vanzelfsprekend”

Wat mogen we nu concreet van de OV-ambassadeurs verwachten? Vanaf januari gaan ze in hun regio workshops verzorgen voor lokale verenigingen. Verenigingen kunnen zulk een workshop aanvragen en particulieren kunnen zich desgewenst bij een workshop aansluiten.

Een workshop duurt een halve dag en geeft vooral praktische basisinformatie:

? Hoe gebruik ik de trein, de tram of de bus?
? Waar vind ik informatie over dienstregelingen en tarieven?
? Kan ik vooraf tickets bestellen?
? Wat doe ik als er geen automaat aan de bushalte staat?
? Hoe kan ik een route uitstippelen met de routeplanner van De Lijn of de NMBS?
? Hoe ben ik zeker dat ik ’s avonds nog terug naar huis geraak?
? Hoe kan ik betalen en wat zijn de voordeligste formules?
? Hoe organiseer ik een verplaatsing in groep of met de kleinkinderen?
? Wat is mogelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit?

Op aanvraag kan deze workshop worden aangevuld met een halve dag praktische oefeningen buitenshuis. “Dat betekent dat ik met een groep mensen een rit ga maken met de trein, de tram, de metro of de belbus”, legt Anne Cnops uit. “Ik bezoek met hen een station, een bushalte of een Lijnwinkel. Ik toon hoe ze een ticket kunnen nemen aan een automaat of een reisformule kunnen reserveren aan een stationsloket. Misschien klinkt dat allemaal vanzelfsprekend, maar geloof me: veel mensen hebben nog nooit een ticket genomen aan een automaat van een bushalte!”

Niet alleen voor ouderen

Oorspronkelijk waren de workshops van de OV-ambassadeurs alleen bedoeld voor leden van ouderenorganisaties (voor de twee verenigingen achter het initiatief is iemand van 55 jaar al een “senior”....). Maar van dat idee is men nu gelukkig afgestapt.

“We richten ons tot alle lokale verenigingen om zoveel mogelijk burgers te bereiken”, zegt Anne Cnops. “In Mechelen gaan we bijvoorbeeld de wijkraden contacteren. Het gebrek aan informatie over het openbaar vervoer en de drempelvrees bestaan bij alle generaties. Tijdens mijn opleiding als OV-ambassadeur is mij opgevallen dat er tegenwoordig veel mogelijkheden met het openbaar vervoer bestaan die we nauwelijks kennen. Zoals de combinaties Cambio-autodelen + trein, trein + fiets of metro+fiets. Of een gratis jaarabonnement van De Lijn als je je auto en nummerplaat inlevert. “

Praktisch

? Verenigingen die een OV-ambassadeur willen vragen voor een workshop, kunnen contact opnemen met de provinciale contactpersoon:

Antwerpen: Vicky Dierckx, tel. 016 31 77 01 of e-mail vicky.dierckx@mobiel21.be.
Limburg: Patrick Auwerx, tel. 016 31 77 08 of e-mail patrick.auwerx@mobiel21.be.
Oost-Vlaanderen: Evelien Marlier, tel. 09 223 86 12 of e-mail evelien.marlier@treintrambus.be
Vlaams-Brabant en Brussel: Jan Christiaens, tel. 016 31 77 02 of e-mail jan.christiaens@mobiel21.be
West-Vlaanderen: Evelien Marlier, tel. 09 223 86 12 of e-mail evelien.marlier@treintrambus.be

? De eerste twintig aanvragers krijgen de workshop gratis. Nadien geldt een tarief van ? 30 per workshop (+ kilometervergoeding voor de ambassadeur).
? Per workshop zijn minimaal 10 deelnemers vereist.
? Als particulier kunt u bij dezelfde contactpersonen terecht om te weten waar en wanneer er een workshop in uw omgeving wordt gegeven.

Partner Content