© BELGA

NMBS schonk al 116.000 verloren voorwerpen aan Spullenhulp

In de afgelopen 5 jaar heeft de NMBS al 115.953 gevonden voorwerpen geschonken aan de vzw Spullenhulp. In 2011 ging het spoorbedrijf daarvoor een samenwerking aan met het sociale-economiebedrijf. De geschonken voorwerpen leverden Spullenhulp naar schatting 75.000 euro op en de mogelijkheid om 15 extra werknemers aan te nemen.

Elk jaar worden in stations en treinen ruim 30.000 verloren voorwerpen gevonden. Sinds 2011 waren er dat in totaal 181.538. Het gaat daarbij vooral om tassen (31.408 stuks), jassen en truien (17.786), gsm’s (17.598 stuks) en portefeuilles (14.649). Bijna een vijfde van de verloren voorwerpen worden alleen al in de zone Brussel gevonden.

De eigenaar krijgt 50 dagen de tijd om verloren spullen op te halen. Na die termijn worden de voorwerpen aan Spullenhulp geschonken. Sinds 2011 werden op die manier maar liefst 116.000 van de ruim 180.000 gevonden voorwerpen overgemaakt aan de vzw.

“Het aandeel spullen dat niet opgehaald wordt, is redelijk groot, omdat veel van die verloren voorwerpen niet identificeerbaar zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan paraplu’s, kleren en sleutels”, zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. “Bij spullen die wél identificeerbaar zijn, gaan we ook actief op zoek naar de eigenaar aan de hand van bijvoorbeeld een naam of een telefoonnummer.”

Spullenhulp haalt de niet-opgeëiste voorwerpen iedere maand op in de 18 depots van de NMBS. De vzw kreeg sinds 2011 onder meer ruim 16.000 reistassen en sportzakken, bijna 14.000 jassen en truien, 1.200 laptops en meer dan 8.600 gsm’s. “Onze medewerkers sorteren de gevonden voorwerpen en schenken of verkopen ze aan hulpbehoevenden”, luidt het. De vzw is dan ook zeer tevreden met de overeenkomst. “De samenwerking met de NMBS creëerde al 15 nieuwe jobs en leverde ons al ongeveer 75.000 euro op”, zegt Odile Dayez van Spullenhulp. “Meestal zijn de voorwerpen ook in goede staat, want ze werden door de eigenaar verloren en niet afgedankt.”

De vzw is vooral blij met de kleine elektronica, zoals gsm’s en laptops, die via deze samenwerking binnenkomen. “De meest interessante spullen zijn natuurlijk die met waarde”, zegt Dayez.

Ondanks de uitstekende samenwerking met Spullenhulp, raadt de NMBS reizigers die iets verliezen aan dat zo snel en gedetailleerd mogelijk te melden. Dat kan door een formulier in te vullen aan het loket, of via de website van de spoorwegmaatschappij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content